Invence, intuice a tvořivost v umění, ve vědě a v edukologii
Bd.18,Nr.3(2008)
Příspěvek pojednává o invenci, intuici a tvořivosti jako o triádě fenoménů, která má nezastupitelnou roli jak v umění, tak ve vědeckém a edukologickém myšlení. Schopnost divergentního myšlení uvolňuje prostor pro invenci; ta tvoří jádro inventivní tvořivosti, která se za příznivých okolností a výjimečných schopností tvůrce může projevit emergentní tvořivostí. Fenomén tvořivosti poodkrývá srovnáním projevů umělecké tvořivosti s projevy tvořivosti vědecké a s projevy tvořivosti edukologické. Jejich charakteristické rysy identifikuje v prostoru čtyř základních okruhů: u osobnosti tvůrce, v inspiraci tvořivého procesu, v tvořivém procesu a v jeho finálním produktu. Ve všech třech oblastech (umělecké, vědecké i edukologické) byla zjištěna vedle rozdílností řada shodných rysů, které lze považovat za charakteristické rysy tvořivosti obecně.
invence; divergentní myšlení; intuice; inventivní tvořivost; rysy tvořivosti; umělecká tvořivost; vědecké tvořivost; edukologická tvořivost
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2014 Czech Pedagogical Society