Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic

Roč.19,č.1(2009)

Abstrakt

Příspěvek prezentuje výsledky analýz učebnic zeměpisu pro střední školy. Výběr výzkumných metod byl podmíněn aplikovatelností výsledků v praxi. Byly zvoleny dva hlavní metodologické nástroje: Metoda měření didaktické vybavenosti a měření obtížnosti textu pomocí Komplexní míry obtížnosti textu. Na počátku výzkumu byla stanovena hypotéza, která předpokládá existenci souvislosti mezi úrovní didaktické vybavenosti a přiměřeností obtížnosti textu učebnic. Platnost hypotézy potvrdilo statistické zpracování zjištěných údajů. Možný přínos výzkumu je formulován v závěru příspěvku z hlediska obsahového, metodologického a především z pohledu praxe. Naznačuje také další perspektivy výzkumu, zvlášť když evaluace učebnic jako součást pedagogického výzkumu je u nás v současné době stále okrajovou záležitostí.


Klíčová slova:
učebnice; didaktický prostředek; struktura učebnic; funkce učebnice v edukačním procesu; výzkum učebnic; didaktická vybavenost; obtížnost výkladového textu; syntaktická obtížnost; sémantická obtížnost
Metriky

644

Views

429

PDF views