Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard
Roč.34,č.1-2(2024)
Aktuální výzvy primárního vzdělávání
Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
technická tvořivost; technická výchova; primární škola; učitel; pregraduální příprava; výzkum
Baer, J., Csikszentmihalyi, M., & Selig, J. (2016). Positive psychology of creativity: Flourishing through creative expression. American Psychologist, 71(5), 562–576.
Beijaard, D., & Verloop, N. (1996). Assessing teachers´practical knowledge. Studies in Education Evaluation, 22(3), 275–286.
Carson, S. H., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2003). Decreased latent inhibition is associated with increased creative achievement in high-functioning individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 499–506.
Carson, S. H., Peterson, J. B., & Higgins, D. M. (2019). Creativity and physical health: A meta-analytic review. Frontiers in Psychology, 10, 1232.
Craft, A., & Hall, E. (2015). Changes in the landscape for creativity in education. In A. Wilson (Ed.), Creativity in primary education (s. 6–24). Sage.
Univerzia Karlova v Praze (CUNI). (2024). SIS CUNI. https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=prohl&fak=11410&oborplan=OKM1UC18&vyuc=&oborsims=0113tA300005
Částková, P. (2020). Technická výchova a gender na základní škole pohledem budoucích učitelů. Technika a vzdelavanie, 9(2), 30–35.
Částková, P. (2022). Crafts creativity and its development from the primary school teachers’ perspective. In AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research (s. 26–31). Magnanimitas. https://doi.org/10.33543/12022631
Částková, P., Dostál, J., Kropáč, J., & Janu, M. (2019). Tvůrčí technické činnosti a tvořivost žáků ZŠ z pohledu genderu. Journal of Technology and Information Education, 11(2), 18–29. https://doi.org/10.5507/jtie.2020.001
Částková, P., & Kropáč, J. (2021). Criteria of pupils’ creativity focused on object in technical education. In Proceedings of the 2020 4th International Conference on Education and E-Learning (ICEEL ’20) (s. 132–136). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3439147.3439148
Částková, P., & Mrázek, M. (2023). Evaluation criteria for instructional and creative learning tasks in technically oriented subjects: A research probe (nepublikovaná studie).
Dacey, J. S., Lennon, K., & Fiore, L. (2000). Kreativita: souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Grada.
Dalziel, J., & White, J. (2017). Creativity and self-esteem: A meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 113(3), 499–518.
Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., & Howe, A. (2020). Creative learning environments in education—A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80–91. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.07.004
Dietrich, A. (2019). Types of creativity. Psychonomic bulletin & review, 26, 1–12.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Univerzita Palackého v Olomouci.
Dostál, J., Částková, P., Janu, M., Děrda, R., Mrázek, M., & Bučková, H. (2020). Dílčí výsledky pilotního ověřování nového pojetí technického vzdělávání na základních školách v České republice. Journal of Technology and Information Education, 12(2), 164–175. https://doi.org/10.5507/jtie.2021.001
Duffy, B. (2006). Supporting creativity and imagination in the early Years. Supporting early learning. Open University Press.
Feist, G. J. (1998). The influence of personality on artistic and scientific creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (s. 273–296). Cambridge University Press.
Fleer, M. (2011). Technologically constructed childhoods: Moving beyonda reproductive to a productive and critical view of curriculum development. Australasian Journal of Early Childhood, 36(1), 16–24. https://doi.org/10.1177/183693911103600104
Guilford, J. P. (1959). Three faces of intellect. American Psychologist, 14, 469–479. http://dx.doi.org/10.1037/h0046827
Guilford, J. P. (1962). Creativity. American Psychologist, 17(8), 444–454.
Hanschke, D. (1992). Vorschlag zur Bewertung und Zensierung im Fach Wekunterricht i.m Frestaat Sachsen. Arbeit und Technik, 5(3), 181–182.
Harris, A. (2016). Creativity and education. Springer.
Hennessey, B. A., & Amabile, T. M. (2010). Creativity. Annual Review of Psychology, 61(1), 569–598.
Hocevar, D., & Bachelor, P. (1989). A taxonomy of divergent thinking skills. Educational and Psychological Measurement, 49(3), 445–454.
Hong, E., Hartzell, S., & Greene, M. (2009). Fostering creativity in the classroom: Effects of teachers’ epistemological beliefs, motivation, and goal orientation. The Journal of Creative Behavior, 43. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2009.tb01314.x
Honzíková, J. (2008). Nonverbální tvořivost v technické výchově. Západočeská univerzita v Plzni.
Honzíková, J., & Sojková, M. (2014). Tvůrčí technické dovednosti. Západočeská univerzita v Plzni.
Hulova, Z. (2023). Technical creativity and technical skills as a source of pupils’ physical and psychological balance. Studia Mazowieckie, 18(1), 39–51.
Jeřábek, J., & Tupý, J. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. NPI ČR.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU). (n.d.). Portál JU. https://wstag.jcu.cz/portal/studium/prohlizeni
Jyotsna, H. (2022). Creativity is creativity. The Management accountant, 57(4), 52–52.
Kaufman, J. C., & Beghetto, R. A. (2009). Beyond big and little: The four Cs of creativity. Review of General Psychology, 13(1), 1–18. https://doi.org/10.1037/a0013688
Kaufman, J. C., Plucker, J. A., & Baer, J. (2020). Creativity and problem-solving in science and engineering. Thinking Skills and Creativity, 34, 100691.
Kim, K., & Lee, S. (2017). The relationship between divergent thinking and creativity: A meta-analysis. Journal of Creative Behavior, 51(1), 1–23.
Krotký, J., & Simbartl, P. (2016). Evaluation methods of physical products of pupils in terms of creativity and other selected parameters. Journal of Technology and Information Education, 8(2), 151–160. 10.5507/jtie.2016.021
Liebchen, Z. (2003). Oceniane jako istotny element Polskiego modelu szkolnictwa. Edukacia Ogólnotechniczna, 33(2), 11–15.
Maksic, S., & Smiljana, J. (2021). Scaffolding the development of creativity from the students’ perspective. Thinking Skills and Creativity, 41, 100835. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100835
Marsh, J. (2016). Researching technologies in children’s worlds and futures. In A. Farrell, S. L. Kagan, & E. M. Tisdall (Eds.), The SAGE handbook of early childhood research (s. 485–501). https://doi.org/10.4135/9781473920859
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. (2014). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. (2015). Metodické doporučení k výuce vzdělávacího oboru Člověk a svět práce na 2. stupni základních škol (č. j. MSMT-43122/2014). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2022a). Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. č.j.: MSMT-21618/2022-3. https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/iii-hlavni-smery-revize-rvp-zv-po-vpr-final-230111.pdf
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2022b). Zadání pro NPI ČR: Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání MSMT-21618/2022-5. https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/iii-zadani-pro-npi-230131-final.pdf
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství: Společné profesní kompetence. https://www.msmt.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf
Mrázek, M., Částková, P., & Kropáč, J. (2021). Design of a typology of psychomotor tasks as a basis for the development of pupils‘ creativity in technically oriented subjects at primary schol. In 19th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications Proceeding (ICETA) (s. 259–266). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICETA54173.2021.9726600
Mrázek, M., & Částková, P. (2022). Implementation of the psychomotor task typology in the teaching of technically oriented subjects at primary and secondary school. In 16th IEEE International Scientific Conference on Informatics (s. 220–224). https://doi.org/10.1109/Informatics57926.2022.10083429
Masarykova univerzita v Brně (MUNI). (n.d.). IS MUNI. https://is.muni.cz/predmet/1441/ITIp03?lang=cs
Novotný, J. (2011). Rozvoj tvořivosti v technickém vzdělávání. Journal of Technology and Information Education, 3(2), 49–52. https://doi.org/10.5507/jtie.2011.026
Novotný, J. (2015). Technické vzdělávání a podmínky technického vzdělávání jako prostředek rozvoje tvořivosti. Journal of Technology and Information Education, 7(1), 100–104. https://doi.org/10.5507/jtie.2015.008
Ostravská univerzita (OSU). (n.d.). Portál OSU. https://is-stag.osu.cz/portal/studium/prohlizeni
Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Portál.
Pecina, P., & Malá, S. (2009). Možnosti rozvoje kreativity žáků v technickém vzdělávání na druhém stupni základních škol. Journal of Technology and Information Education, 1(3), 38–42. https://doi.org/10.5507/jtie.2009.053
Plháková, A. (2005). Učebnice obecné psychologie. Academia.
Provázková Stolinská, D. (2021). Komunikace učitele v prostředí české primární školy. PdF UP. https://doi.org/10.5507/pdf.21.24460963
Runco, M. (2007). Creativity. Theories and themes: Research, development, and practice. Elsevier Academic Press.
Runco, M. A., & Smith, J. M. (2019). Creativity and stress: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(3), 287–307.
Sánchez-Dorado, J. (2023). Creativity, pursuit and epistemic tradition. Studies in History and Philosophy of Science, 100, 81–89.
Sawyer, R. K. (2012). Explaining creativity: The science of human innovation. Oxford University Press.
Sosna, T., & Vochozka, V. (2022). Pilotní ověřování tvořivých úloh ve 3D modelování na základní škole. Journal of Technology and Information Education, 14(2), 135–150. https://doi.org/10.5507/jtie.2022.011
Spilková, V., & Hejlová, H. (Eds.). (2010). Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Sundqvist, P., & Nilsson, T. (2018). Technology education in preschool: Providing opportunities for children to use artifacts and to create. International Journal of Technology and Design Education, 28(1), 29–51.
Švec, V. (Ed.). (2005). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Paido.
Thorsteinsson, G., & Page, T. (2017). Teaching creativity across the curriculum through design education. Case studies. Journal of Educational Technology, 14(1).
Technická univerzita v Liberci (TUL). (n.d.). Portál TUL. https://stag.tul.cz/portal/studium/prohlizeni
Univerzita Hradec Králové (UHK). (n.d.). Portál UHK. https://stag.uhk.cz/portal/studium/prohlizeni
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP). (n.d.). Portál UJEP. https://portal.ujep.cz/portal/studium/prohlizeni
Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL). (n.d.). Portál UPOL. https://wstag.jcu.cz/portal/studium/prohlizeni
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (UTB). (n.d.). Portál UTB. https://stag.utb.cz/portal/studium/prohlizeni
Vančát, J. (2016). Strukturní pojetí kreativity. In Tvořivost jako součást nadání: metody, výzkumy, koncepce a projekty k rozvoji tvořivého myšlení a podpoře nadaní = Creativity as Part of Giftedness: methods, researches, conceptions and projects for the development of creative thinking and talent support (s. 11–18). Národní institut pro další vzdělávání.
Yastreb, N. A. (2023). How is technical creativity possible? Filosofska mysl, 2, 15–25. https://doi.org/10.25136/2409-8728.2023.2.39748
Zhao, J., Wu, D., Zhou, Y., Liang, J., Wei, W., & Li, Y. (2024). Rough set theory-based group incremental approach to feature selection. Information Sciences, 675(7), 120733, https://doi.org/10.1016/j.ins.2024.120733

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2025 Pavlína Částková, Dominika Provázková Stolinská, Veronika Kavková, Jiří Dostál