Mikrovyučování jako prostor pro implementaci vrstevnického hodnocení do přípravy studentů učitelství
Roč.30,č.3(2020)
Příspěvek propojuje dva fenomény přípravy studentů učitelství. Jedním z nich je užití mikrovyučování při oborových didaktikách a druhým je užití vrstevnického hodnocení. V rámci mikrovyučování při didaktice přírodopisu a biologie si 66 studentů učitelství navzájem hodnotilo svůj výkon. Nástrojem, který jim k tomu pomáhal, byl strukturovaný hodnoticí formulář obsahující pět škálových položek a tři otevřené položky. Ukázalo se, že studenti učitelství nemají problém hodnotit na škálových položkách, ale slovní zpětnou vazbu poskytují již méně ochotně. Z analýzy poskytnutých zpětných vazeb bylo zjištěno, že nejčastěji se hodnotitelé zaměřili na jazykový projev studenta, způsob aktivizace a probuzení zájmu žáka o učivo. Dále si všímali vhodnosti navržené aktivity k věku žáků. Pozitivním zjištěním byl fakt, že se ve zpětné vazbě nijak neprojevovaly osobní vztahy mezi studenty. Komentáře s formativním charakterem se ve zpětné vazbě příliš často nevyskytovaly, ale v případě, že hodnotitel poskytl formativní zpětnou vazbu, tak byla správná a poskytovala hodnocenému studentovi důležitou informaci.
mikrovyučování; formativní hodnocení; vrstevnické hodnocení; zpětná vazba; příprava učitelů; studenti učitelství
Allen, D. W., & Ryan, K. (1969). Microteaching. Boston: Addison-Wesley Publishing.
Amobi, F. A. (2005). Pre-service teachers’ reflectivity on the sequence and consequences of teaching action in a microteaching experience. Teacher Education Quarterly, 32(1), 115–130.
Andon, N. J., Dewey, M., & Leung, C. (2017). Tasks in the pedagogic space: Using online discussion forum tasks and formative feedback to develop academic discourse skills at Master’s level. In V. Samuda, K. V. van Branden, & M. Bygate (Eds.), TBLT as a researched pedagogy (s. 236–263). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/tblt.12.10and
Arsal, Z. (2014). Microteaching and pre-service teachers’ sense of self-efficacy in teaching. European Journal of Teacher Education, 37(4), 453–464. https://doi.org/10.1080/02619768.2014.912627
Bakir, S. (2014). The effect of microteaching on the teaching skills of preservice science teachers. Journal of Baltic Science Education, 13(6), 789–801.
Benton-Kupper, J. (2001). The microteaching experience: Student perspectives. Education, 121(4), 830–835.
Berry, R. (2008). Assessment for learning. Hong Kong: Hong Kong University Press. https://doi.org/10.5790/hongkong/9789622099579.001.0001
Boud, D., & Molloy, E. (2013). Rethinking models of feedback for learning: The challenge of design. Assessment & Evaluation in Higher Education, 38(6), 698–712. https://doi.org/10.1080/02602938.2012.691462
Cantillon, P., & Sargeant, J. (2008). Giving feedback in clinical settings. British Medical Journal, 337(1961), 1292–1279. https://doi.org/10.1136/bmj.a1961
Dijks, M. A., Brummer, L., & Kostons, D. (2018). The anonymous reviewer: The relationship between perceived expertise and the perceptions of peer feedback in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(8), 1258–1271. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1447645
Donnelly, R., & Fitzmaurice, M. (2011). Towards productive reflective practice in microteaching. Innovations in Education and Training International, 48(3), 335–346. https://doi.org/10.1080/14703297.2011.593709
Ducasse, A. M., & Hill, K. (2019). Developing student feedback literacy using educational technology and the reflective feedback conversation. Practitioner Research in Higher Education, 12(1), 24–37.
Evans, C. (2013). Making sense of assessment feedback in higher education. Review of Educational Research, 83(1), 70–120. https://doi.org/10.3102/0034654312474350
Fabiánková, B. (2002). Rozvíjení sebereflektivních dovedností studentů v didaktice prvouky a profesionálním praktiku. In V. Švec (Ed.), Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností (s. 168–184). Brno: Paido.
Fernández, M. L. (2005). Learning through microteaching lesson study in teacher preparation. Action in Teacher Education, 26(4), 37–47. https://doi.org/10.1080/01626620.2005.10463341
Fernández, M. L. (2010). Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, 26(2), 351–362. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.012
Fernández, M. L., & Robinson, M. (2006). Prospective teachers’ perspectives on microteaching lesson study. Education, 127(2), 203–215.
Geithner, C. A., & Pollastro, A. N. (2016). Doing peer review and receiving feedback: Impact on scientific literacy and writing skills. Advances in Physiology Education, 40(1), 38–46. https://doi.org/10.1152/advan.00071.2015
Gibbs, G. (2010). Using assessment to support student learning. Leeds: Leeds Metropolitan University.
Gibbs, G., & Simpson, C. (2004). Conditions under which assessment supports student learning. Learning & Teaching in Higher Education, 1(1), 1–31.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
Henderson, M., Boud, D., Molloy, E., Dawson, P., Phillips, M., Ryan, T., & Mahoney, P. (2018). Feedback for learning. Closing the assessment loop. Framework for effective learning. Canberra, Australia: Australian Government, Department for Education and Training.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Horká, H. (1997). Mikrovýstupy jako prostředek seberozvíjení studentů v profesionálním praktiku. Pedagogická orientace, 7(4), 29–34.
Cho, K., & MacArthur, C. (2011). Learning by reviewing. Journal of Educational Psychology, 103(1), 73–84. https://doi.org/10.1037/a0021950
I’Anson, J., Rodrigues, S., & Wilson, G. (2003). Mirrors, reflections and refractions: The contribution of microteaching to reflective practice. European Journal of Teacher Education, 26(2), 189–199. https://doi.org/10.1080/0261976032000088729
Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Kostková, K., Janík, M., & Hublová, G. (2014). Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 64(2), 151–176.
Jonsson, A. (2013). Facilitating productive use of feedback in higher education. Active Learning in Higher Education, 14(1), 63–76. https://doi.org/10.1177/1469787412467125
Knight, P. T., & Yorke, M. (2003). Assessment, learning and employability. Maidenhead: SRHE and Open University Press.
Koenig, J. A. (Ed.). (2011). Assessing 21st century skills. Washington: The National Academies Press.
Kpanja, E. (2001). A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology, 32(4), 483–486. https://doi.org/10.1111/1467-8535.00215
Le Hebel, F., Constantinou, C. P., Hospesova, A., Grob, R., Holmeier, M., Montpied, P., Moulin, M., Petr, J., Rokos, L., Stuchlikova, I., Tiberghien, A., Tsivitanidou, O., & Zlabkova, I. (2018). Students’ perspectives on peer assessment. In J. Dolin & R. Evans (Eds), Transforming assessment (s. 141–174). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63248-3_6
Lefstein, A., & Snell, J. (2011). Professional vision and the politics of teacher learning. Teaching and Teacher Education, 27(3), 505–514. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.10.004
Liu, E. Z., Lin, S. S., Chiu, C. H., & S. M. Yuan, S. M. (2001). Web-based peer review: The learner as both adapter and reviewer. IEEE Transactions on Education, 44(3), 246–251. https://doi.org/10.1109/13.940995
Lu, R., & Bol, L. (2007). A comparison of anonymous versus identifiable e-peer review on college student writing performance and the extent of critical feedback. Journal of Interactive Online Learning, 6(2), 100–115.
Mathan, S. A., & Koedinger, K. R. (2005). Fostering the intelligent novice: Learning from errors with metacognitive tutoring. Educational Psychologist, 40(4), 257–265. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4004_7
Mergler, A. G., & Tangen, D. J. (2010). Using microteaching to enhance teacher efficacy in pre-service teachers. Teaching Education, 21(2), 199–210. https://doi.org/10.1080/10476210902998466
Metcalfe, J., & Kornell, N. (2007). Principles of cognitive science in education: The effects of generation, errors, and feedback. Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), 225–229. https://doi.org/10.3758/BF03194056
Meusen-Beekman, K. D., Joosten-ten Brinke, D., & Boshuizen, H. P. A. (2015). Developing young adolescents’ self-regulation by means of formative assessment: A theoretical perspective. Cogent Education, 2(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/2331186X.2015.1071233
Miao, Y., Badger, R., & Zhen, Y. (2006). A comparative study of peer and teacher feedback in a Chinese EFL writing class. Journal of Second Language Writing, 15(3), 179–200. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2006.09.004
Minaříková, E., Uličná, K., Píšová, M., Janík, T., & Janík, M. (2016). Videokluby jako forma profesního vzdělávání učitelů: otevřenost komunikace z pohledu učitelů. Pedagogika, 66(4), 443–461. https://doi.org/10.14712/23362189.2016.351
Nicol, D., Thomson, A., & Breslin, C. (2014). Rethinking feedback practices in higher education: A peer review perspective. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(1), 102–122. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.795518
Panadero, E., Romero, M., & Strijbos, J. W. (2013). The impact of a rubric and friendship on peer assessment: Effects on construct validity, performance, and perceptions of fairness and comfort. Studies in Education Evaluation, 39(4), 195–203. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2013.10.005
Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, A. J., & Moodyová, Ch. D. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
Poulos, A., & Mahony, M. (2008). Effectiveness of feedback: The students’ perspective. Assessment and Evaluation in Higher Education, 33(2), 143–154. https://doi.org/10.1080/02602930601127869
Price, M., Handley, K., Millar, J., & O’Donovan, B. (2010). Feedback: All that effort, but what is the effect? Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(3), 277–289. https://doi.org/10.1080/02602930903541007
Pringle, R. M., Dawson, K., & Adams, T. (2003). Technology, science and preservice teachers: Creating a culture of technology-savvy elementary teachers. Action in Teacher Education, 24(4), 46–52. https://doi.org/10.1080/01626620.2003.10463278
Procházka, M., Vítečková, M., & Žlábková, I. (2015). Änderungen in der staatlichen Abschlussprüfung – Ein Mittel zur Schaffung der beruflichen Identität des Lehrers. In O. Fleischmann, R., Seebauer, & M., Aleksandrovich (Eds.), The Teaching Profession, Profession Lehrer/in (s. 217–226). Zürich: Lit Verlag.
Raes, A., Vanderhoven, E., & Schellens, T. (2015). Increasing anonymity in peer assessment by using classroom response technology within face-to-face higher education. Studies in Higher Education, 40(1), 178–193. https://doi.org/10.1080/03075079.2013.823930
Remesh, A. (2013). Microteaching, an efficient technique for learning effective teaching. Journal of Research in Medical Sciences, 18(2), 158–163.
Rokos, L., & Lišková, J. (2019). Kvalita vrstevnické zpětné vazby při badatelské úloze z biologie člověka v hodinách přírodopisu. Pedagogická orientace, 29(1), 43–72. https://doi.org/10.5817/PedOr2019-1-43
Rokos, L., Vančura, M., & Procházka, M. (2019). Rozvoj spolupráce mezi učiteli z praxe, studenty učitelství a akademickými pracovníky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. In A. Sandanusová & R. Dytrtová (Eds.), Príprava učiteľov prírodovedných, poľnohospodárskych a príbuzných oborov v meniacich sa požiadavkách praxe. Sborník příspěvků z XIII. konference EDUCO 2018 (s. 123–133). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta prírodných vied.
Rotsaert, T., Panadero, E., Estrada, E., & Schellens, T. (2017). How do students perceive the educational value of peer assessment in relation to its social nature? A survey study in Flanders. Studies in Educational Evaluation, 53(1), 29–40. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.02.003
Sadler, D. R. (2010). Beyond feedback: Developing student capability in complex appraisal. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), 535–550. https://doi.org/10.1080/02602930903541015
Sivan, A. (2010). The implementation of peer assessment: An action research approach. Assessment in Education, 7(2), 193–213. https://doi.org/10.1080/713613328
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
Sonmez, D., & Hakverdi-Can, M. (2012). Videos as an instructional tool in pre-service science teacher education. Eurasian Journal Of Educational Research, 12(46), 141–158.
Spilková, V. (1995). Gradace praktické přípravy, reflexivní praxe v novém modelu studia na PedF UK. In kolektiv, Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu (s. 62–64). Brno: Paido.
Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Star, J. R., & Strickland, S. K. (2008). Learning to observe: Using video to improve preservice mathematics teachers’ ability to notice. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(2), 107–125. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7
Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.
Strijbos, J. W., Narciss, S., & Dünnebier, K. (2010). Peer feedback content and sender’s competence level in academic writing revision tasks: Are they critical for feedback perceptions and efficiency? Learning and Instruction, 20(4), 291–303. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.08.008
Sucháček, P. (2016). Implementace prvků dialogického vyučování v rámci mikrovyučování u studentů učitelství přírodovědných předmětů. Studia Paedagogica, 21(3), 81–106. https://doi.org/10.5817/SP2016-3-5
Svatoš, T. (1997a). Od mikrovyučování k mikrovýstupové praxi. Pedagogická orientace, 7(4), 24–28.
Svatoš, T. (1997b). Studentské představy, prožívání a hodnocení učitelské profesionalizace. Pedagogika, 48(2), 150–162.
Šmahelová, B. (2005). Rozvíjení pedagogických dovedností studentů učitelství 1. stupně ZŠ. In R. Jandová (Ed.), Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání (s. 128–133). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Švec, V. (2000). Intervence podporující vytváření didaktických dovedností studentů. In V. Švec & V. Musil (Eds.), Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností (s. 83–104). Brno: Paido.
van Gennip, N. A. E., Segers, M. S. R., & Tillema, H. H. (2010). Peer assessment as a collaborative learning activity: The role of interpersonal variables and conceptions. Learning and Instruction, 20(4), 280–290. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.08.010
Vickerman, P. (2009). Student perspectives on formative peer assessment: An attempt to deepen learning? Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(2), 221–230. https://doi.org/10.1080/02602930801955986
Vítečková, M. (2019). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Vondrová, N., & Žalská, J. (2012). Do student teachers attend to mathematics specific phenomena when observing mathematics teaching on video? Orbis scholae, 6(2), 85–101. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.42
Weaver, M. (2006). Do students value feedback? Students perceptions of tutors’ written responses. Assessment and Evaluation in Higher Education, 31(3), 379–394. https://doi.org/10.1080/02602930500353061
Wiliam, D., & Leahy, S. (2015). Embedding formative assessment: Practical techniques for K-12 classrooms. West Palm Beach: Learning Sciences International.
Yorke, M. (2005a). Formative assessment in higher education. Its significance for employability, and steps towards its enhancement. Tertiary Education an Management, 11(3), 219–238.
Yorke, M. (2005b). Employability in higher education: What it is, what it is not. York: Learning and Teaching Support Network. https://doi.org/10.1080/13583883.2005.9967148
Zhang, M., Lundeberg, M., & Koehler, M. J. (2015). Affordances and challenges of different types of video for teachers’ professional development. In B. Calandra & P. J. Rich (Eds.), Digital video for teacher education: Research and practice (s. 147–163). Abingdon: Routledge.
Žlábková, I., Procházka, M., & Vítečková, M. (2016). Inovace pedagogických praxí na PF JU v Českých Budějovicích. In V. Švec, K., Lojdová, & B., Pravdová (Eds.), Sborník z konference učitelské praxe – současné poznatky a perspektivy (s. 52–58). Brno: Masarykova univerzita.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2021 Lukáš Rokos