Organizační učení v odborných diskurzech

Roč.22,č.2(2012)

Abstrakt

Autoři textu pojednávají o pojmu organizační učení. Poukazují na širokou škálu jeho definic a pojetí, upozorňují na některé odlišnosti od pojmů příbuzných či analogicky používaných, jako je např. znalostní management či učící se organizace. Všímají si pak zejména vybraných diskuzí, které se k tomuto tématu vztahují. Jde o úrovně, na kterých může organizační učení probíhat, a vliv organizačního učení na chování, resp. výkon organizace. V další části textu je organizační učení představováno jako proces a jsou zde popsány fáze organizačního učení tak, jak se uvádějí v literatuře tomuto tématu věnované. Účelem textu je podat přehled snah o vymezení organizačního učení včetně kritických diskuzí. Poslední část textu je pak věnována vybraným teoriím a empirickým zkušenostem s organizačním učením ve školním prostředí. Autoři zdůrazňují význam organizačního učení pro školy jako specifické organizace a zároveň požadavek výzkumu procesů organizačního učení v tomto pracovním kontextu.


Klíčová slova:
organizační učení; učící se organizace; organizační rozvoj; škola jako organizace; učící se škola; organizační učení ve škole
Reference

Argyris, Ch. (1992). On organizational learning. Malden/Oxford: Blackwell Publishing.

Argyris, Ch., & Schön, D. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading: Addison Wesley.

Argyris, Ch., & Schön, D. (1996). Organizational Learning II. Reading: Addison-Wesley.

Bapuji, H., & Crossan M. M. (2004). From questions to answers: reviewing organizational
learning research. Management Learning, 35(4), 397–417. https://doi.org/10.1177/1350507604048270

Bontis, N., Crossan, M. M., & Hulland, J. (2002). Managing an organizational learning system by
aligning stocks and flows. Journal of Management Studies, 39(4), 438–465. https://doi.org/10.1111/1467-6486.t01-1-00299

Bratton, J., Mills, J. H., Pyrch, T., & Sawchuk, P. (2004). Workplace learning. A critical introduction.
Aurora: Garamond Press.

Castleton, G., Gerber, R., & Pillay, H. (Eds.). (2004). Improving workplace learning: Emerging
international perspectives. New York: Nova Science.

Cavaleri, S. A., & Fearon, D. S. (2000). Integrating organizational learning and business praxis:
A case for intelligent project management. Learning Organization, 7(5), 251–258. https://doi.org/10.1108/09696470010353016

Cook, S. D. N., & Yanow, D. (1996). Culture and organizational learning. In M. D. Cohen & L. G. Sproull (Eds.), Organizational learning (s. 430–459). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Crossan, M. M., Lane, H. W., White, R. E., & Djurfeldt, L. (1995). Organizational learning:
Dimensions for a theory. The International Journal of Organizational Analysis, 3(4),
337–360. https://doi.org/10.1108/eb028835

Crossan, M. M., Lane, H. W., & White, R. E. (1999). An organizational learning framework: from
intuition to institution. Academy of Management Review, 24(3), 522–537. https://doi.org/10.5465/amr.1999.2202135

Cutcher-Gershenfeld, J., & Ford, J. K. (2005). Valuable disconnects in organizational learning
systems. New York: Oxford University Press.

Daft, R. L., & Weick, K. E. (1984). Toward a model of organizations as interpretation systems.
Academy of Management Review, 9(2), 284–295.

Dodgson, M. (1993). Organizational learning – a review of some literatures. Organization Studies, 14(3), 375–394. https://doi.org/10.1177/017084069301400303

Easterby-Smith, M. (1997). Disciplines of organizational learning: contributions and critiques.
Human Relations, 50(9), 1085–1113.

Eger, L., & Jakubíková, D. (1998). Podniková kultura a zlepšování kvality pracovního života ve
školství (s. 170–183). In Efektivní školský management. Plzeň: Západočeská univerzita.

Elkjaer, B. (2009). Organizační učení a napětí coby jeho spouštěč v mnohohlasé aréně. In
P. Novotný (Ed.), Pracoviště jako prostor k učení (s. 7–19). Brno: Masarykova univerzita.

Employee-driven innovation. Improving economic performance and job satisfaction. (2008).
Kodaň: LO, Danish Confederation of Trade Unions.

Evans, K., Hodkinson, P., Rainbird, H., & Unwin, L. (Eds.). (2006). Improving workplace learning.
London: Routledge.

Fiol, M. C., & Lyles, M. (1985). Organizational learning. Academy of Management Review, 10(4),
803–813.

Goh, S. C., Cousins, B., & Elliott, C. (2006). Organizational learning capacity, evaluative inquiry and readiness for change in schools: Views and perceptions of educators. Journal of Educational Change, 7(3), 289–318. https://doi.org/10.1007/s10833-005-5033-y

Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.

Harrison, R. (2000). Learning, knowledge productivity and strategic progress. International
Journal of Training and Development, 4(4), 244–258. https://doi.org/10.1111/1468-2419.00111

Hoeve, A., & Nieuwenhuis, L. (2008). Researching routines; innovative lessons from a consultancy firm. In W. J. Nijhof & L. Nieuwenhuis (Eds.), The learning potential of the workplace
(s. 279–294). Netherlands: Sense Publishers.

Huber, G. P. (1991). Organizational learning: the contributing process and the literatures.
Organization Science, 2(1), 88–115. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.88

Kim, L. (1998). Crisis construction and organizational learning: Capability building in catchingup
at Hunday Motor. Organization Science, 9(4), 506–521. https://doi.org/10.1287/orsc.9.4.506

Koenig, G. (2006). L’apprentissage organisationnel: Repérage des lieux. Revue française de
gestion, 160, 293–306.

Kolektiv autorů (1996). Slovník cizích slov. Praha: Encyklopedický dům.

Leithwood, K., Jantzi, D., & Steinbach, R. (1998). Leadership and other conditions which foster
organizational learning in schools. In K. Leithwood & K. S. Louis (Eds.), Organizational
learning in schools (s. 67–92). Lisse: Swets & Zeitlinger.

Leithwood, K., & Louis, K. S. (Eds.). (1998). Organizational learning in schools. Lisse: Swets
& Zeitlinger.

Levitt, B., & March, J. (1988). Organizational learning. Annual Review of Sociology, 14, 319–340. https://doi.org/10.1146/annurev.so.14.080188.001535

Louis, K. S., & Kruse, S. D. (1998). Creating community in reform: Images of organizational
learning in inner-city schools. In K. Leithwood & K. S. Louis (Eds.), Organizational learning
in schools (s. 17–46). Lisse: Swets & Zeitlinger.

Louis, K. S. (2006). Changing the culture of schools: Professional community, organizational
learning, and trust. Journal of School Leadership, 16(5), 447–489.

Lu, L., Leung, K., & Koch, P. T. (2006). Managerial knowledge sharing: The role of individual,
interpersonal, and organizational factors. Management and Organization Review, 2(1),
15–41. https://doi.org/10.1111/j.1740-8784.2006.00029.x

Mabey, C., & Salaman, G. (1995). Strategic human resource management: A reader. Oxford:
Blackwell.

Marsick, V. J. (1994). Trends in managerial reinvention: Creating a learning map. Management
Learning, 25(1), 11–33. https://doi.org/10.1177/1350507694251002

Miller, D. (1996). A preliminary typology of organizational learning: Synthesizing the literature.
Journal of Management, 22(3), 485–505. https://doi.org/10.1177/014920639602200305

Mullen, B., & Goethals, G. R. (1987). Theories of group behavior. NY: Springer Verlag.

Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Zounek, J. (Eds.) (2005). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M., & Lazarová, B. (1999). Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: Strom.
Senge, P. M. (2007). Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management
Press.

Senge, P. M., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B., Dutton, J., & Kleiner, A. (2000). Schools
that learn. A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everyone who cares about
education. New York: Doubleday/Currency.

Sergiovanni, T. J. (1994). Building community in schools. San Francisco: Jossey-Bass.

Schratz, M., & Steiner-Löffler, U. (1998). Die lernende Schule. Innsbruck/Wien: Studien Verlag.

Stata, R. (1989). Organizational learning: The key to management innovation. Sloan Management Review, 30(3), 63–74.

Sun, P. Y. T., & Scott, J. L. (2003). Exploring the divide – organizational learning and learning
organization. The Learning Organization, 10(4), 202–215. https://doi.org/10.1108/09696470310476972

Verbiest, E. (2002). Collectief leren in scholen. Fontys: Tilburg.

Verbiest, E., Ansems, E., Bakx, A., Grootswagers, A., Heijmen-Versteegen, I., Jongen, T., Uphoff, T. W., & Teurlings, C. (2005). Collective learning in schools described. Building collective
learning capacity. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en
Educación, 3(1), 17–38.

Metriky

0


901

Views

463

PDF views