Vzdělávání učitelů: Vliv pedagogických intervencí na změnu studentova pojetí výuky
Roč.13,č.2(2003)
Studie si všímá změn studentova pojetí výuky (SPV) vlivem pedagogických intervencí, podporujících zkušenostní učení studentů a jejich sebereflexi. Autoři popisují východiska, design i výsledky akčního výzkumu těchto změn v jednosemestrálním kurzu (seminářích) obecné didaktiky. Uplatnili dva dotazníky: dotazník s otázkami vyžadujícími vytvoření odpovědi studentů a dotazník s tvrzeními, k nimž měli studenti vyjádřit míru svého souhlasu. Výzkum ukázal, že přes krátkodobost pedagogického působení (jeden semestr) se u studentů začíná rozšiřovat a prohlubovat jejich pojetí výuky, a u některých studentů dochází dokonce k výraznějším změnám jejich původních dílčích pojetí.
studentovo pojetí výuky (SPV); pedagogické intervence; zkušenostní pojetí; sebereflexe; změny SPV; dotazníky SPV
GEORGHIADES, P. Beyond conceptual change learning in science education: Focusing on transfer, durability and metacognition. Educational Research, 42, 2000, č. 2, s. 119 až 139.
JORAM, E . , GABRIELE, A. J . Preservice Teachers' Prior Beliefs: Transforming Obstacles into Opportunities. Teaching and Teacher Education, 14, 1998, č. 2, s. 175-191.
KETTLE, B., SELLARS, N. The Development of Student Teachers' Practical Theory of Teaching. Teaching and Teacher Education, 12, 1996, č. 1, s. 1-24.
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova Univerzita, 1996.
SENDAN, F., ROBERTS, J. ORHAN A Case Study in the Development of a Student Teacher's Personál Theories. Teachers and Teaching: Theory and practice, 4, 1998, č. 2, s. 229 až 244.
STERNBERG, R. J., HORVATH, J. A. (eds.) Tacit Knowledge in Professional Practice. London, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1999.
STU ART, C., HURLOW, D. Making It Their Own: Preservice Teachers' Experiences, Beliefs, and Classroom Practices. Journal of Teacher Education, 51, 2000, č. 2, s. 113-120.
ŠVEC, V. Význam diagnostiky učitelova pojetí výuky v jeho pregraduální přípravě. Pedagogika, 40, 1995, č. 2, s. 164-170.
ŠVEC, V. K implicitním pedagogickým znalostem. In ŠVEC, V (ed.). Profesní růst učitele. Brno: Konvoj, 2002, s. 18-29.
ŠVEC, V., MUSIL, R. Pokus o změnu přístupu k osvojování pedagogických vědomostí a dovedností studentů učitelství (ve výuce obecné didaktiky). In SVATOŠ, T . (ed.) Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a Pedagogická fakulta VŠP, 1999, s. 268-274.
ŠVEC, V., MUSIL, R. Intervence podporující vytváření didaktických dovedností studentů. In ŠVEC, V. (ed.) Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000, s. 83-105.
TILLEMA, H. H. Stability and Change in Student Teachers' Beliefs about Teaching. Teachers and Teaching: Theory and practice. 4, 1998, č. 2, s. 217-228.
WUBBELS, T. Taking Account of Student Teachers' Preconceptions. Teaching and Teacher Education, 8, 1992, č. 2, s. 137-149.

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2017 Vlastimil Švec, Roman Musil