Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě

Roč.11,č.3(2001)

Abstrakt
Cílem prvouky a přírodovědy je vytvářet u dětí pravdivý obraz světa, který je obklopuje. Žáci poznávají společenské a přírodní prostředí, ve kterém žijí, a zároveň se u nich vytváří žádoucí hodnotová orientace. Součástí učiva o přírodě je i učivo o přírodě neživé - o horninách, nerostech a půdě. Toto učivo je zařazeno v prvouce ve 3. ročníku a znovu se s ním žáci setkávají ve 4. ročníku. Učitelé však musí respektovat jeho odlišné pojetí v prvouce a přírodovědě, které vyplývá z úkolů těchto předmětů. Znalosti osvojené v prvouce se v přírodovědě rozšiřují a prohlubují a dostávají se na kvalitativně vyšší úroveň. Pomůckou učitele jsou učebnice. Mnohé z nich mu však neposkytují dostatečné množství námětů pro praktické činnosti. Je nutný tvořivý přístup samotných učitelů, aby osvojování učiva bylo založeno na bezprostředním poznávání přírody a aby ve výuce nadále
nepřevažovaly verbalistické přístupy, někdy dokonce metoda čtení s výkladem.

Klíčová slova:
prvouka; přirodověda; horniny; nerosty; půda; tvořivost; navaznost; posloupnost a integrovane pojeti přirodovědneho učiva; připrava učitelů
Reference

Baťkova, B. Prvouka pro 3. ročník. Olomouc: Prodos, 1994.

Bennet, J., Smith, R. Nápady pro přírodovědu. Praha: Portal, 1966.

Barwinek, H. a kol. Metodika seznamování dětí s přírodou. Praha: SPN, 1980.

Bradáčová, L., Špika, M. Prvouka pro 3. ročník. Všeň: Alter, 1997.

Fabiánková, B., Horká, H. Náměty do prvouky. Brno: Paido, 1995.

Jurčák, J. a kol. Přírodověda 4. ročník. Učebnice a pracovni sešit. Olomouc: Prodos, 1996.

Jurčák, J. a kol. Přírodověda 5. ročník. Učebnice a pracovni sešit. Olomouc: Prodos, 1997.

Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portal, 1996.

Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 1996.

Komanová, E., Ziegler, V. Přírodověda 4• Praha: Scientia, 1996.

Komanová, E., Ziegler, V. Pracovní sešit k učebnici Přírodověda 4 Praha: Scientia, 1997.

Komanová, E., Ziegler, V. Přírodověda 5. Praha: Scientia, 1997.

Komanová, E., Ziegler, V. Pracovní sešit k učebnici Přírodověda 5. Praha: Scientia, 1999.

Kvasničková, D. Metodická příručka k výuce přírodovědy na 1. stupni základní školy. Praha: Fortuna, 1998.

Kvasničková, D., Froněk, J. Rok v přírodě. Přírodověda pro 4. ročník. Praha: Fortuna, 1995.

Kvasničková, D., Froněk, J. Přírodověda. Pracovní sešit pro 4. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 1996.

Kvasničková, D., Froněk, J., Šolc, M. Od vesmíru k člověku. Přírodověda pro 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 1996.

KvasničkovÁ, D., Froněk, J., Šolc, M. Přírodověda. Pracovní sešit pro 5. ročník Základní školy. Praha: Fortuna, 1997.

Musilová, H. R aktualnim problemům připravy učitelů na počatečni přirodovědne vzdělavani. In Učitel v demokratické škole. Sbornik přispěvků z celostatniho seminaře. Brno: Paido, 1994.

Novotný, A. a kol. Přírodověda pro čtvrtý ročník. 2. dil. Všeň: Alter, 1999.

Patočka, R. Hledání přírody. Brno: Blok, 1984.

Vyskočilová, E. a kol. Prvouka pro 3. ročník základní školy. Příručka pro učitele. Pozorujeme, ptáme se, poznáváme. Praha: Portal, 1995.

Vyskočilová, E. a kol. Prvouka pro 3. ročník základní školy. Pozorujeme, ptáme se, poznáváme. Učebnice a pracovní sešit. Praha: Portal, 1995.

Metriky

417

Views

423

PDF views