Styly učení z textu u žáků gymnázia

Bd.8,Nr.3(1998)

Abstract

Stať otevírá problematiku stylů učení z textu. Vychází z obecnější charakteristiky stylu učení. Na základě empirického výzkumu se dospělo ke třem základním stylům učení z textu: stylu hloubkovému, stylu povrchovému a tzv. mezistylu. Stať také uvádí souvislosti stylů učení z textu s některými dalšími důležitými proměnnými. V jejím závěru jsou formulována doporučení pro pedagogickou teorii i praxi.


Schlagworte:
styl učeni; učeni z textu; styly učeni z textu; styl hloubkovy; styl povrchovy; mezistyl.
Literaturhinweise

Gavora, P. Stratégia žiaka pri práci s textom. Slovensky jazyk a literatura v škole, 34, 1986/87, č. 6, s. 164-167.

Gavora, P. Učenie sa z textu a metakognitívne procesy. Pedagogika, 38, 1988, č. 4, s. 661-670.

Gavora, P. Selekcia informácií žiakom z pedagogického textu. Jednotna škola, 41, 1989, s. 715-725.

Gavora, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992.

Gavora, P. Kritické myslenie a učenie sa z textu. In Kolláriková, Z. a kol. Rozvoj kritickeho myslenia na zakladnej škole. Rukopis publikace. Bratislava, 1996, s. 61 až 77.

Mareš, J. Styly učeni žaků a studentů. Praha, Portál 1998.

PetŕkovÁ, A. K teoretickým problémům učebního textu. Jednotna škola, 37, 1985, č. 4, s. 328-340.

PETŔKOVÁ, A. Autonomní učební kompetence dospělých. Pedagogika, 44, 1994, č. 3, s. 265-271.

PRŮCHA, J. Nové teorie učení z textu. Československa psychologie, 28, 1984a, č. 2, s. 143 až 151.

Průcha, J. Parametry učebních textů. Pedagogika, 34, 1984b, č. 2, s. 159-174.

Průcha, J. Učeni z textu a didakticka informace. Praha: Academia, 1987.

SOLÁROVÁ, M. Styly učeni žaků gymnazia. Disertační práce. Brno: Pedagogická fakulta, 1997.

Metriky

538

Views

353

PDF (Čeština) views