Psychologické aspekty vizualizace

Roč.14,č.4(2004)

Abstrakt
Příspěvek uvádí v souvislost zrakové vnímání s operacemi, jimiž strukturu určitého jevu transponujeme do vizuální podoby. V tomto procesu je sledována funkce senzorických etalonů a kognitivní fantazie a imaginace. Pojednává se i o vizuálním myšlení vědců a umělců a potenci vizuálních prostředků při rozvoji osobnosti.

Klíčová slova:
vizualizace; zrakové vnímání; vizuália; vizuální myšlení; senzorické etalony; fonémy; kognitivní psychologie; kognitivní imaginace; kognitivní fantazie; kognitivně-regulaění činitel; aktivizační potence vizuálií; afektivně-motivační funkce vizuálií; regen
Reference

Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973.

Linhart, J. Základy psychologie učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.

Neisser, U. Cognitive psychology. New York: 1967.

Piaget, J., InhelderovÁ, B. Predstavy. In Fraisse, P., Piaget, J. Inteligencia. Osobnosť. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1968, s. 73-121.

Spousta, V. Vidění je vědění - ke gnozeologickým aspektům vizualizace. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 22-27.

Spousta, V. Vizualizace jako tvořivý akt učitele. In Tvořivá škola. Sborník z celostátního semináře k problematice tvořivé školy. Brno: Paido, 1998, s. 89-95.

Wessels, M.G. Kognitive Psychologie. München-Basel: 1990.

Zaporožec, A. V. Úloha sociálních životních podmínek a vnímání v psychologickém rozvoji dítěte. Predškolská výchova, 1968, č. 2.

Metriky

488

Views

374

PDF views