Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole
Roč.25,č.5(2015)
biografie; narativní analýza; skryté kurikulum; studenti učitelství
Ahwee, S., Chiappone, L., Cuevas, P., Galloway, F., Hart, J., Lones, J., ... Tate, B. (2004). The hidden and null curriculums: An experiment in collective educational biography. Educational Studies, 35(1), 25–43.
Aronowitz, S., & Giroux, H. (2003). Education under siege: The conservative, liberal and radical debate over schooling. London: Routledge.
Bomba, L. (2013). Skryté kurikulum vo svetle metodologického holizmu a metodologického individualizmu. Pedagogická orientace, 23(1), 27–47. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-1-27
Bulle, N. (2008). Sociology and education: Issues in sociology of education. Bern: Peter Lang.
Çobanoǧlu, R. (2014). The visible side of the hidden curriculum in schools. Elementary Education Online, 13(3), 776–786.
Connelly, F. M., & Clandinin, D. J. (1988). Teachers as curriculum planners: Narratives of experience. Toronto: OISE Press.
Cotton, D., Winter, J., & Bailey, I. (2013). Researching the hidden curriculum: Intentional and unintended messages. Journal of Geography in Higher Education, 37(2), 192–203. https://doi.org/10.1080/03098265.2012.733684
Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum „on the road“). In I. Čermák & I. Miovský (Eds.), Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí (s. 11–25). Brno: Psychologický ústav AV ČR.
Danaher, G., Schirato, T., & Webb, J. (2000). Understanding Foucault. London: Sage.
Dar, Y. (1995). Kibbutz education: A sociological account. Journal Of Moral Education, 24(3), 225–244. https://doi.org/10.1080/0305724950240302
Fowler, L. C. (2006). A curriculum of difficulty: Narrative research in education and the practice. New York: Peter Lang.
Fryer-Edwards, K. (2002). Addressing the hidden curriculum in scientific research. The American Journal of Bioethics, 2(4), 58–59. https://doi.org/10.1162/152651602320957619
Gadamer, H. G., & Mik, D. (2010). Pravda a metoda I: nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda.
Gavora, P. (2001). Výskum životného príbehu: Učiteľka Adamová. Pedagogika, 51(3), 352– 368.
Hábl, J. (2014). Učit (se) příběhem: Komenského Labyrint a didaktické možnosti narativní alegorie. Brno: Host.
Hafferty, F. W., & O'Donnell, J. F. (Eds.). (2015). The hidden curriculum in health professional education. Hanover: Dartmouth College Press.
Hájek, M., Havlík, M., & Nekvapil, J. (2012). Narativní analýza v sociologickém výzkumu: přístupy a jednotící rámec. Czech Sociological Review, 48(2), 199–223.
Hargreaves, A. (1982). Resistance and relative autonomy theories: Problems of distortion and incoherence in recent Marxist analyses of education. British Journal of Sociology of Education, 3(2), 108–126. https://doi.org/10.1080/0142569820030201
Hemmings, A. (2000). The „hidden“ corridor curriculum. The High School Journal, 83(2), 1–10.
Chatman, S. (2000). Dohodnuté termíny: rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc: UP.
Chong, S., & Low, E. L. (2009). Why I want to teach and how I feel about teaching – formation of teacher identity from pre-service to the beginning teacher phase. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 59–72. https://doi.org/10.1007/s10671-008-9056-z
Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9–27. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.109
Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Slon.
Jirásek, I. (2009). Skryté kurikulum: prostor nejen pro zážitkovou pedagogiku. e-Pedagogium, 9(3), 50–59.
Kaščák, O. (2006). Moc školy: o formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Kaščák, O. (2011). Rituály a skryté kurikulum alebo Kam v pedagogike zaradiť rituálne štúdie? Teoretická (a biografická) rekonštrukcia. Studia paedagogica, 14(2), 29–40.
Kaščák, O., & Filagová, M. (2007). Javisko a zákulisie školy. O materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Kincheloe, J. L., & Steinberg, S. R. (1997). Changing multiculturalism. Philadelphia: Open University.
Kitchen, J., Parker, D. C., & Pushon, D. (Eds.). (2011). Narrative inquiries into curriculum-making in teacher education. Bingley: Emerald.
Kratochvílová, J. (2014). Rituály v životě jedné školy. Komenský, 139(1), 19–25.
Kubíček, T. (2007). Vypravěč: kategorie narativní analýzy. Brno: Host.
Lewis, R. (2008). The developmental management approach to classroom behaviour: Responding to individual needs. Camberwell: ACER Press.
Lovat, T., Toomey, R., & Clement, N. (Eds.). (2010). International research handbook on values education and student wellbeing. Dordrecht: Springer.
Lukas J. (2006). Životní příběhy učitelů – od kvalitativního ke smíšenému výzkumnému designu. In M. Kocurová (Ed.), Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník anotací 14 konference ČAPV (s. 36–36). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Makovská, Z. (2011). Pojetí moci v žákovských vyprávěních. Studia paedagogica, 15(2), 141–152.
Maňák, J. (2007). Modelování kurikula. Orbis scholae, 2(1), 40–53.
Margolis, E. (Ed.). (2002). The hidden curriculum in higher education. London: Routledge.
McCroskey, J. C., & Richmond, V. P. (1983). Power in the classroom I: Teacher and student perceptions. Communication Education, 32(2), 175–218. https://doi.org/10.1080/03634528309378527
McLaren, P. (1998). Life in schools. Reading: Longman.
Ozolins, I., Hall, H., & Peterson, R. (2008). The student voice: Recognising the hidden and informal curriculum in medicine. Medical Teacher, 30(6), 606–611. https://doi.org/10.1080/01421590801949933
Portelli, J. P. (1993). Exposing the hidden curriculum. Journal of Curriculum Studies, 25(4), 343–358. https://doi.org/10.1080/0022027930250404
Pratto, F., Pearson, A. R., Lee, I. C., & Saguy, T. (2008). Power dynamics in an experimental game. Social Justice Research, 21(3), 377–407. https://doi.org/10.1007/s11211-008-0075-y
Pravdová, B. (2015). Profesní sebepojetí studenta učitelství. (Disertační práce). Brno: MU.
Ricoeur, P. (1985). Time and Narrative (Vol. 2). Chicago: University of Chicago Press.
Rutten, K., & Soetaert, R. (2013). Narrative and rhetorical approaches to problems of education: Jerome Bruner and Kenneth Burke revisited. Studies in Philosophy and Education, 32(4), 327–343.
Saguy, T., Tropp, L. R., & Hawi, D. R. (2013). The role of group power in intergroup contact. In G. Hodson & M. Hewstone (Eds.), Advances in intergroup contact (s. 113–132). New-York: Psychology Press.
Sannino, A. (2010). Teachers' talk of experiencing: Conflict, resistance and agency. Teaching and Teacher Education, 26(4), 838–844. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.021
Simonová, N., & Matějů, P. (2013). Koho znevýhodňuje škola: chlapce, nebo dívky? Rozdíly v dovednostech, školních výsledcích a vzdělanostních aspiracích dívek a chlapců devátých tříd základních škol. Orbis scholae, 7(3) 107–138.
Švaříček, R. (2008). Úhly pohledu. Recenze na knihu Javisko a zákulisie školy. O materskej škole a skrytom kurikulu. Studia paedagogica, 13(1), 169–173.
Švaříček, R. (2009). Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta. (Disertační práce). Brno: MU
Valenta, J. (2009). Kurikulum životních dovedností (témata a problémy). Pedagogika, 59(2), 198–214.
Willis, P. E. (1977). Learning to labor: How working class kids get working class jobs. New York: Columbia University Press.![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2015 Kateřina Lojdová