Health education in primary school textbooks – results of a content analysis

Vol.25,No.2(2015)

Abstract

The aim of the empirical study is to present results of content analysis of a didactic apparatus of the textbooks/workbooks of the subject natural science for elementary schools in terms of their focus on health education. The first part of the study presents the theoretical foundations of the research, which consisted in defining analytical categories arising from the holistic concept of health. The second part presents the objectives and methods of the research, a research sample consisting of five sets of current comprehensive natural science textbooks (38 textbooks / workbooks, 3136 research units) valid for primary education. The third part is devoted to the results of the analysis, which pointed out the significant differences in the presentation of the curriculum in health education. The results show disagreement with the holistic concept of health in its full representation, and a majority of biological context of health in the analysed textbooks. The holistic concept of health is mainly reflected in 2nd grade textbooks. Then we pointed out the significant differences in the structure of the curriculum in each textbook set (for example, absence of health education topics in most 4th grade textbooks), and its instability in the distribution of thematic units of the research sample. At the end of the study (fourth and fifth part), the results of the study, the possibilities and limits are discussed, and potential follow-up research is presented.


Keywords:
health education; primary education; textbooks; holistic concept of health; content analysis; didactic apparatus of textbooks
References

Brockmeyerová-Fenclová, J., Čapek, V., & Kotásek, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědní disciplíny. Pedagogika, 50(1), 23–37.

Dvořák, D., Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Design based research – výzkum učebnic prováděný jejími tvůrci. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 81–89). Brno: Paido.

Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: MSD.

Hrozová, M. (2014). Analýza vzdělávací oblasti výchova ke zdraví v didaktickém aparátu učebnic primární školy (Disertační práce). Dostupné z http://is.muni.cz/th/104606/pedf_d/DsP_Hrozova.pdf

Chráska, M. (2010). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.

Janík T., & Slavík, J. (2007). Vztah obor – vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis Scholae, 2(1), 54–66.

Jensen, B. B. (1997). A case of two paradigms within health education. Health Educational Research, 12(4), 418–428. https://doi.org/10.1093/her/12.4.419">https://doi.org/10.1093/her/12.4.419

Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.

Keeves, J. P., & Adams, D. (1997). Comparative methodology in education. In J. P. Keeves (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook (s. 31–41). London: Pergamon.

Kirsten, T. G. J. C., Van der Walt, H. J. L., & Viljoen, C. T. (2009). Health, wellbeing and wellness: An anthropological eco-systemic approach. Health SA Gesondheid, 14(1). Dostupné z http://www.hsag.co.za/index.php

Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, 2(1), 67–81.

Liba, J. (2008). Výchova k zdraviu ako súčasť výchovného komplexu v školách. Pedagogická orientace, 18(3), 53–62.

Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.

Marádová, E. (2008). Výchova ke zdraví na cestě od Rámcového vzdělávacího programu k realizaci ve školní praxi. In E. Řehulka, et al. (Eds.), School and health 21, Současný diskurz zkoumání školy a zdraví (s. 23–28). Brno: MSD.

Mužíková, L. (2010). Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita.

Paulus, P. (2005). From the health promoting school to the good and healthy school: New developments in Germany. In S. Clift & B. B. Jensen (Eds.), The health promoting school: International advances in theory, evaluation and practice (s. 55–75). Copenhagen: DPU.

Podroužek, L. (2004). Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: POLS.

Prů cha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Dostupné z http://www.nuv.cz/file/137/

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Dostupné z http://www.nuv.cz/folder/18/

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing. Standard základního vzdělávání. (1995). Dostupné z http://aplikace.msmt.cz/HTM/Standard_ZV.htm

Švec, Š., et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativněhumanitní přístupy v edukačním procesu. Brno: Paido.

Tupý, K., Nečesaná, J., & Szathmáryová-Vlčková, V. (1977). Prvouka v 2. ročníku ZDŠ: pracovné listy pre žiakov. Bratislava: SPN.

Tupý, K., & Szathmáryová-Vlčková, V. (1973a). Prvouka v 1. ročníku ZDŠ: pracovné listy pre žiakov

Bratislava: SPN.

Tupý, K., & Szathmáryová-Vlčková, V. (1973b). Prvouka v 2. ročníku ZDŠ: pracovné listy pre žiakov: experimentálna učebnica VÚP. Bratislava: SPN.

Tupý, K., & Szathmáryová-Vlčková, V. (1982). Prvouka v 1. ročníku základnej školy: pracovné listy pre žiakov. Bratislava: SPN.

Usnesení vlády a popis cílů programu Zdraví pro všechny v 21. století. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. (2001). Dostupné z http://www.mzcr.cz/Verejne/dokumenty/zdravi-pro-vsechny-v-stoleti_2461_1101_5.html

World Health Organization (1947). Constitution of the World Health Organization. Chronicle of the World Health Organization, Annex 1. Copenhagen: Technical Secretariat, WHO. Dostupné z http://whqlibdoc.who.int/hist/chronicles/chronicle_1947.pdf

World Health Organization (1985). Targets for health for all by the year 2000. Copenhagen: WHO.

World Health Organization (1986). The Ottawa Charter for health promotion. Health Promotion, 1, iii—v.

World Health Organization (1998). Health21: An introduction to the health for all policy framework for the WHO European region. Dostupné z http://www.euro.who.int/_data/assets /pdf_file/0010/98398/wa540ga199heeng.pdf

Analyzované učebnice:

Adámková, P., et al. (2007). Člověk a jeho svět: pro 2. ročník základní školy: pracovní sešit. Brno: Didaktis.

Adámková, P., et al. (2007). Člověk a jeho svět: učebnice pro 2. ročník základní školy. Brno: Didaktis.

Danihelková, H., & Malý, R. (2007). Člověk a jeho svět. Pracovní sešit pro 3. ročník ZŠ. Olomouc: Prodos.

Danihelková, H., & Malý, R. (2007). Člověk a jeho svět. Učebnice pro 2. ročník ZŠ. Olomouc: Prodos.

Danihelková, H., & Malý, R. (2007). Člověk a jeho svět. Učebnice pro 3. ročník ZŠ. Olomouc: Prodos.

Danihelková, H. (2007). Člověk a jeho svět. Učebnice pro 1. ročník ZŠ. Olomouc: Prodos.

Dvořáková, M., & Stará, J. (2007). Prvouka: učebnice vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro 1. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Prvouka: pracovní sešit pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Prvouka: učebnice pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Frýzová, I., & Blažková, J., et al. (2008). Člověk a jeho svět: pracovní sešit pro 3. ročník základní školy. Brno: Didaktis.

Frýzová, I., & Blažková, J., et al. (2008). Člověk a jeho svět: učebnice pro 3. ročník základní školy. Brno: Didaktis

Frýzová, I., Dvořák, L., & Jůzlová, P. (2010). Příroda: Člověk a jeho svět pro 4. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Frýzová, I., Dvořák, L., & Jůzlová, P. (2010). Příroda: Pracovní sešit pro 4. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Frýzová, I., Dvořák, L., & Jůzlová, P. (2011). Příroda: Pracovní sešit pro 5. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Frýzová, I., Dvořák, L., & Jůzlová, P. (2011). Příroda: Učebnice pro 5. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Fukanová, J., & Štiková, V. (2007). Já a můj svět: 1. ročník: pracovní učebnice prvouky pro 1. období RVP ZV. Brno: Nová škola.

Chramostová I., et al. (2011). Člověk a jeho svět: pracovní sešit pro 5. ročník základní školy. Brno: Didaktis.

Chramostová I., et al. (2011). Člověk a jeho svět: učebnice pro 5. ročník základní školy. Brno: Didaktis.

Jančová, M., & Grigárková, M. (2008). Člověk a jeho zdraví: učebnice pro 4. a 5. ročník základní školy. Olomouc: Prodos.

Jančová, M. (2008). Člověk a jeho zdraví: pracovní sešit pro 4. a 5. ročník základní školy. Olomouc: Prodos.

Kopečková, S., et al. (2007). Člověk a jeho svět pro 1. ročník ZŠ. Brno: Didaktis.

Kholová, H., & Bradáčková, L. (2009). Pracovní listy k učebnici Prvouka pro 3. ročník. II. díl. Všeň: Alter.

Kholová, H., & Bradáčková, L. (2009). Prvouka pro 3. ročník ZŠ, II. díl. Všeň: Alter.

Kholová, H. (2009). Pracovní listy k učebnici Život na zemi: rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví. Přírodověda pro 5. ročník. Všeň: Alter.

Kholová, H. (2009). Život na zemi: rozmanitost přírody, člověk a jeho zdraví. Přírodověda pro 5. ročník. Všeň: Alter.

Matyášek, J., Štiková, V., & Trna, J. (2011). Přírodověda pro 5. ročník, pracovní sešit: Člověk a jeho svět. Brno: Nová škola.

Matyášek, J., Štiková, V., & Trna, J. (2011). Přírodověda pro 5. ročník: Člověk a jeho svět. Brno: Nová škola.

Rezutková, H. (2007). Cestička do školy I.: prvouka pro 1. ročník ZŠ. Všeň: Alter.

Rezutková, H. (2008). Cestička do školy II.: prvouka pro 1. ročník ZŠ. Všeň: Alter.

Rezutková H. (2010). Svět okolo nás: učebnice. Prvouka pro 2. ročník ZŠ. Všeň: Alter.

Rezutková, H., Bradáčková, L., & Bittmanová, K. (2010). Pracovní sešit ke světu okolo nás, I. díl. Všeň: Alter.

Stará, J., Dvořáková, M., & Frýzová, I. (2009). Prvouka: pracovní sešit [s přílohou Přehled učiva] pro 3. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Stará, J., Dvořáková, M., & Frýzová, I. (2009). Prvouka: učebnice pro 3. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.

Štiková, V. (2008). Já a můj svět: prvouka pro 2. ročník: pracovní sešit. Brno: Nová škola.

Štiková, V. (2008). Já a můj svět: prvouka pro 2. ročník: učebnice. Brno: Nová škola.

Štiková, V. (2008). Já a můj svět: prvouka pro 3. ročník: pracovní sešit. Brno: Nová škola.

Štiková, V. (2008). Já a můj svět: prvouka pro 3. ročník: učebnice. Brno: Nová škola.

Metrics

0

Crossref logo

0


1071

Views

649

PDF (Čeština) views