Paradigmatický dualismus ve výzkumu v multikulturní výchově
Bd.19,Nr.4(2009)
Článek vychází z potřeby přiblížit základní koncepce výzkumu v multikulturní výchově v USA, které mohou sloužit jako prostředek k popisu situace v této oblasti v rámci českého pedagogického prostředí. Domácí výzkum v oblasti multikulturní výchovy postrádá jasně vymezené cíle, obsah i metody, přičemž jejich definování není možné bez formulace základních přístupů k výzkumu v této oblasti. V příspěvku jsou uvedena dvě základní možná paradigmata, na základě kterých lze realizovat výzkum v multikulturní výchově. Jde o deterministické a indeterministické paradigma vycházející z ideových konceptů etnocentrismu a kulturního relativismu. V rámci těchto přístupů můžeme nacházet nejen inspiraci, ale také ponaučení z chyb dvou paradigmat formulovaných v USA: z asimilacionistického a pluralistického paradigmatu.
multikulturní výchova; výzkum; paradigmata
![Creative-Commons-Lizenz](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Copyright (c) 2014 Czech Pedagogical Society