Strategie učení cizího jazyka u studentů učitelství pro první stupeň ZŠ
Roč.34,č.1-2(2024)
Aktuální výzvy primárního vzdělávání
Tato studie výzkumného charakteru se zaměřuje na využívané strategie učení cizího jazyka u studentů učitelství pro první stupeň základní školy. Cílem výzkumu je zjistit, jaké strategie učení angličtiny jako cizího jazyka (EFL) jsou užívány studenty učitelství pro první stupeň základní školy v prvním a pátém ročníku studia, jaká je jejich frekvence a zda existují rozdíly mezi použitými strategiemi v závislosti na ročníku studia, ovládaném počtu jazyků a jejich motivaci. Respondenty výzkumu je 97 vysokoškolských studentů prvního a pátého ročníku studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Výzkumným nástrojem je dotazník Strategy Inventory of Language Learning (SILL). Data jsou podrobena deskriptivní statistice a korelační analýze pomocí programu STATISTICA a JASP. Výsledky výzkumu poukazují na signifikantní rozdíly v používání metakognitivních strategií u prvního a pátého ročníku. Závěr výzkumu se soustřeďuje na předpokládanou závislost mezi používanými učebními strategiemi u studentů učitelství a způsobem výuky cizího jazyka v rámci jejich budoucího pedagogického působení.
strategie učení se cizímu jazyku; Strategy Inventory of Language Learning (SILL); angličtina jako cizí jazyk (EFL); vzdělávání budoucích učitelů; výuka angličtiny na prvním stupni ZŠ
Amerstorfer, M. C. (2018). Past its expiry date? The SILL in modern mixed-methods strategy research. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(2), 497–523. https://doi.org/10.14746/ssllt.2018.8.2.14
Anderson, N. J. (2002). The role of metacognition in second language teaching and learning. ERIC Digest. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED463659.pdf
Bandura, A. (1971). Social learning theory. General Learning Press. http://www.asecib.ase.ro/mps/Bandura_SocialLearningTheory.pdf
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language. Longman.
Cohen, D., Oxford, R. L., & Chi, J. (2002). Language strategy use survey. Centre for Advanced Research on Language Acquisition, University of Minnesota. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3195305
Coyle, D., Hood., P., & Marsh, D. (2010). CLIL – content and language integrated learning. Cambridge University Press.
Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. https://assets.cambridge.org/052180/3136/sample/0521803136ws.pdf
Daar, G. F. (2020). Problems of English language learning in context. PKBM Sambi Poleng.
Diab, A. A. M., Abdel-Haq, E. M., & Aly, A.-S. M. (2018). The effectiveness of using content and language integrated learning (CLIL) approach to enhance EFL student teachers’ cultural awareness. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED582276.pdf
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation. Pearson Longman.
Dörnyei, Z. (2001). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge University Press.
Dreyer, C., & Oxford, R. L. (1996). Learning strategies and other predictors of ESL proficiency among Afrikaans speakers in South Africa. In R. L. Oxford (Ed.), Language learning strategies around the world: Cross-cultural perspectives (s. 61–74). University of Hawaii.
Egitim, S. (2017). The reflection of teachers’ prior language learning experiences in ESL teaching approaches. European Journal of Education Studies, 3(6), 112–178. https://doi.org/10.5281/zenodo.579643
Ellis, R. (1986). Understanding second language acquisition. Oxford University Press.
Ellis, R. (2002). The study of second language acquisition. Oxford University Press.
Erdogan, T., & Senemoglu, N. (2016). Development and validation of a scale on self-regulation in learning (SSRL). SpringerPlus, 5(1), 1686. https://doi.org/10.1186/s40064-016-3367-y
Eurydice. (2017). Klíčové údaje o výuce jazyků ve školách v Evropě: vydání 2017. https://data.europa.eu/doi/10.2797/509873
Evropská komise. (2014). Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted language learning. https://ec.europa.eu/assets/eac/languages/library/studies/clil-call_en.pdf
Evropská komise. (2023). Klíčové údaje o výuce jazyků ve školách v Evropě: vydání 2023: hlavní zjištění ze zprávy Eurydice. https://data.europa.eu/doi/10.2797/146012
Fillmore, L. W. (1991). Second-language learning in children: A model of language learning in social context. In E. Bialystok (Ed.), Language processing in bilingual children (s. 49–69). Cambridge University Press.
Golombek, P. R. (1998). A Study of language teachers’ personal practical knowledge. TESOL Quarterly, 32(3), 447–464. https://doi.org/10.2307/3588117
Green, R. J. M., & Oxford, R. L. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. Tesol Quarterly, 29(2), 261–297. https://doi.org/10.2307/3587625
Habók, A., & Magyar, A. (2018). The effect of language learning strategies on proficiency, attitudes and school achievement. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02358
Hardan, A. A. (2013). Language learning strategies: A general overview. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 1712–1726.
Harya, T. D. (2016). Language learning strategy taxonomy used by the teacher in teaching English. Pedagogy, 4(1), 19–28. https://media.neliti.com/media/publications/155831-EN-language-learning-strategy-taxonomy-used.pdf
Hong-nam, K., & Leavell, A. G. (2006). Language learning strategy use of ESL students in an intensive English learning context. System, 34, 399–415. https://doi.org/10.1016/j.system.2006.02.002
Chen, M.-L. (2014). Age differences in the use of language learning strategies. English Language Teaching, 7(2), 144–151. https://doi.org/10.5539/elt.v7n2p144
Imelda, Z. R. (2019). Principles of self-regulation in EFL mediated by dialogic tutoring sessions. HOW, 26(2), 33–57. https://doi.org/10.19183/how.26.2.502
Janíková, V. (2003). Autonomní učení, strategie učení a cizojazyčná výuka. Pedagogická orientace, 13(4). 89–102. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/7886/7171
Kirsch, C. (2012). Developing children’s language learner strategies at primary school. Education 3–13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 40(4), 379–399. https://doi.org/10.1080/03004279.2012.691372
Koran, S. (2015, duben). The role of teachers in developing learners’ speaking skill. Příspěvek prezentovaný na 6th International Visible Conference on Educational Studies and Applied Linguistics, Iraq. https://1url.cz/QzNc1
Lee, K. R., & Oxford, R. (2008). Understanding EFl learners’ strategy use and strategy awareness. Asian EFL Journal, 10(1), 7–32.
Lessard-Clouston, M. (1997). Language learning strategies: An overview for L2 teachers. The Internet TESL Journal. http://iteslj.org/Articles/Lessard-Clouston-Strategy
Little, D. (1991). Learner autonomy 1: definitions, issues, and problems. Authentik.
Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). Academic self-concept: A cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore secondary school. Asia Pacific Education Review, 6(1), 20–27.
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Portál.
Marconi, G., Cascales, C. C., Covacevich, C., & Halgreen, T. (2020). What matters for language learning? The questionnaire framework for the PISA 2025 Foreign Language Assessment. https://doi.org/10.1787/5e06e820-en
Melanlioğlu, D. (2020). Scale of vocabulary learning strategies for learners of Turkish as a foreign language: A scale development study. Educational Research and Reviews, 15(6), 312–326. https://doi.org/10.5897/ERR2020.3997
Mokhtari, K., & Sheorey, R. (2002). Measuring ESL students’ awareness of reading strategies. Journal of Developmental Education, 25, 2–11.
Naoko, S. N., & Hayo, R. (2022). „This is the end.“ A case study of a Japanese learner’s experience and regulation of anxiety. Education Sciences, 12(1), 25. https://doi.org/10.3390/educsci12010025
Naiman, N., Fröhlich, M., Stern, H., & Todesco, A. (1978). The good language learner. Ontario Institute for Studies in Education.
O’Malley, J., & Chamot, A. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge University Press.
Oostdam, R., & Rijlaarsdam, G. (1995). Towards strategic language learning. Amsterdam University Press.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Heinle & Heinle.
Oxford, R. L. (2001). Language learning strategies and styles. In M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching of English as a second and foreign language. Heinle and Heinle.
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self regulation: Theory, research and applications (s. 452–502). Academic.
Purdie, N., & Oliver, R. (1999). Language learning strategies used by bilingual school-aged children System, 27(3), 375–388. https://doi.org/10.1016/s0346-251x(99)00032-9
Ranjan, R., & Philominraj, A. (2020). Language learning strategies, motivation and gender in foreign language context. Universal Journal of Educational Research, 8(2), 591–604. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080231
Rossiter, M. J. (2003). The effects of affective strategy training in the ESL classroom. Teaching English as a Second or Foreign Language, 7(2). http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume7/ej26/ej26a2/
Rubin, J. (1981). The study of cognitive processes in second language learning. In Applied Linguistics II (s. 117–131). Oxford University Press.
Rubin, J. (1987). Learner strategies. Theoretical assumptions, research history and typology. In A. L. Wenden & J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning (s. 15–30). Prentice- Hall.
Rubin, J., Chamot, A. U., Harris, V., & Anderson, N. J. (2007). Intervening in the use of strategies. In A. D. Cohen, & E. Macaro (Eds.), Language learner strategies (s. 141–160). Oxford Applied Linguistics.
Rubin, J., & Thompson, I. (1982). How to be a more successful language learner. Heinle & Heinle.
Scarcella, R., & Oxford, R. (1992). The tapestry of language learning: The individual in the communicative classroom. Heinle & Heinle.
Stern, H. H. (1992). Issues and options in language teaching. OUP.
Tanjung, Z. (2018). Language learning strategies in English as a foreign language classroom in Indonesian higher education context. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 21, 50–68. https://doi.org/10.24071/llt.v21iSuppl.966
Tuncer, U. (2009). How do monolingual and bilingual language learners differ in use of learning strategies while learning a foreign language? Evidences from Mersin University. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 852–856.
Vlčková, K. (2007). Strategie učení cizímu jazyku. Paido.
Vlčková, K. (2010). Žákovské strategie učení cizímu jazyku ve všeobecném vzdělávání (průřezový výzkum). PdF MU. http://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1441/Vlckova/habilitace/ HABILITACNI_PRACE_2010.pdf
Vlčková, K., & Přikrylová, J. (2011). Strategie učení se cizímu jazyku. Národní ústav odborného vzdělávání. https://nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/23_Strategie_uceni_se_cizimu_jazyku.pdf
Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy. Prentice Hall.
Weinstein, C. E., Schulte, A. C., & Palmer, D. P. (1987). Learning and study strategies inventory (LASSI). H & H Publishing.
Zhao, H., Chen, L., & Panda, S. (2014). Self-regulated learning ability of Chinese distance learners. British Journal of Educational Technology, 45(5), 941–958. https://doi.org/10.1111/bjet.12118

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2025 Beata Horníčková, Juraj Obonya