Učitelé jako (bez)mocní aktéři? Momenty, které (ne)posilují v během zavádění „inkluzivní“ politiky ve vzdělávání

Roč.26,č.4(2016)
ENGLISH ISSUE

Abstrakt

Cílem článku je popsat faktory, které (ne)posilují učitele, aby zaujali aktivní roli ve vytváření a implementaci vzdělávacích politik na příkladu novely školského zákona a zaváděním tzv. inkluzivního vzdělávání. Článek vychází z kvalitativní analýzy hloubkových rozhovorů s různými aktéry ve vzdělávání. První část článku se věnuje teoretické diskuzi o vymezení pojmu empowerment a roli učitelů ve vzdělávací politice (včetně jejich role při navrhování a implementaci politik). Pojetí empowermentu, se kterým budu pracovat, chci navázat na Freireho conscientização. V článku chci ukázat, že hlavní faktory, které (ne)posilují učitele v jejich vlivu na realizaci inkluzivní vzdělávací politiky, jsou: vedení, jednotnost týmu, společné hodnoty, pověst školy, důvěra (vůči sobě a vůči druhým aktérům), role rodičů, obava z fenoménu white flight a segregace školy, ale také definice role učitele. Učitelé a školy sebe navzájem často považují za konkurenty a jejich nejasné povinnosti a zodpovědnosti vedou k omezené transparentnosti vzdělávací politiky a přístupu učitelů k rozhodovacím procesům. Všechny tyto faktory oslabují empowerment učitelů a jejich schopnost aktivně se podílet na rozhodovacích procesech.


Klíčová slova:
agenda; aktéři; empowerment; vzdělávací (inkluzivní) politika
Reference

Alsop, R., & Heinsohn, N. (2005). Measuring empowerment in practice: Structuring analysis and framing indicators. World Bank Policy Research Working Paper 3510. Retrieved from http://siteresources.worldbank.org/INTEMPOWERMENT/Resources/41307_wps3510.pdf

Archibald, T., & Wilson, A. L. (2011). Rethinking empowerment: Theories of power and the potential for emancipatory praxis. In S. Carpenter, S. Dossa, & B. J. Osborne (Eds.), Proceedings of the 52nd annual adult education research conference (s. 22–28). Toronto: Department of Adult Education, University of Toronto. Retrieved from www.adulterc.org/Proceedings/2011/papers/archibald_wilson.pdf

ASPCR. (2010). Z médií. Retreived from http://www.aspcr.cz/asociace-specialnich-pedagoguceske-republiky/z-medii.html

European Court of Human Rights. (2007). D.H. and Others v. the Czech Republic. (No. 57325/00).

Derman-Sparks, L., et al. (1989). Anti-bias curriculum. Tool for empowering young children. Washington: National Association for the Education of Young Children.

EduIn. (2014). Tisková zpráva: Školský zákon prošel prvním čtením: co je v něm dobře a co ne. Retreived from http://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-skolsky-zakonprosel-prvnim-ctenim-co-je-v-nem-dobre-a-co-ne/

Fairlie, R. W., & Resch, A. M. (2000). Is there “white flight” into private schools? Evidence from the National Educational Longitudinal Survey. Review of Economics and Statistics, 84(1), 21–33. https://doi.org/10.1162/003465302317331892">https://doi.org/10.1162/003465302317331892

Freire, P. (1970). Pedagogy of the opressed. London: Penguin Books.

Fremlová, L. (2014). Asociace speciálních pedagogů se bojí nevyhnutelného – inkluze ve vzdělávání. Retreived from http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/lucie-fremlova-asociacespecialnich-pedagogu-se-boji-nevyhnutelneho-inkluze-ve-vzdelavani

Gee, J. P. (2014). Language as saying, doing and being. In J. Angermuller (Eds.), The discourse studies reader (pp. 234–243). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.

Hermanowicz, J. C. (2002). The great interview: 25 strategies for studying people in bed. Qualitative Sociology, 25(4), 479–499. https://doi.org/10.1023/A:1021062932081">https://doi.org/10.1023/A:1021062932081

Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti. Praha: SLON.

Jiřička, J. (19. ledna 2014). Romů v běžných školách přibývá, chlubí se stát. Školám chybí asistenti. iDnes.cz. Retreived from http://zpravy.idnes.cz/skolam-chybi-podminky-na-inkluzi-d4n-/domaci.aspx?c=A131017_164157_domaci_jj

Keupp, H. (2010). Wege aus der erschöpften Gesellschaft. In H. Keupp, R.Rudeck, H. Schröer, M. Seckinger, & F. Straus (Eds.), Armut und Exklusion. Gemeindepsychologische Analysen und Gegenstrategien (pp. 27–44). Tübigen: dgvt-Verlag.

Kohler Riessman, C. (1993). Narative analysis. Qualitative Research Methods Series 30A. Newbury Park: Sage.

Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.

Matějů, P., Straková, J., Veselý, A., & Basl, J. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Sociologické nakladatelství: SLON.

Minow, M. (2010). In Brown’s wake. Legacies of Americas´s educational landmark. Oxford: Oxford University Press.

Moree, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum.

Mrštík, V. (19. dubna 2014). Psycholog: Zákon je papežtější než papež. Vůbec nehledí na děti. Dnes, Kraj Hradecký, B3. Retrieved from http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/bartolomej-olah-nemuzeme-si-dovolit-aby-nam-tu-pobihali-vzdelani-romove

MŠMT. (2014). Plán opatření pro výkon rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D.H. a ostatní proti České republice. “Rovné příležitosti”. Retrieved from www.msmt.cz/file/25872/download/

MŠMT. (2016). Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016–2018. Retrieved from http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/apiv_2016_2018.pdf

Mulkau, A. (2014). Empowerment als Haltung in der „flüchtigen Moderne“. In I. Brock (Ed.), Psychologie und Empowerment. Impulse für die psychosoziale Praxis (pp. 33–45). Berlin: Verlag Barbara Budrich.

Oláh, B. (2014). Nemůžeme si dovolit, aby nám tu pobíhali vzdělaní Romové. Retrieved from http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/bartolomej-olah-nemuzeme-si-dovolit-aby-namtu-pobihali-vzdelani-romove

Reed, M. S., Graves, A., Dandy, N., Posthumus, H., Hubacek, K., Morris, J., … & Stringer, L. C. (2009). Who’s in and why? A typology of stakeholder analysis methods for natural resource management. Journal of Environmental Management, 90(5), 1933–1949. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2009.01.001">https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2009.01.001

Rowlands, J. (1996). Empowerment examined. In M. B. Anderson (Ed.), Development and social diversity. A Development in Practice Reader (pp. 86–92). Oxford: Oxfam.

Rubin, H. J., & Rubin, I. (2012). Qualitative interviewing: The art of hearing data. Thousand Oaks: Sage.

Schmeer, K. (2000). Stakeholder analysis guidelines. Washington: Partnership for Health Reform. Retrieved from http://www.who.int/workforcealliance/knowledge/toolkit/33.pdf

Školský zákon. Zákon 561/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění účinném od 1. 1. 2017. (2017). Retrieved from http://www.msmt.cz/file/39574/download/

Slee, R. (2011). The inclusion paradox: The cultural politics of difference. In M. W. Apple, W. Au, & L. A. Gandin (Eds.), The Routledge international handbook of critical education (pp. 177–189). New York: Taylor & Francis.

Sněmovní tisk č. 288. Novela z. – školský zákon. (2013). Retrieved from https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=288

Štech, S. (7. ledna 2015). Jde nám skutečně o rovné šance dětí ve vzdělávání? Deník Referendum. Domov. Retrieved from http://denikreferendum.cz/clanek/19477-jde-nam-skutecne-orovne-sance-deti-ve-vzdelavani

Straková, J., & Veselý, A. (2010). Vzdělanostní nerovnosti a jejich řešení z pohledu aktérů. In P. Matějů, J. Straková, A. Veselý, & J. Basl (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení (pp. 404–421). Praha: SLON.

The Salamanca statement and framework for action on special needs education. (1994). Paris: UNESCO. Retrieved from http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF

UNESCO. (2016). Inclusion in education. Retrieved from http://www.unesco.org/new/en/education/themes/strengthening-education-systems/inclusive-education/

Učitelské profesní sdružení – UPS. (2015). UPS. Retrieved from http://kantor8.webnode.cz/ups/

Varvařovský, P. (2012). Výzkum veřejného ochránce práv k otázce etnického složení žáků bývalých zvláštních škol. Retrieved from http://www.ochrance.cz/diskriminace/vyzkum/

Varvasovszky, Z., & Brugha, R. (2000). How to do (or not to do) …A stakeholder analysis. Health Policy and Planning, 15(3), 338–345. Retrieved from http://dess.fmp.ueh.edu.ht/pdf/Zsuzsa_Varvasovsky_2000_stakeholder_analysis.pdf

Veselý, A. (2007). Problem delimitation in public policy analysis. Central European Journal of Public Policy, 1(1), 80–100.

Veselý, A. (2009). Vymezení a strukturace problémů ve veřejné politice. Praha: Karolinum.

Veselý, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-279">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-3-279

Metriky

0

Crossref logo

0


880

Views

485

PDF (angličtina) views