Současné proměny vzdělávání učitelů v zemích Evropské unie

Roč.12,č.2(2002)

Abstrakt
Stať je věnována analýze současných západoevropských přístupů k pojetí učitelské profese a přípravy na ni. V centru pozornosti je model tzv. široké profesionality, proměny rolí a kompetencí
jako základní východisko pro strukturu, cíle a obsah vzdělávání učitelů primárních škol.

Klíčová slova:
profesionalizace a demokratizace učitelské profese; role; kompetence učitele; vzdělávání učitelů; západoevropské trendy
Reference

Buchberger, F. (ed.) ATEE-Guide to institutions of teacher education in Europe. Brussels: ATEE, 1992.

Calderhead, J. Reflective teaching and teacher education. In Teaching and Teacher Education, 1989, 5, s. 43-51.

Coolahan, J. (ed.) Teacher Education in the Nineties: Towards a New Coherence. Papers from The 15th Annual Conference of ATEE. Limerick: College of Education, 1991.

Hustler, D., Intyre, D. Developing competent teachers. London: David Fulton Publishers, 1996.

McNeil-Turner, L. Educating the reflective practitioner: Preparation for the 21st century. Ontario: Faculty of Education, 1992.

Štech, S. Co je to učitelstvi a lze se mu naučit? Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 310-320.

Stech, S. De-profesionalizace nebo re-profesionalizace učitelskeho povolani? In Učitel - jeho příprava a požadavky školské praxe. Sbornik referatů z 2. konference CAP V. Usti n. L: PedF UJEP, 1994.

Vonk, J. H. C., Giesbers, J. H., Peeters, J. J., Wubbels, Th. New Prospects for Teacher Education in Europe II. Amsterdam: Vrije Universiteit, 1992.

Wulf, Ch. (Ed.) Education in Europe - An Intercultural Task. Munster: Waxmann, 1995.

Metriky

609

Views

847

PDF views