Sociální dovednosti jako součást profesní kompetence učitele
Roč.13,č.2(2003)
Sociální svět školy je mimořádně zajímavým psychologickým prostorem, ve kterém lze nalézat řadu relevantních výzkumných i teoreticko-aplikačních problémů ve vztahu k žákovi a školní třídě, učiteli a škole atd. Jaké je místo učitele v sociálním světě školy? Jak jej učitel může ovlivňovat ve prospěch rozvoje žáka, jeho vzdělávání? Text předkládá, jak tomu mohou přispět vybrané sociálněpsychologické poznatky a jaké možnosti z toho plynou pro rozvíjení profesní kompetence učitele.
profesní kompetence učitele; činnosti učitele; síť sociálních vztahů ve škole; sociální klima školy; profesní dovednosti učitele; sociální (sociálněpsychologické) dovednosti učitele
BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
BUDA, B . Empatia. Nové Zámky: Psychoprof, 1994.
CANGELOSI, J. S.Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
CÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
DOUGHERTY, A. M. Consultation. Practice and Perspectives. California: Brooks/Cole Publishing Company, 1989.
EGAN, G . The Skilled Helper. California: Brooks/Cole Publishing Company, 1990.
FRANKL, V. E . Vůle ke smyslu. Brno: Cesty, 1994.
FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1996.
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999.
GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN, 1990.
GILLERNOVÁ, I. Sociální psychologie školy. In VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (eds.) Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998.
GILLERNOVÁ, I., BIDLOVÁ, E . Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení pomocí videotréninku interakcí. In GILLERNOVÁ, I., MERTIN,V. (eds.) Psychologické problémy člověka v měnícím se světě I. Studia psychologica IX. UK. Praha: Karolinum, 2001.
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
HOPE, S., HOPE, H., KRABEL, J . Sociálněpsyekologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001.
KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995.
KOMÁRKOVA, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (eds.) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada Publishing, 2001. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
LUKÁŠOVA, E . Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997.
MAREŠ, J. Nové pohledy na vztah mezi učitelem a žáky. Vedení školy D 2.3. Praha: Raabe, 2002.
MAREŠ, J . , KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995.
PASCH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998.
STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence. Praha: Grada, 2001.
STERNBERG, R. J . WILLIAMS, W . M . Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon, 2002.
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998.
VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV, 2002.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Ilona Gillernová