Historií výchovy v přírodě v Čechách k lipnické Prázdninové škole

Roč.31,č.2(2021)

Abstrakt

Text se věnuje historii pobytu v přírodě v českých zemích – zejména oka­mžikům, které zásadně ovlivnily dnešní pojetí výchovy v přírodě (reprezentované zejména Prázdninovou školou Lipnice) a využití jeho programů, postupů a metod ve výchově holistické, reflektované zážitkovou pedagogikou.


Klíčová slova:
výchova v přírodě; zážitková pedagogika; holistická výchova; pobyt v přírodě; prázdninová pedagogika; pedagogika volného času; Prázdninová škola Lip¬nice; tábornická škola; Junák
Reference

Alexander, R. (1991). Pohled na Prázdninovou školu ze zahraničí. Instruktorská pošta – interní periodikum Prázdninové školy Lipnice, (1), 1–3.

Bakalář, E. (1976). I dospělí si mohou hrát. Pressfoto.

Břicháček, V. (1992). Jabné anebo poslání university. Lipnické metodické listy, (1), 3–4.

Břicháček, V. (1997). Náprava věcí lidských je záležitostí malých skupin. PROPSY: Časopis pro moderní psychologii, 3(4), 1.

Drahanská, P. (2020). Učení prožitkem. Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací projekty na prožitku. P. Drahanská.

Fischerová, E. (Ed.). (1957). Pionýrské tábory ROH. Práce.

Franc, D., Martin, A., & Zounková, D. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Computer Press.

Gintel, A. (Ed.). (1980). Prázdniny v pohybu anebo rukověť pro prázdninové pedagogy. Mladá fronta.

Gintel, A. (Ed.). (2019). Zahrady pozemských radostí. Pohled z dějin výchovy v přírodě. Gasset.

Halada, V. (2010). Z Lipnice do světa. In A. Gintel (Ed.), Sborník přednášek z konference ke 40. výročí střediska pro výchovu v přírodě u Lipnice nad Sázavou (s. 40–41). Gasset.

Hanuš, M., & Hanuš, R. (Eds.). (2016). Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Nadační fond Gymnasion.

Hilská, V. (Ed.). (2013). Zlatý fond her IV. Portál.

Holec, O., Břicháček, V., Hanuš, R., Holcová, M., Holeyšovský, J., Klusáček, M., Lata, J., Paša, L., Smékal, V., Stránský jr, B., & Svatoš, V. (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice.

Holec, O. (2007). Příběh Lipnice. Gymnasion, 7(jaro), 105–109.

Hora, P. (1984a). Prázdninová škola ´84. Mladý svět.

Hora, P. (1984b). Prázdniny se šlehačkou. Mladá fronta.

Hrkal, J., & Hanuš, R. (Eds.). (1998). Zlatý fond her II. Portál.

Jirásek, I. (2013). Allan Gintel. Zážitková pedagogika a výchova v přírodě: cesty vedou dál. Universita Palackého.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Portál.

Koura, P. (2016). Protektorátní školák a jeho volný čas. https://skolakemvprotektoratu.pamatnik-terezin.cz/index.php. Památník Terezín.

Kujal, B. (1973). O socialistickou školu budoucnosti. Pedagogika, 22(6), 675–701.

Letní Ústřední tábornické škola Slunečná paseka, 1971. Poslední pokyny. Archiv autora.

Martin, A., Franc, D., & Zounková, D. (2004). Outdoor and experiental learning: An holistic and creative approach to programme design. Gower Publishing.

Metodické listy (1977). Seminář na pokračování – Opatření k dalšímu rozvoji moderních forem pobytu v přírodě v SSM. Metodické listy pro tělovýchovně brannou činnost, 1977(3), 18.

Nečasová, D. (2018). Nový socialistický člověk: Československo 1948–1956. Vydavatelství Host.

Neuman, J. (2000). Organizace rozvíjející aktivity v přírodě a jejich výchovné působení. In J. Neuman (Ed.), Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě (s. 186–191). Portál.

Neuman, J., & Hanuš, R. (2007). Kristova léta školy prázdninového času. Gymnasion, 7(jaro), 17–55.

Neuman, J. (2011). Úvodní kapitoly pro teorii a metodiku kurzů výchovy v přírodě. Občanské sdružení Projekt Odyssea.

Pavelková, M. (2015). Charakteristika rodiny a (pře)výchovy v komunistické perspektivě. Caritas e Veritas, 5(1), 123–134. https://doi.org/10.32725/cetv.2015.013

Snopek, V. (1969). Tábornická škola. Mladá fronta.

Stránský, B. st. (2010). První byl instruktorský sbor. Sborník přednášek z Konference ke 40. výročí střediska pro výchovu v přírodě u Lipnice nad Sázavou. Gasset.

Svatoš, V. (2020). Nejkvalitnější nápady vznikají v brainstormingu fyzicky přítomných lidí. [Podcast]. https://www.zkusenostniuceni.cz/2020/09/22/

Svojsík, A. B. (1912). Základy junáctví. České lidové knihkupectví a antikvariát Josef Springer.

Šálek, Z. (1983). Vstup do hry. In Z. Šálek (Ed.), Dones oheň a zvítězíš (s. 5–6). Mladá fronta.

Šálek, Z. (1988). Deset sluncí nad Lipnicí. Mladý svět, 30(18).

Štorch, E. (1929, 2018). Dětská farma. http://www.archiv.prirodniskola.cz/knihy-publikace/ detska-farma.html

Třešňák, P. (2020). Proč děti nečtou. Respekt, 2020(45). https://www.respekt.cz/ tydenik/2020/45/proc-deti-nectou?issueId=100482

Vaštová, S. (2019). Štafeta osobností. Gymnasion, 13(2), 99–105.

Zapletal, M. (Ed.). (1990). Zlatý fond her. Mladá fronta.

Zounková, D. (Ed.). (2007). Zlatý fond her III. Portál.

Metriky

0


314

Views

225

PDF views