Utváření evropské identity: Možnosti vzdělávací politiky EU

Roč.14,č.3(2004)

Abstrakt
Na přelomu století dochází ve vzdělávací politice k posunu od původních humanistických,  emancipačních a demokratických cílů směrem k zájmům reprezentovaným technokratickou racionalitou. Nové pojetí vzdělávací politiky EU se projevuje i ve vznikající tenzi v dalších dílčích aspektech evropského vzdělávání. Evropská snaha o utvoření tzv. vzdelanostní společnosti je tak protkána celou řadou protikladů, které bude možné vyřešit jen s největšími obtížemi, neboť cíle v nich obsažené slouží ve své podstatě neslučitelným technokratickým, humanistickým a  emancipačním zájmům.

Klíčová slova:
vzdělávací politika; celoživotní vzdělávání; vzdelanostní společnost; identita; Evropská unie; kompetence; emancipace; systém; technokratická racionalita; humanismus; aktivní občanství; seberealizace; demokracie
Reference

Apple, M. Curricular form and the logic of technical control: Building the possessive individual. In Apple, M. (ed.) Cultural and Economic Reproduction in Education. London: Routledge and Kegan Paul, 1982a.

Apple, M. Mandating computers: The impact of the new technology on the labour process, students and teachers. In Walker, S., Barton, L. (ed.) Changing Policies and Changing Teachers. Philadelphia: Milton Keynes, 1982b, s. 75-95.

Apple, M. Education and Power. New York: Routledge, 1995.

Apple, M. Educating the „Right“ Way: Markets, Standards, God and Inequality. New York: Routledge, 2001.

Carlson, D. Teachers and Crisis. Urban School Reform and Teachers’ Work Culture. New York: Routledge, 1992.

Castells, M. The Rise of the Network Society, the Net and the Self. Oxford: Blackwell, 2000.

A Memorandum on Lifelong Learning. Brussels: European Commission, 2000. National Actions to Implement Lifelong Learning in Europe. Brussels: European Commission, 2001.

Faure, E., a kol. Learning to Be. The World of Education Today and Tomorrow. Paris: UNESCO, 1972.

Gelpi, E. Lifelong Education and International Relations. London: Croom Helm, 1985.

Giddens, A. The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Cambridge: Polity Press, 1984.

Giroux, H. A. Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture and Schooling. A Critical Reader. Colorado: Bolder, 1997.

Gramsci, A. Selections from the Prison Notebooks. New York: International Publishers, 1971.

Leborgne, D., Lipietz, A. Conceptual fallacies and open questions on post-Fordism. In Storper, M., Scott, A .J . (ed.), Pathways to Industrialization and Regional Development. New York: Routledge, 1992, s. 332-348.

Lipietz, A. Towards a New Economic Order. New York: Oxford University Press, 1992.

Mayo, P. The EU Memorandum on Lifelong Learning. Diluted Old Wine In New Bottles. (Příspěvek prezentovaný na konferenci GENIE v Nichosii, 9. -13. července, 2003.)

Mangalhaes, A. M., Stoer, S. R. Performance, Citizenship and the Knowledge Society: a new mandate for European education policy. Globalisation, Societies and Education 2003, 1, s. 41-66.

Pelcová, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: IS V, 2001.

Rogers, C .R . Způsob bytí. Praha: Portál, 1998.

Sultana, R. G. The Learning Citizen in the Learning Society - a critical reflection on the construction of the Lifelong Learning Discourse in EU-funded research projects. (Příspěvek prezentovaný na konferenci GENIE v Nichosii, 9.-13. července, 2003.)

Metriky

377

Views

214

PDF views