Pregraduální příprava učitelů chemie v didaktických disciplínách a hodnocení jejího významu

Roč.14,č.1(2004)

Abstrakt
Jednou z fundamentálních součástí pregraduální přípravy učitelů chemie (a pochopitelně nejen chemie) je příprava v didaktických disciplínách. Mezi tyto disciplíny řadíme jak disciplíny obecně
didaktické, tak~ disciplíny obecné a speciální didaktiky chemie a rovněž pedagogické praxe. V příspěvku jsou shrnuty poznatky z analýzy pregraduální přípravy studentů učitelství chemie zejména na Pedagogické fakultě UJEP v Ústí nad Labem a na Pedagogické fakultě UK v Praze. Uvedeny jsou výsledky výzkumné studie provedené ve skupině studentů nej vyšších ročníků učitelství chemie a ve skupině učitelů chemie s minimálně pětiletou pedagogickou praxí. Studie byla zaměřena na hodnocení různých aspektů pregraduální přípravy v didaktických disciplínách. Výsledky ve skupině studentů učitelství chemie a učitelů chemie jsou vzájemně komparovány a vyhodnoceny za pomoci induktivních statistických metod.

Klíčová slova:
obecná didaktika; didaktika chemie; pedagogické fakulty; pregraduální příprava učitelů; učitelé chemie; didaktické disciplíny
Reference

Doulík, P., Škoda, J. Pedagogická příprava budoucích učitelů pohledem obecného a oborového didaktika. In Trendy soudobé výuky didaktických disciplín na vysokých školách. Sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2003, s. 29-33. ISBN 80-70-44-495-9.

Gavora,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.

Kolář, Z., Raudenská, V., Fruhaufová, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-361-8.

Holada,K. Pedagogika chemie. Praha: PedF UK, 2000.

Holada, K. Učitel a výuka chemie v období informatizace. Chemické listy, 2003, roč. 97, č. 8, s. 694. ISSN 0009-2770.

Meloun, M., Militký, J. Kompendium statistického zpracování dat. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1008-4.

Pachmann,E., Hofmann,V. Obecná didaktika chemie. Praha: SPN, 1981. ISBN 14-459-81.

Pachmann,E., a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986.

Sedláčková, S. Motivace a aktivizace studentů v hodinách chemie na středních školách. Diplomová práce. Ostrava: PřF OU, 1998.

Škoda, J. Motivace žáků ve výuce chemie. Dizertační práce. Praha: PedF UK, 2003.

Škoda, J. Možnosti nebo lépe perspektivy dalšího vzdělávání v oboru chemie. Ergo, 2001, č. 3, s. 217-223. ISSN 1212-8317.

Winkler, M. Oblíbenost chemie. Diplomová práce. Praha: PdF UK, 1999.

Metriky

382

Views

176

PDF views