Subjektivní percepce profesních počátků vysokoškolských učitelů odborné angličtiny: kvalitativní výzkum didaktických znalostí obsahu

Roč.25,č.5(2015)

Abstrakt
Cílem empirické studie je popsat výzkum zaměřený na vysokoškolské učitele odborného anglického jazyka a subjektivně vnímané změny v jejich didaktických znalostech obsahu z retrospektivního pohledu na profesní počátky; konkrétně se tato studie zaměřuje na první, kvalitativní fázi celého výzkumného šetření. V první části příspěvku jsou popsána teoretická východiska týkající se klíčových pojmů, jako jsou didaktické znalosti obsahu a odborný anglický jazyk, které jsou tematizovány mj. ve vztahu k profesní skupině začínajících vysokoškolských učitelů odborné angličtiny. Druhá část studie je zaměřena na popis celého smíšeného výzkumného designu včetně cíle výzkumného šetření a výzkumných otázek. Třetí část je věnována popisu první, kvalitativní fáze tohoto výzkumu, v níž sběr dat proběhl formou retrospektivních polostrukturovaných rozhovorů se čtrnácti dostupnými vysokoškolskými učiteli odborného anglického jazyka na téma prvních tří let jejich praxe a ve které analýza byla uskutečněna tematickým kódováním. Čtvrtá část příspěvku prezentuje získaná data, přičemž pozornost je zaměřena na jednotlivé složky didaktických znalostí obsahu – pojetí cílů výuky, znalosti kurikula, znalosti výukových strategií a znalosti o porozumění studentů. Výsledky naznačují, s jakými zásadními problémy se na počátku své profesní dráhy učitelé setkávali. Z těchto zjištění lze dovozovat potřebu zavedení specifického přípravného vzdělávání pro budoucí akademické pracovníky vyučující odborný anglický jazyk na českých vysokých školách.

Klíčová slova:
didaktické znalosti obsahu; odborný anglický jazyk; profesní růst; začínající učitel; vysokoškolský učitel
Reference

Bagarič, V., & Djigunovič, J. M. (2007). Defining communicative competence. Metodika, 8(1), 94–103.

Barták, J. (2008). Jak vzdělávat dospělé. Praha: Alfa nakladatelství.

Battersby, D. (1981). Beginning teachers: A review of research. Australian Journal of Teacher Education, 6(2), 25–38. https://doi.org/10.14221/ajte.1981v6n2.3">https://doi.org/10.14221/ajte.1981v6n2.3

Bergman, M. M. (2011). O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu: o překonávání nekompatibility kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 21(4), 457–473.

Berliner, D. C. (1995). Teacher expertise. In L.W. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (s. 46–52). Oxford: Elsevier Science Ltd.

Fakharzadeh, M. (2009). Why’s of pro-first language use arguments in ESP context. English for Specific Purposes World, 8(5), 1–10.

Far, M. M. (2008). On the relationship between ESP & EGP: A general perspective. English for Specific Purposes World, 7(1), 1–11.

Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6(2), 207–226. https://doi.org/10.3102/00028312006002207">https://doi.org/10.3102/00028312006002207

Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.

Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.

Harding, K. (2007). English for specific purposes. Oxford: Oxford University Press.

Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Hendrich, J. (1988). Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN.

Ivanová, J., Lenochová, A., Linková, J., & Šimáčková, Š. (2002). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého.

Janík, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54(3), 243–250.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.

Jašková, J. (2013). Pilotní průzkum didaktických znalostí obsahu u začínajících vysokoškolských učitelů odborného jazyka. In V. Švec & J. Bradová (Eds.), Učitel v teorii a praxi (s. 57–81). Brno: Masarykova univerzita.

Jašková, J. (2014a). Metodologické aspekty výzkumu didaktických znalostí obsahu u začínajících vysokoškolských učitelů odborné angličtiny. In V. Švec (Ed.), Znalostní báze učitelství (s. 53–80). Brno: Masarykova univerzita.

Jašková, J. (2014b). Výsledky výzkumu didaktických znalostí obsahu u začínajících vysokoškolských učitelů odborné angličtiny. In V. Janíková, M. Píšová, & S. Hanušová (Eds.), Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III. (s. 29–70). Brno: Masarykova univerzita.

Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.

Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research, 62(2), 129–169. https://doi.org/10.3102/00346543062002129">https://doi.org/10.3102/00346543062002129

Kavaliauskiené, G. (2009). Role of mother tongue in learning English for specific purposes. English for Specific Purposes World, 8(1), 1–12.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Lojová. G. (2005). Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov I: niektoré psychologické aspekty učenia sa a vyučovania cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského.

Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál.

Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.

Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

Maynard, T., & Furlong, J. (1995). Learning to teach and models of mentoring. In T. Kelly & A. S. Mayes (Eds.), Issues in mentoring (s. 10–30). London: Routledge.

Mužík, J. (2004). Androdidaktika. Praha: ASPI.

Nias, J. (1989). Primary teachers talking: A study of teaching as work. London: Routledge.

Palmer, D. J., Stough, L. M., Burdenski, T. K., & Gonzales, M. (2005). Identifying teacher expertise: An examination of researchers’ decision making. Educational Psychologist 40(1), 13–25. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4001_2">https://doi.org/10.1207/s15326985ep4001_2

Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., ... Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnost v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita.

Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Reimannová, I. (2011). Blended learning ve výuce obchodní angličtiny. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Remmik, M., Karm, M., & Lepp, L. (2013). Learning and developing as a university teacher: Narratives of early career academics in Estonia. European Educational Research Journal, 12(3), 330–341. https://doi.org/10.2304/eerj.2013.12.3.330">https://doi.org/10.2304/eerj.2013.12.3.330

Ryan, K. (1986). The induction of new teachers. Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004">https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411">https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Shulman, L. S., & Shulman, J. H. (2004). How and what teachers learn: A shifting perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(2), 257–271. https://doi.org/10.1080/0022027032000148298">https://doi.org/10.1080/0022027032000148298

Steffy, B. E., Wolfe, M. P., Pasch, S. H., & Enz, B. J. (Eds.). (2000). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks: Corwin Press.

Šimoník, O. (1994). Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. Brno: Masarykova univerzita.

Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál.

Van Driel, J. H., Verloop, N., & De Vos, W. (1998). Developing science teacher’s pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673–695. https://doi.org/10.1002/%28SICI%291098-2736%28199808%2935:6%3C673::AID-TEA5%3E3.0.CO;2-J">https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<673::AID-TEA5>3.0.CO;2-J

Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta UK.

Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143–178.

Metriky

0

Crossref logo

0


758

Views

449

PDF views