Školní řády - hledisko právní, obsahové a strukturální
Roč.13,č.2(2003)
V Pedagogické orientaci č. 1/2000 byla uveřejněna podnětná stať Pavla Vacka, řešící psychologické souvislosti vývoje dítěte a jeho vztahu k normám zde reprezentovanými školními řády. Vacek vedle analýzy školních řádů dospívá ke konstatování jednoho ze základních rozporů našeho školství, který charakterizuje jako „rozpor mezi všeobecně deklarovanými principy, které jsou akceptovány jako nezbytný základ humanistické a demokratické školy a na druhé straně pak setrvačnost postupů a metod typických pro školu socialistickou" (Vacek, 2000) Na jeho stať navazujeme tímto článkem. Neboť obdobnými slovy lze charakterizovat i dosavadní přístup řady zpracovatelů k obsahu a formě školních řádů. Namísto obsahově vyvážené a formálně specifické normy, která by měla vedle podřízenosti obecně závazným normativně právním aktům respektovat i skutečné potřeby a život daného vzdělávacího zařízení, je příprava a tvorba školního řádu chápána jako „nutné zlo". Náš příspěvek se tedy zabývá právními aspekty tvorby a působnosti školních řádů a z nich vyplývajících pedagogických konsekvencí.
Index k definitivnímu řádu školnímu a vyučovacímu pro školy obecné a měšťanské. Olomouc:
Arcibiskupská konzistoř, 1910.
KNAPP, V. Teorie práva. Praha: C . H . Beck, 1995.
PRŮCHA, J., a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1996.
SLUNÉČKOVÁ, J. Právní vědomí. Praha, 1985.
Školní řád pro žáky jednotné školy. Praha, 1951.
VACEK, P. Analýza školních řádů a její pedagogicko-psychologické souvislosti. Pedagogická orientace, roč. 2000, č. 1, s. 45-55.
Vyhláška MŠMT č. 127/1997 Sb., o speciálních školách.
Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) v platném znění.
Vyhláška č. 291/1991 Sb., o základní škole v platném znění.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Jan Michalík