Treatise on selected problems of theory and practice in the area of educational sciences

Vol.22,No.3(2012)

Abstract
This treatise mentions the relationship between theory and practice in ancient and modern times and points to the present fetishization of practice. It also refers to the change of philosophising and draws attention to the arrival of sciencetechnology, which has taken over the present society. The question of the relationship between theory and practice is discussed from a number of viewpoints; the diff erences in emphases placed on the value of theory and practice are highlighted. The problem of practice schools (i.e. schools used for teacher training) is mentioned, as well as the problem of microteaching, observations, teacher students´ own performances and selected aspects of the relationship to extra-curricular activities that a teacher should be able to make use of.

Keywords:
episteme; philosophy; phronesis; observation; marxism; microteaching; theory; practice; present times; sapience; techne; science-technology
References

Aristotelés (1996). Etika Nikomachova. (překlad Antonín Kříž, 2. vydání). Praha: Rezek.

Aristotelés (2003). Metafyzika. (překlad Antonín Kříž, úprava Petr Rezek; 2. vydání). Praha: Rezek.

Flyvbjerg, B. (1996). Nárys užití etiky pro trvale udržitelný rozvoj. Aristotelés, Foucault a progresivní fronésis. Filosofický časopis, 44(1), 101–122.

Hegel, G. W. F. (1960). Fenomenologie ducha. (překlad Jan Patočka). Praha: nakladatelství ČSAV.

Kosík, K. (1965). Dialektika konkrétního (studie o problematice člověka a světa). Praha: nakladatelství ČSAV.

Marx, K. (1967). Odcizení a emancipace člověka. Praha: Mladá fronta.

Michálek, J. (1995). Topologie výchovy (Místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh.

Platón (1992). Protágoras. (překlad František Novotný; 2. vydání, edice Oikoymenh) Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.

Synek, S. (2011). Lidská přirozenost jako úkol člověka. Filosofická interpretace Etiky Nikomachovy. Praha: Togga.

Metrics

0


734

Views

403

PDF (Czech) views