Rozumění pedagogickému jsoucnu: k duchovní obnově pedagogiky a škol
Roč.22,č.3(2012)
Pedagogické jsoucno jako veškeré pedagogické dění má vzhledem k současné situaci člověka a jeho světa doznat hlubokých proměn. Rozumění povaze hierarchické struktury pedagogického jsoucna je možným předpokladem těchto proměn. Hierarchická struktura je tvořena těmito sedmi rovinami: 1. náprava věcí lidských; 2. mezilidské vztahy; 3. specifikum oblastí poznávání a konání; 4. vázanost oblastí poznávání a konání; 5. kulturní, filosofické (světonázorové) potence poznávání a konání; 6. poznávání a prožívání smyslu, vyšších hodnot, spirituality; 7. činy, jednání, chování, užití. Předpokladem žádoucích proměn edukace je základová první rovina a vrcholové roviny pátá až sedmá.
roviny pedagogického jsoucna; proměny edukace; poslání (mise) pedagogiky a školy; vůle konat dobro
Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filozofie. Praha: SPN.
Čapková, D. (1992). Obecná porada a její význam. In J. A. Komenský, Obecná porada o nápravě věcí lidských. Sv. I. Praha: Svoboda.
Delors, J. (Ed.). (1997). Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní konference UNESCO „Vzdělání pro 21. století“. Praha: PedF UK.
Enomiya-Lassalle, H. M. (1995). Zenová meditace. Brno: Cesta.
Fink, E. (1996). Bytí, pravda, svět. Praha: OIKOYMENH.
Helus, Z. (2012, rukopis). Společenská krize – důsledky pro pojetí edukace jakožto starosti o člověka. In H. Lukášová (Ed.), Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení. Praha: Asociace waldorfských škol ČR.
Komenský, J. A. (1958). Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Sv. I. Praha: SPN.
Komenský, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věci lidských. I., II., III. svazek. Praha: Svoboda.
Kühlewind, G. (2010). Služebníci Slova. Člověk jako slovo a rozhovor. Hranice: Fabula.
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.
Mareš, J. (Ed.). (2008). Kvalita života dětí a dospívajících III. Brno: MSD.
Patočka, J. (1992). Komenského Všeobecná porada. In J. A. Komenský, Obecná porada o nápravě věcí lidských. Sv. III. Praha: Svoboda.
Ries, L. (2011). Člověk a výchova II. K humanizaci školy a edukace. Ostrava: OU, Pedagogická fakulta.
Říčan, P. (2006). Spiritualita jako základ mravní výchovy. Pedagogika, 56(2), 119–131.
Šalda, F. X. (1948). Studie o umění a básnících. Praha: Melantrich.
Štech, S. (1992). Škola stále nová. Praha: Univerzita Karlova.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society