Vnímání chemie žáky druhého stupně základních škol

Roč.22,č.1(2012)

Abstrakt

Výzkumných prací týkajících se zkoumání postojů žáků k chemii není mnoho. Ve většině případů se jedná o výzkumné práce zaměřené na vliv genderu na utváření postojů k uvedenému předmětu. V předkládané studii byl kromě vlivu genderu zjišťován i vliv ročníku, oblíbeného předmětu a celkový postoj žáků k chemii. Výzkumný vzorek byl tvořen 379 žáky druhého stupně z osmi českých základních škol. Poměr děvčat a chlapců byl přibližně vyrovnaný. Více žáků bylo z osmého ročníku (n = 236) a žáků s oblíbeným přírodovědným předmětem bylo 102. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník obsahující 25 škálovaných položek Likertova typu. Použitím faktorové analýzy byly položky rozděleny do 4 dimenzí: Zájem o chemii, Význam chemie, Budoucí život a chemie, Chemické experimenty. Na zjištění rozdílů u jednotlivých proměnných byl použit t-test pro nezávislé výběry. Významný rozdíl byl zjištěn pouze u proměnné oblíbený předmět ve prospěch žáků s chemií jakožto oblíbeným předmětem. Děvčata dosahovala pozitivnějšího postoje k chemii než chlapci. Žáci obou ročníků dosáhli přibližně vyrovnaného skóre. Na závěr jsou navrženy možnosti dalšího směřování výzkumu v této oblasti.


Klíčová slova:
postoje k chemii; škálovaný dotazník; žáci II. stupně českých základních škol
Reference

Dhindsa, H. S., & Chung, G. (1999). Motivation, anxiety, enjoyment and values associated with
chemistry learning among form 5 Bruneian students. Paper presented at the MERA-ERA
Joint Conference, Malacca, Malaysia.

Glasman, L. R., & Albarracín, D. (2006). Forming attitudes that predict future behaviour:
a meta-analysis of the attitude-behaviour relation. Psychological Bulletin, 132(5),
778–822. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.5.778

Harvey, T. J., & Stables, A. (1986). Gender diff erences in attitudes to science for third year pupils: An argument for single-sex teaching groups in mixed schools. Research in Science and
Technological Education, 4(2), 163–170.

Kelly, A. (1988). The customer is always right: Girls’ and boys’ reactions to science lessons.
School Science Review, 69(249), 662–676.

Menis, J. (1983). Attitudes towards chemistry as compared with those towards mathematics,
among tenth grade pupils (aged 15) in high level secondary schools in Israel. Research in
Science & Technological Education, 1(2), 185–191. https://doi.org/10.1080/0263514830010206

Morrell, P. D., & Lederman, N. G. (1998). Students’ Attitudes Toward School and Classroom
Science: Are They Independent Phenomena? School Science and Mathematics, 98(2), 76–83. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17396.x

Oskamp, S., & Schultz, P. W. (2005). Attitudes and opinions (3rd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence
Erlbaum Associates.

Pavelková, I., Škaloudová, A., & Hrabal, V. (2010). Analýza vyučovacích předmětů na základě
výpovědí žáků. Pedagogika, 60(1), 38–61.

Prokop, P., & Komorníková, M. (2007). Postoje k prírodopisu u žiakov druhého stupňa základných škôl. Pedagogika, 57(1), 37–46.

Salmi, H. (2003). Science centers as leasing laboratories: Experience of Heureka , the Finnish
Science Centre. International Journal of Technology Management, 25(5), 460–476. https://doi.org/10.1504/IJTM.2003.003113

Salta, K., & Tzougraki, C. (2004). Attitudes toward chemistry among 11th grade students in high
schools in Greece. Science Education, 88(4), 535–547. https://doi.org/10.1002/sce.10134

Shannon, A. G., Sleet, R. J., & Stern, W. (1982). School students’ attitudes to science subjects.
Australian Science Teachers Journal, 28(1), 77–82.

Sjøberg, S., & Schreiner, C. (2010). The ROSE project. An overview and key findings. Dostupné
z http://roseproject.no./network/countries/norway/eng/nor-Sjoberg-Schreiner-overview-2010.pdf.

Veselský, M., & Hausnerová, R. (2010). Motivácia žiakov učiť sa prírodopis – biológiu na základnej škole. Technológia vzdelávania, 18(8), 11–15.

Veselský, M., & Hrubišková, H. (2009). Zájem žáků o učební předmět chemie. Pedagogická
orientace, 19(3), 45–64.

Weinburgh, M. (1995). Gender diff erences in student attitudes toward science: A meta-analysis
of the literature from 1970 to 1991. Journal of Research in Science Teaching, 32(4),
387–398. https://doi.org/10.1002/tea.3660320407

Wolf, S. J., & Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among
middle-school science students using inquiry-based laboratory activities. Research in
Science Education, 38(3), 321–341. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9052-y

Metriky

0


1019

Views

541

PDF views