Tělesná výchova v kurikulu Anglie: komparace s RVP ZV

Roč.29,č.3(2019)

Abstrakt

Příspěvek je zaměřen na analýzu projektovaného kurikula tělesné výchovy (TV) v Anglii a jeho porovnání s RVP ZV z hlediska koncepce TV, cílů, vzdělávacího obsahu a vybraných kvalit kurikulárních dokumentů, kterými jsou návodnost a vnitřní koherence. Pro zasazení problematiky do širšího kontextu nabízí příspěvek stručný exkurz do vzdělávacího systému v Anglii. Výběr státu se opírá o Naulovo vymezení koncepcí TV (2011, s. 9), podle kterého koncepce TV v Anglii inklinuje ke sportovní koncepci. Naul však pracuje s daty z 90. let, proto je jedním z cílů ověřit, zda je toto koncepční směřování nadále platné. Výzkum byl designován na základě problémového přístupu s využitím metody komparace. Pro sběr dat byla využita obsahová analýza textů. Výsledky naznačují, že vzdělávací obsah anglického kurikula vykazuje silné směřování ke sportovní koncepci TV. To je však v mírném rozporu s cíli TV, které sice rovněž částečně směřují ke sportovní koncepci, ale jsou značně postojové a ještě výrazněji směřují k celoživotní pohybové aktivitě. Tato nesourodost ovlivňuje míru vnitřní koherence. Cíle jsou v anglickém kurikulu TV definovány velmi obecně, dále jsou jen velmi málo rozpracovány a některé z nich nejsou podpořeny adekvátním vzdělávacím obsahem. Z hlediska návodnosti proto můžeme konstatovat, že anglické kurikulum TV je na nižší úrovni než RVP ZV. Při porovnání vzdělávacího obsahu vyplynulo, že učivo v českém kurikulu je širší a hlubší.


Klíčová slova:
Anglie; kurikulum; tělesná výchova; návodnost; vnitřní koherence; komparace
Reference

Annerstedt, C. (2008). Physical education in Scandinavia with a focus on Sweden: A comparative perspective. Journal Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), 303–318. https://doi.org/10.1080/17408980802353347

Bereday, G. Z. (1966). Comparative method in education. New York: Holt, Rinehart and Winston.

CMO. (2011). UK physical activity guidelines. Dostupné z https://www.gov.uk/government/publications/uk-physical-activity-guidelines

Crum, B. (2017). How to win the battle for survival as a school subject? Reflections on justification, objectives, methods and organization of PE in schools of the 21st century. In Retos: Nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación, 31(2017), 238–244.

DfE. (2013). The national curriculum in England: Key stages 1 and 2 framework document. Dostupné z https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/425601/PRIMARY_national_curriculum.padf

DfE. (2017). Statutory framework for the early years foundation stage Setting the standards for learning, development and care for children from birth to five. Dostupné z https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/596629/EYFS_STATUTORY_FRAMEWORK_2017.pdf

DfE. (2017). National curriculum: Phisical education: Analysis of progression across the Key Stages. Dostupné z http://www.afpe.org.uk/physical-education/wp-content/uploads/NCfinalprogressionmapoverview-1.pdf

Dvořák, D., Holec, J., & Dvořáková, M. (2018). Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova.

Egger, K., J., Khnis, B., Nussbaum, P., & Dniken, P. (2002). Qualität des Sportunterrichts: Projektbericht. Bern: Schriftenreihe des Instituts für Sport und Sportwissenschaft der Universität Bern.

Eurybase. (2010). Organisation of the education system in the United Kingdom – England, Wales and Northern Ireland. Dostupné z https://www.exeter.ac.uk/media/universityofexeter/ collegeofsocialsciencesandinternationalstudies/education/pgce/pre-coursedocuments/pre-coursedocuments2017-18/Secondary_MFL_-_Eurydice_explanation_of_the_English_education_system.pdf

Eurydice. (2018). United Kingdom – England overview. Dostupné z https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/united-kingdom-england_en

Fisher, R. (2005). Physical education in England. In U. Pühse & M. Gerber (Eds.), International comparison of physical education: concepts, problems, prospects (s. 460–471). Oxford: Meyer & Meyer Sport.

GOV.UK. (2018). Types of school. Dostupné z https://www.gov.uk/types-of-school

Habrdlová, M., & Vlček, P. (2015). Srovnání kurikula tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku a České republice. Česká kinantropologie, 19(4), 34–48.

Habrdlová, M., Lupač, M., & Vlček, P. (2017). Srovnání obsahu vybraných kurikulárních dokumentů tělesné výchovy pro primární vzdělávání v Irsku, Nizozemsku a České republice. Pedagogická orientace, 27(3), 449–472. https://doi.org/10.5817/PedOr2017-3-449

Hardman, K., & Parry, G. (2015). Physical education in England. In P. D. Pavlovic, N. Zivanovic, B. Antala, & K. M. Pantelic Babic (Eds.), History of physical education in Europe II (s. 144–179). Leposavic: University of Pristina, FIEP Europe.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.

HM Government. (2015). Sporting future: A new strategy for an active nation. Dostupné z https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/486622/Sporting_Future_ACCESSIBLE.pdf

Hoffmann, D., Brixius, K., & Vogt, T. (2018). Racket sports teaching implementations in physical education – a status quo analysis of German primary schools. Journal of Physical Education and Sport, 18(2), 867–873.

Holmes, B. (1965). Problems in education. A comparative approach. London: Routledge and Kegan Paul.

Holmes, B. (1981). Comparative education: Some consideration of method. London: Unwin Hyman.

Ignas, E., Corsini, R. J., Anderson, R. S., Estrada, L. J., Hawkins, J. N., Holmes, B., … & Taylor, P. H. (1981). Comparative education systems. Itasca: Peacock Publishers.

Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis Scholae, 4(3), 9–35. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.109

Janík, T., Knecht, P., & Kubiatko, M. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.

Janík, T., Mužík, V., & Vlček, P. (2016). Implementace kurikulární reformy v České republice: obecné problémy konkretizované pohledem na kurikulum tělesné výchovy. In Š. Porubský et al. (Eds.), Premeny školského kurikula: slovenská a česká skúsenosť (s. 131–141). Banská Bystrica: Belianum.

Ježková, V., Dvořák, D., Chapman, Ch., Boyle, B., Gunter, H., & Dyson, A. (2010). Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Karolinum.

Jin, A. (2013). Physical education curriculum reform in China: A perspective from physical education teachers. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(1), 15–27. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.623231

Kelly, A. V. (1987). Education. London: Heinemann.

Kirk, D. (1992). Defining physical education: The social construction of a school subject in postwar Britain. London: Falmer Press.

Kougioumtzis, K. (2014). The experienced physical education curriculum: A comparative study of primary and lower secondary school pupils in Sweden and South Africa. Göteborg: University of Gothenburg.

Lupač, M. (2016). Obsahová analýza kurikulárních dokumentů tělesné výchovy v Nizozemsku z hlediska vybraných faktorů kvality projektovaného kurikula: komparace s RVP ZV. Studia Sportiva, 10(1), 15–32. https://doi.org/10.5817/StS2016-1-2

Lupač, M. (2017). Vývoj výzkumného nástroje pro komparaci kurikulárních dokumentů tělesné výchovy. In P. Fořterová-Matoušková & J. Chrudimský (Eds.), Fórum kinantropologie 2017 (s. 71–83). Praha: Univerzita Karlova.

Lupač, M. (2018). Analýza projektovaného kurikula TV ve Švédsku: komparace s RVP ZV. Tělesná kultura, 41(1), 25–41. https://doi.org/10.5507/tk.2018.003

Manzon, M. (2007). Comparing places. In M. Bray, B. Adamson & M. Mason (Eds.), Comparative education research: approaches and methods (s. 85–123). Hong Kong: Comparative education research centre, The University of Hong Kong.

MŠMT. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z http://www.msmt.cz/file/43792_1_1/

Naul, R. (2003). Koncepce školní tělesné výchovy v Evropě. Česká kinantropologie, 7(1), 39–53.

Naul, R. (2011). Conceptual diversity and future directions of physical education in the global context. Japanese Journal of Sport Education Studies, 30(2), 39–50. https://doi.org/10.7219/jjses.30.2_39

NHS Digital. (2018). Statistics on obesity, physical activity and diet: England: 2018. Dostupné z https://files.digital.nhs.uk/publication/0/0/obes-phys-acti-diet-eng-2018-rep.pdf

Noah, H., & Eckstein, M. (1969). Towards a science of comparative education. London: Macmillan.

ONS. (2012). 2011 Census: Key statistics for local authorities in England and Wales. Dostupné z http://www.ons.gov.uk/ons/rel/census/2011-census/key-statistics-for-local-authoritiesin-england-and-wales/rft-table-ks209ew.xls

Polívka, P. (Ed.). (2016). Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání: Tělesná výchova. Praha: NÚV.

Rada Evropy. (1992). Evropská charta sportu. Dostupné z http://www.cuscz.cz/files/291NjZ.pdf

Rossi, T., Tinning, R., McCuaig, L., Sirna, K., & Hunter, L. (2009). With the best of intentions: A critical discourse analysis of physical education curriculum materials. Journal of Teaching in Physical Education, 28(1), 75–89. https://doi.org/10.1123/jtpe.28.1.75

Seeley, L. (1904). History of education. Dostupné z http://www.gutenberg.org/files/27963/27963-h/27963-h.htm

Skolverket. (2011). Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre 2011. Dostupné z http://malmo.se/download/18.29c3b78a132728ecb52800034181/pdf2687.pdf

Šíp, R. (2014). Problematické aspekty současné pedagogiky z pohledu pedagogické filozofie: vztah praxe a teorie a potlačení somatické dimenze pedagogických procesů (Habilitační práce). Dostupné z https://is.muni.cz/do/rect/habilitace/1441/Sip/habilitace/Sip_Habilitacni_prace_FIN.pdf

Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8998-2018

Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických: Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.

Wallace, S. (2015). Dictionary of education. Oxford: Oxford University Press.

WHO. (2013). Infographic. Dostupné z http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/256295/infographic-people-overweight-obese-Eng.pdf?ua=1

WHO. (2014). Infographic. Dostupné z http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/254993/Infographic-1-in-3-children-overweight-Eng.pdf?ua=1

WHO. (2016). Photo gallery – world statistics day 2016. Dostupné z http://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/obesity/data-and-statistics/photo-galleryworld-statistics-day-2016

WHO. (2017). Health survey for England 2016: Adult overweight and obesity. Dostupné z https://files.digital.nhs.uk/publication/m/6/hse2016-adult-obe.pdf

WHO. (2018). Obesity. Dostupné z http://www.who.int/topics/obesity/en/

Zhu, X., Ennis, C. D., & Chen, A. (2011). Implementation challenges for a constructivist physical education curriculum. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 83–99. https://doi.org/10.1080/17408981003712802

Metriky

0

Crossref logo

0


752

Views

298

PDF views