A student teacher on the pathway to teaching profession: Reviewing research and proposing a model

Vol.23,No.6(2013)
ENGLISH ISSUE

Abstract

There has been a long tradition of research aimed at teachers and their professional development in educational and social contexts conducted continuously by both international and Czech research community. In terms of frequency and intensity of the research interest, two areas or stages of teachers’ professional development are most focused on: a novice teacher and an expert teacher. The fact that studies on future teachers and the transformation of students of teaching into teachers are only few and far between deprives teacher education, both its theory and practice, of much needed in-depth insight into these stages. This study highlights
two points: Firstly, the evidence of Czech researchers’ low interest in conducting research into teacher education from within, and secondly, the fact that individual stages of professional development of future teachers can be examined and described. It is particularly vital to encompass the early professional development stage when substantial changes in the attitude of beginner students of teaching to themselves as well as to teacher education and practice take place; a student role is redefined. Pointing research interest to this direction results in two outcomes. It leads to recognising a human being within a teacher student; moreover, it provides
grounds for authentic and individualised interventions into students’ professional development at faculties of education.


Keywords:
teacher education; expert teacher; novice teacher; stages of pre-service education; student teacher; teaching profession
References

Berliner, D. C. (1995). Teacher expertise. In L. V. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (pp. 46–52). Oxford: Elsevier Science Ltd.

Brooks, V., & Sikes, P. (1997). The good mentor guide – Initial teacher education in secondary schools. Buckingham: Open University Press.

Duschinská, K. (2011). Mentoring v přípravném vzdělávání učitelů. In M. Píšová & K. Duschinská, et al. (2011), Mentoring v učitelství (pp. 94–125). Praha: PdF UK.

Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada.

Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Pedagogika, 58(3), 222–235.

Grossman, P. L. (1995). Teachers’ knowledge. In L. V. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (pp. 20–24). Oxford: Elsevier Science Ltd.

Hanušová, S. (2005). Reflexe v pedagogické praxi v rámci pregraduální přípravy učitelů anglického jazyka. In T. Janík & T. Havel (Eds.), Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (pp. 96–100). Brno: MU.

Havlík, R. (1995). Motivace k učitelskému povolání. Pedagogika, 45(2), 154–163.

Havlík, R. (2003). Postoje mladých učitelů k vlastní přípravě. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí. Brno: Paido. [CD-ROM]

Chlebíková, A. (2013). Začínajúcí učiteľ a jeho etablovanie v školskom prostredí (Dissertation thesis). Bratislava: PdF UK.

Chráska, M. (2003). Postoje k učitelské profesi v pregraduální učitelské přípravě. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí (pp. 1–12). Brno: Paido. [CD-ROM]

Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Janíková, M., Janko, T., Knecht, P., Najvar, P., Najvarová, V., ... & Vlčková, K. (2009). Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Brno: MU.

Janík, T. (2010a). Integrace idejí zaměřených k profesionalizaci učitelství. Pedagogika, 60(3–4), 329–341.

Janík, T. (2010b). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20(2), 5–22.

Janík, T., & Havel, J. (Eds.). (2005). Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: MU.

Juklová, K. (2008). „Jaká budu učitelka? Jaký budu učitel?”: Profesní sebepojetí studentů 2. ročníku. In T. Svatoš & I. Loudová (Eds.), Katedra pedagogiky a psychologie se představuje (pp. 76–83). Hradec Králové: Gaudeamus UHK.

Juklová, K. (2009). Identita začínajících učitelů (Disertační práce). Brno: FF MU.

Kasáčová, B. (2009). Učitel: Profesia a príprava. Banská Bystrica: Acta Universitatis M. Belii.

Kocúrová, K. (2005). Projekce vzdělávací a profesní cesty u studentů sociální práce a učitelství. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník z XIII. konference ČAPV (pp. 123–128). Olomouc: PdF UP.

Lazarová, B. (2011). Starší učitelé (konečně) v centru pozornosti. Řízení školy, 8(7), 23–25.

Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů. Pedagogika, 57(4), 364–379.

Lukášová-Kantorková, H. (2002). Decizní kompetence v pedagogické přípravě studentů 1. stupně základní školy. In V. Švec (Ed.), Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností (pp. 127–149). Brno: Paido.

Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: PedF OU.

Nelešovská, A. (2001). K některým výsledkům výzkumu „Uplatnění absolventů kombinovaného studia učitelství pro 1. stupeň ZŠ”. In Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Sborník z IX. celostátní konference ČAPV s mezinárodní účastí (pp. 121–124). Ostrava: PdF OU.

Nezvalová, D. (2000). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc: UP.

Píšová, M. (1999). Novice teacher. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: UPCE.

Píšová, M. (2010). Učitel-expert: Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. Pedagogika, 60(3–4), 242–253.

Píšová, M., & Duschinská, K., et al. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK.

Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

Seberová, A. (2010). Pedagogické praxe v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ. Ostrava: OU.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.

Spilková, V. (2011). Development of student teachers’ professional identity through constructivist approaches and self-reflective techniques. Orbis scholae, 5(2), 117–138. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.104

Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.

Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 56(1), 31–44.

Svatoš, T. (2006). Studentské portfolio jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 45–57.

Svatoš, T. (2010). Metoda focus group – příklad kvalitativní metodologie. Pedagogická revue, 62(1–2), 21–41.

Svatoš, T. (2012). Začínající studenti učitelství a self-efficacy. In A. Wiegerová, et al., Self-efficacy. Osobně vnímaná zdatnost (pp. 84–104). Bratislava: SPN.

Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: PdF MU.

Štech, S. (1995). Artikulace teorie a praxe v učitelství (dilemata profese). In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu (pp. 80–83). Brno: Paido.

Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk, 2(4), 247–274.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: PdF TU.

Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný system (pp. 19–46). Praha: PedF UK.

Vašutová, J. (Ed). (2007). Učitel v reflexi změn školního vzdělávání. Orbis scholae, 1(3).

Vašutová, J., et al. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.

Wallace, M. J. (1994). Training foreign language teachers. A reflective approach. Cambridge: CUP.

Wernerová, J. (2009). Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků. Pedagogická orientace, 19(3), 107–116.

Whitte, B. (2000). Pre-service teachers’ epistemology viewed through perspectives on problematic classroom situations. Journal of Education for Teaching, 26(3), 279–305. https://doi.org/10.1080/713676891

Wiegerová, A., et al. (2012). Self-efficacy. Osobně vnímaná zdatnost v edukačních souvislostech. Bratislava: SPN.

Metrics

0


756

Views

377

PDF views