Prolínání mocenských diskursů v týdeníku Učitelské noviny: sociální inkluze romských žáků v českém školství

Roč.26,č.2(2016)

Abstrakt

Cílem této výzkumné stati je analýza výpovědí o edukaci romských žáků jako žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, resp. žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Analýza výpovědí je zaměřena na diskursy utvářející školskou realitu z pohledu týdeníku Učitelské noviny. Výklad je zasazen do kontextu novely školského zákona, zabývajícího se sociální inkluzí. Pro metodologické účely byly použity nástroje diskursivní analýzy. V našem výzkumu jsme dospěli k analýze diskursivních pozic mluvčích, k výčtu mocenských diskursů, k popisu konstrukcí sociálně znevýhodněného prostředí romských žáků a k analýze strategií konstrukcí sociální reality z pohledu mluvčích.


Klíčová slova:
mocenský diskurs; romský žák; ZŠ praktická; sociální inkluze; diskursivní analýza
Reference

Austin, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia.

Berger, P., & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologizaci vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Dreyfus, H. L., Rabinow, P., & Foucault, M. (2002). Za hranicemi strukturalismu a hermeneutiky. Praha: Herrmann a synové.

Fónadová, L. (2014). Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti. Brno: Masarykova univerzita.

Gabal, I., Čada, K., & Snopek, J. (2008). Klíč k posílení integrační politiky obcí: sociální vyloučení Romů a česká společnost. Praha: Otevřená společnost.

Gulová, L. (2010). Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. Brno: Masarykova univerzita.

Gulová, L., & Šíp, R. (Eds.). (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.

Hoffmannová, J., & Müllerová, O. (2000). Jak vedeme dialog s institucemi. Praha: Academia.

Homoláč, J. (2009). Internetové diskuse o cikánech a Romech. Praha: Karolinum.

Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce

v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.

Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.

Katrňák, T. (2003). Otázky sociální inkluze romské komunity. Brno: Masarykova univerzita.

Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.

Keller, R. (2007). Diskursforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.

Klapko, D., Remsová, L., Kolaříková, V., Sedláková, M., & Žákovský, L. (2014). Výzkumný exkurz do diskursů o Romech. Brno: Masarykova univerzita.

Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál.

Nekvapil, J. (1999–2000). Etnometodologická konverzační analýza v systému encyklopedických hesel. Češtinář, 1999–2000(3), 80–87.

Nekvapil, J., & Leudar, I. (2002). Sekvenční struktury v mediálních dialogických sítích.

Sociologický časopis, 38(4), 483–500.

Němec, J. (2010). Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. Brno: Masarykova univerzita.

Potter, J., & Wetherell, M. (2004). Discourse and social psychology. Beyond attitudes and behaviour. London: Sage.

Röhrich, A. (2008). Ideologie, jazyky, texty: analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997. Liberec: Bor.

Sacks, H. (1992). Lectures on conversation. Cambridge: Blackwell.

Šanderová, J., & Šmídová, O. (2009). Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství.

Šmídová, O. (2013). "Rudé právo psalo, že nás bylo málo…": restituce identity a identita restituce v diskursu Rudého práva v roce nula. Praha: Sociologické nakladatelství.

Šotolová, E. (2011). Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum.

Thompson, J. B. (1990). Ideology and modern culture. Cambridge: Polity Press.

Thompson, J. B. (2004). Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum.

Vojtíšková, K., Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (2011). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.

Wodak, R., & Meyer, M. (2009). Methods of critical discourse analysis. London: Sage.

Zábrodská, K. (2009). Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia.

Metriky

0


1106

Views

654

PDF views