Syndrom neklidného dítěte

Roč.6,č.20(1996)

Abstrakt

Výzkumy ukázaly, že nejčastějším zátěžovým činitelem v práci učitele je nezvládnutelnost některých dětí ve třídě. Co obnáší pojem nezvládnutelnost, jak se projevuje nezvládnutelné nebo obtížně zvládnutelné
dítě? V teoretických pracích se nejčastěji hovoří o dětském neklidu nebo o hyperaktivitě. Každé takové dítě je něčím zvláštní (možné nebo prokazatelné příčiny potíží, odlišnosti rodinného prostředí, rané i pozdější výchovné vlivy, faktory osobnosti). Některé konkrétní poznatky z praxe udávají, že učitelé o tomto problému vědí, obávají se ho, ale ve většině případů jsou optimističtí, věří, že ho zvládnou.

Reference

Bláha, K. — Šebek, M.: Já — tvůj žák, ty — můj učitel. SPN, Praha 1988.

Borden, K. A. — Brown, R. T.: Achievement attributions and depressive Symptoms in attention deficit— disordered and normal children. J. School Psychol. 25, 1987.

Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Portál, Praha 1994.

Fabera, V.: Profese a osobnost učitele z hlediska psychické zátěže a odolnost vůči ní. In: Sborník PF v Hradci Králové, pedagogika-psychologie, XLIX, Oldenburg 1992.

Koukolík, F. — Drtilová, J.: Odlišné dítě. Vyšehrad, 1994.

Matějček, Z. — Dytrych, Z.: Děti, rodina a stres. Praha 1994.

Passolt, M.: Hyperaktive Kinder. München, 1993.

Prekop, J.: Unruhige Kinder. Kosel-Verlag GmbH a Co., München 1993.

Prekopová, J. — Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Portál, Praha 1993.

Shrag, P. — Divoký, D.: The myth of the hyperactive child. New York, Dell Publ. Co. 1979.

Šebek, M.: Neklidné děti a jejich výchova. Praha, SPN 1990.

Třesohlavá, Z.: Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Avicenum, Praha 1993.

Metriky

493

Views

260

PDF views