Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ
Roč.24,č.1(2014)
Cílem empirické studie je prezentovat výsledky výzkumu výuky nového přírodovědného tématu učiteli 1. stupně ZŠ podle shodných učebnicových materiálů. Nejprve jsou popsána teoretická východiska a stav řešení problematiky užívání učebnicových materiálů učiteli se zřetelem na transformaci netradičního učiva a na zavádění netradičních metodických postupů. V další části je prezentována metodologie výzkumu. Výzkumná data byla získána analýzou učebnicových materiálů, prostřednictvím rozhovorů s třemi učitelkami a pozorováním jejich výuky. Následující části jsou věnovány výsledkům výzkumu a diskusi. Zkoumané učitelky při plánování výuky vycházely z návrhu postupu v příručce pro učitele, přičemž hloubka jeho promýšlení u nich byla různá a projevila se ve výuce. Jedna návrhy rozvíjela, druhá je vesměs přejala, ale realizovala neefektivně. Třetí vybírala učivo i postupy, které preferuje. Zvláště u učiva, které je koncipováno nově či netradičně, hrozí nebezpečí horší orientace učitelů ve struktuře učiva, vzdělávacích cílech a návrzích na didaktické zpracování učiva. Pro některé mohou být učebnicové materiály zdrojem znalostí obsahu a didaktických znalostí obsahu, pro jiné jsou pouze zdrojem didaktických námětů, jejichž záměry si učitelé mohou vysvětlovat i v rozporu se záměrem autorů učebnicových materiálů. Porozumění problémům učitelů při zavádění inovací ve výuce je předpokladem uvažování o účinných formách jejich profesní podpory.
učebnice; užívání učebnic učiteli; projektované kurikulum; výuka; primární škola
Ball, D. L., & Cohen, D. (1996). Reform by the book: What is – or might be – the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform? Educational Researcher, 25(9), 6–14.
Brown, A. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141–178. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2
Cohen, D. K. (1990). A revolution in one classroom: The case of Mrs. Oublier. Educational Evaluation and Policy Analysis, 21(12), 311–329. https://doi.org/10.3102/01623737012003311
Červenková, I. (2010). Žák a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
DBRC Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5–8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005
Dusenbury, L., Brannigan, R., Falco, M., & Hansen, W. B. (2003). A review of research on fidelity of implementation: Implications for drug abuse prevention in school settings. Health Education Research, 18(2), 237–256. https://doi.org/10.1093/her/18.2.237
Dvořák, D., Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Design based research – výzkum učebnic prováděný jejich tvůrci. In P. Knecht & T. Janík, et al., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (s. 81–89). Brno: Paido.
Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Dvořáková, M., & Stará, J. (2007). Prvouka, učebnice pro 1. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.
Dvořáková, M., Stará, J., & Dvořák, D. (2007). Prvouka pro 1. ročník základní školy. Příručka učitele. Plzeň: Fraus.
Dvořáková, M., & Stará, J. (2008). Prvouka, učebnice pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.
Dvořáková, M., Stará, J., & Dvořák, D. (2009). Prvouka pro 2. ročník základní školy. Příručka učitele. Plzeň: Fraus.
Dvořáková, M., Stará, J., Frýzová, I., & Dvořák, D. (2010). Prvouka pro 3. ročník základní školy. Příručka učitele. Plzeň: Fraus.
Grossman, P., & Thompson, C. (2008). Learning from curriculum materials: Scaff olds for new teachers? Teaching and Teacher Education, 24(8), 2014–2026.
Harlen, W. (Ed.). (2010). Principles and big ideas of science education. Gosport: AshforColourPress Ltd.
Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.
Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb Od „didaktického zjednodušení“ k „didaktické rekonstrukci“. Orbis scholae, 1(1), 67–81. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.152
Lambert, D. (1996). The choice of textbooks for use in secondary school geography departments: Some answers and some further questions for research. Paradigm, 21. Dostupné z http://faculty.education.illinois.edu/westbury/paradigm/Lambert.html
Lukášová, H. (2010). Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál.
Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
(záznam z cache uložený 2014-05-20 09:20:54)
Marzano, R. J., Pickering, D. J., & Pollock, J. E. (2001). Classroom instruction that works: Researchbased strategies for increasing student achievement. Alexandria: Association for supervision and curriculum development.
Peacock, A., & Gates, S. (2000). Newly qualified primary teachers’ perceptions of the roles of text materials in teaching science. Research in Science & Technological Education, 18(2), 155–171. https://doi.org/10.1080/713694982
Pinar, W. F, Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M. (2004). Understanding the curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang.
Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
Průcha, J. (2008). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Remillard, J. T. (2000). Can curriculum materials support teachers’ learning? Two fourth-grade teachers use of a new mathematics text. Elementary School Journal, 100(4), 331–350. https://doi.org/10.1086/499645
Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211–246. https://doi.org/10.3102/00346543075002211
Ruiz-Primo, M. A. (2006). A multi-method and multi-source approach for studying fidelity of implementation. CSE Report. Los Angeles: University of Carolina.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Shneider, R. M., Krajcik, J., & Blumenfeld P. (2005). Enacting reform-based science materials: The range of teacher enactments in reform classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 42(3), 283–312. https://doi.org/10.1002/tea.20055
Sikorová, Z. (2002). Jak vybírat učebnice. Komenský, 126(5–6), 100–103.
Sikorová, Z. (2004). Výběr učebnic na základních a středních školách. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Sosniak, L. A., & Stodolsky, S. S. (1993). Teachers and textbooks: Materials use in fourth-grade classrooms. Elementary School Journal, 93(3), 249–275. https://doi.org/10.1086/461725
Spilková, V. (2007). Význam portfolia pro profesní rozvoj studentů učitelství. In M. Píšová (Ed.), Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 7–19). Pardubice: Univerzita Pardubice.
Spilková, V. (2010). Reflexe proměn přípravy učitelů pro preprimární a primární vzdělávání v ČR a SR. In V. Spilková & H. Hejlová (Eds.), Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy. Výzkumný záměr: učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. (s. 7–73). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Squire, K. D., MaKinster, J. G., Barnett, M., Luehmann, A. L., & Barab, S. L. (2003). Designed curriculum and local culture: Acknowledging the primacy of classroom culture. Science Education, 87(4), 468–489. https://doi.org/10.1002/sce.10084
Stará, J. (2011). Výzkumy souladu záměru vzdělávacích programů s jejich implementací. Pedagogika, 61(3), 290–305
Stará, J., Dvořáková, M., & Frýzová, I. (2009). Prvouka, učebnice pro 3. ročník základní školy. Plzeň: Fraus.
Stará, J., Dvořáková, M., & Dvořák, D. (2010). Design based research (DBR) a tři učitelé: setkání záměru inovace a reality implementace. In R. Váňová & H. Krykorková, et al., Učitel v současné škole. (s. 203–218). Praha: Univerzita Karlova.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál.
Wang, F., & Hannafin, M. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5–23. https://doi.org/10.1007/BF02504682
Wilson, S. M. (1990). A conflict of interests: The case of Mark Black. Educational Evaluation and Policy Analysis, 21(12), 293–310. https://doi.org/10.3102/01623737012003293
Yin, R. (2003). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: Sage.
Zahorik, J. (1991). Teaching style and textbooks. Teaching and Teacher Education, 7(2), 185–196. https://doi.org/10.1016/0742-051X(91)90026-L
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society