Diskursivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů
Roč.26,č.3(2016)
Obsahem odborného textu je charakteristika diskursivní analýzy jako metodologického a vědního přístupu a teoretické ukotvení působení diskursů v sociální realitě v kontextu moci a vědění. Součástí výkladu je stručná charakteristika diskursivních přístupů. Na závěr výkladu prezentujeme možnosti využití přístupů diskursivní analýzy ve výzkumu z oblasti edukační reality. V širším smyslu je cílem sdělení popsat v oblasti pedagogického výzkumu aplikování transdisciplinárního přístupu za účelem komplexnějšího vysvětlení edukační reality. V užším smyslu je cílem sdělení prezentovat teoretické ukotvení diskursivní analýzy a její využití ve zkoumání edukační reality.
diskursivní analýza; sociální (edukační) realita; konstruktivismus; poststrukturalismus; kritické teorie
Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Austin, J. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Billig, M. (1996). Arguing and thinking: A rhetorical approach to social psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Billig, M. (1997). Rhetorical and discursive analysis. How families talk about the royal family. In N. Hayes (Ed.), Doing qualitative analysis in psychology (s. 39–54). Hove: Psychology Press.
de Saussure, F. (2007). Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia.
Dreyfus, H. L., Rabinow, P., & Foucault, M. (2010). Michel Foucault: za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Praha: Herrmann & synové.
Edwards, D., & Potter, J. (1992). Discursive psychology. London: Sage.
Eribon, D. (2002). Michel Foucault 1926–1984. Praha: Academia.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Text analysis for social research. London: Routledge.
Fairclough, N. (2010). Analysing discourse. New York: Routledge.
Foucault, M. (1980). Power/knowledge: Selected interviews and other writings, 1972–1977. New York: Pantheon.
Foucault, M. (1999). Dějiny sexuality I: vůle k vedení. Praha: Herrmann & synové.
Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin.
Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.
Froschauer, U. (2002). Artefaktanalyse. In S. Kühl & P. Strodtholz (Eds.), Methoden der Organisationsforschung (s. 361–395). Reinbek: Rowohlt.
Gergen, K. J. (1985). The social constructionist movement in modern psychology. American Psychologist, 40(3), 266–275. https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.3.266">https://doi.org/10.1037/0003-066X.40.3.266
Goffmann, E. (1986). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press.
Harré, R., & Gillet, G. R. (2001). Diskurz a myseľ: úvod do diskurzívnej psychológie. Bratislava: Iris.
Henriques, J. (1984). Changing the subject: Psychology, social regulation, and subjectivity. London: Psychology Press.
Höflerová, E. (2003). Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Homoláč, J. (2009). Internetové diskuse o cikánech a Romech. Praha: Karolinum.
Horkheimer, M. (2001). Tradiční a kritická teorie. Aluze, 4(1), 74–106.
Horkheimer, M., &, Marcuse, H. (2003). Filosofie a kritická teorie. Filosofický časopis, 51(4), 617–638.
Hrubec, M. (2003). Horkheimer a Marcuse: tvůrci programových tezí kritické teorie. Filosofický časopis, 51(4), 592–616.
Hudec, Z., & Dostálek, M. (2013). Genderové stereotypy v animované tvorbě Walta Disneyho: ideologie, queer, diskursivní analýza. Olomouc: Pastiche Filmz.
Jäger, S. (2009). Kritische Diskursanalyse. Münster: Unrast.
Jäger, S. (2012). Kritische Diskursanalyse. Eine Einführung. Münster: Unrast.
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.
Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.
Jörgensen, M., & Phillips, L. (2010). Discourse analysis as theory and method. London: Sage.
Keller, R. (2007). Diskurs-forschung. Eine Einführung für Sozialwissenschaftlerlnnen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Keller, R. (2013). Doing discourse research. An introduction for social scientists. Los Angeles: Sage.
Klapko, D., Remsová, L., Kolaříková, V., Sedláková, M., & Žákovský, L. (2014). Výzkumný exkurz do diskursů o Romech. Brno: Masarykova univerzita.
Klemperer, V. (2001). I will bear witness: A diary of the Nazi years. New York: Modern Library.
Kögler, H. H. (2006). Kultura, kritika, dialog. Praha: Filosofia.
Kořenský, J. (1998). Proměny myšlení o řeči. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Kořenský, J. (2004). Člověk, řeč, poznání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Laclau, E., & Mouffe, Ch. (1985). Hegemony and socialist strategy. Towards a radical democratic politics. London: Verso.
Laclau, E., & Mouffe, Ch. (1990). Post-Marxism without apologies. In E. Laclau, New Reflections on the Revolution of Our Time (s. 34–61). London: Verso.
Lueger, M. (2004). Grundlagen qualitativer Feldforschung. Methodologie, Organisierung, Materialanalyse. Wien: WUV-Univ.
Machová, S., & Švehlová, M. (2001). Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Mašek, J., & Zikmundová, V. (2012). Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Nekvapil, J. (1999–2000). Etnometodologická konverzační analýza v systému encyklopedických hesel. Češtinář, 10(3), 80–87.
Nekvapil, J. (2000–2001). Sociální kategorizace v interkulturním kontaktu: základní výklad, cvičení a diskuse dvou scén z podnikové komunikace. Češtinář, 11(2), 38–52.
Nekvapil, J., & Leudar, I. (2002). Sekvenční struktury v mediálních dialogických sítích. Sociologický časopis, 38(4), 483–500.
Nohejl, M. (2001). Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze: pojednání o východiscích fenomenologické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.
Phillips, N., & Hardy, C. (2002). Discourse analysis: Investigating processes of social construction. London: Sage.
Potter, J. (2003). Discursive psychology: Between method and paradigm. Discourse & Society, 14(6), 783–794. https://doi.org/10.1177/09579265030146005">https://doi.org/10.1177/09579265030146005
Potter, J., & Wetherell, M. (1995). Discourse analysis. In J. A. Smith, R. Harré, & L. V. Langenhove (Eds.), Rethinking methods in psychology (s. 80–92). London: Sage.
Potter, J., & Wetherell, M. (2004). Discourse and social psychology. Beyond attitudes and behaviour. London: Sage.
Prokopová, K., Orságová, Z., & Martinková, P. (2014). Metodologie výzkumu v oblasti kritické analýzy diskurzu. Olomouc: Univerzita Palackého.
Röhrich, A. (2008). Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec: Bor.
Sacks, H. (1992). Lectures on conversation. Oxford: Blackwell.
Sacks, H., Schegloff, E. A., & Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50(4), 696–735. https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010">https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
Schegloff, E. A. (1977). Identification and recognition in interactional openings. In I. de Sola Pool (Ed.), The social impact of the telephone (s. 415–450). Cambridge: The MIT Press.
Šanderová, J., & Šmídová, O. (2009). Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Šíp, R., & Švec, V. (2013). Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 23(5), 664–690. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664
Šmídová, O. (2009). Jak děláme nerovnosti diskursivně. In J. Šafr (Ed.), Sociální interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace (s. 99–122). Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Šmídová, O. (2012). „Rudé právo psalo, že nás bylo málo…“: restituce identity a identita restituce v diskursu Rudého práva v roce nula. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Šubrt, J. (2007). Historická sociologie: teorie dlouhodobých vývojových procesů. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
Šubrt, J. (2008). Soudobá sociologie. Praha: Karolinum.
Tůma, F. (2014). Dialogismus a výzkum interakce ve třídě: přehledová studie (1990–2012). Pedagogika, 64(2), 177–199.
Urbánek, T. (2003). Psychosémantika: psychosémantický přístup ve výzkumu a diagnostice. Brno: Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela.
Valenta, M. (2011). Revoluce na pořadu dne: kritická teorie Frankfurtské školy a její recepce v německém protestním levicovém hnutí šedesátých let dvacátého století, Frakci Rudé armády a německé strany Zelených: diskursivní analýza. Praha: Matfyzpress.
Van Dijk, T. A. (2009). Society and discourse: How social contexts influence text ant talk. Cambridge: Cambridge University Press.
Van Leeuwen, T. (2005). Introducing to social semiotics. London: Routledge.
Vašát, P. (2008). Kritická diskursivní analýza: sociální konstruktivismus v praxi. AntropoWebzin, 4(2–3), 101–112.
Vašát, P. (2010). Nástin mediálního diskursu o Janově: kriticko-diskursivní přístup. AntropoWebzin, 6(1), 39–43.
Walzer, M. (2000). Interpretace a sociální kritika. Praha: Filosofia.
Willig, C. (2005). Introducing qualitative research in psychology: Adventures in theory and method. Maidenhead: Open University Press.
Wittgenstein, L. (1998). Filosofická zkoumání. Praha: Filosofia.
Wodak, R. (2008). Politics as usual: The discursive construction and representation of politics in action. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Wodak, R., & Meyer, M. (2009). Methods for critical discourse analysis. London: Sage.
Young, I. M., & Uhde, Z. (2010). Proti útlaku a nadvládě: transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Praha: Filosofia.
Zábrodská, K. (2009). Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2016 Dušan Klapko