Reflektivní deníky v profesní přípravě studentek učitelství prvního stupně základních škol

Roč.34,č.1-2(2024)
Aktuální výzvy primárního vzdělávání

Abstrakt

Empirická studie se zaměřuje na reflexi jako klíčovou komponentu profesního rozvoje studentů učitelství. Cílem studie je popsat, vysvětlit a interpretovat, jakým způsobem studentky učitelství reflektují souvislou pedagogickou praxi v reflektivních denících, konkrétně se jedná o spolupráci s fakultní učitelkou, realizaci výuky s důrazem na udržování kázně a o reflexi vztahů studentek s žáky. Pro naplnění zvoleného cíle byla provedena obsahová analýza 32 reflektivních deníků studentek učitelství pro 1. stupeň základní školy. Nejprve jsou představena teoretická východiska definice a modelů reflexe, dále je pojednáno o reflexi v kontextu profesní přípravy studentů učitelství. Následuje představení výsledků empirické studie. Ukázalo se, že se studentky učitelství během souvislé praxe setkávají s řadou výzev zahrnujících oblasti řízení výuky, udržování kázně a rozvoje vztahů se žáky. Klíčovou osobou je pro ně ale fakultní učitelka, kterou uznávají jako autoritu a v případě potřeby se na ni neváhají obrátit pro získání nezbytné podpory a pomoci.


Klíčová slova:
reflexe; profesní příprava učitelů; reflektivní deník; učitelské vzdělávání
Reference

Ajayi, L. (2016). How intern teachers use classroom video for self-reflection on teaching. The Educational Forum, 80(1), 79–94.

Akbari, R. (2007). Reflections on reflection: A critical appraisal of reflective practice in L2. System, 35(2), 192–207.

Beauchamp, C. (2015). Reflection in teacher education: Issues emerging from a review of current literature. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 16(1), 123–141.

Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Allyn and Bacon.

Collin, S., Karsenti, T., & Komis, V. (2013). Reflective practice in initial teacher training: Critiques and perspectives. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 14(1), 104–117.

Connell, M. T. (2014). Recovering the social dimension of reflection. Catholic education: A Journal of Inquiry and Practice, 17(2), 5–24.

Day, C. (1993). Reflection: A necessary but not sufficient condition for professional development. British Educational Research Journal, 19(1), 83–93.

Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. D.C. Heath & Co Publishers.

Drisko, J. W., & Maschi, T. (2016). Content analysis. Oxford University Press.

Gavora, P. (2015). Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 25(3), 345–371. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-3-345

Gelfuso, A., & Dennis, D. V. (2014). Getting reflection off the page: The challenges of developing support structures for pre–service teacher reflection. Teaching and Teacher Education, 38, 1–11.

Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Sociologické nakladatelství.

Hatton, N., & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: Towards definition and implementation. Teaching & Teacher Education, 11(1), 33–49.

Hobbs, V. (2007). Faking it or hating it: Can reflective practice be forced? Reflective Practice, 8(3), 405–417.

Hoy, W. H., & Woolfolk, A. E. (1989). Supervising student teachers. In A. E. Woolfolk (Ed.), Research perspectives on the graduate preparation of teachers (s. 108–131). Prentice Hall.

Janík, T., Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., & Petr, J. (2020a). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5–31. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5

Janík, T., Češková, T., Janík, M., Janíková, M., Najvar, P., Havel, J., Syslová, Z., Vystrčilová, P., Budínová, I., & Gill, T. (2020b). Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU. Masarykova univerzita.

Janík, T., & Minaříková, E., et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: Teoretická východiska – výzkum – aplikace. Paido.

Kalhous, Z., & Obst, O., (Eds.). (2009). Školní didaktika. Portál.

Kelly, L. (2020). Reclaiming teacher wellbeing through reflective diary–writing. Teacher recruitment, retention and workload, 9, 19–22.

Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.10.002

Korthagen, F., Kessels, J., Kosters, B., Lagerwerf, B., & Wubbels T. (2011). Jak spojit teorii s praxí. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Paido.

Korthagen, A. J., Kim, Y. M., & Greene, W. L. (2013). Teaching and learning from within: A core reflection approach to quality and inspiration in education. Routledge.

Lazarová, M. (2010). Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 55(3–4), 59–69.

Lojdová, K. (2014). „Cítil jsem se jako bachař.“ Reflexe nové sociální role studenty učitelství na praxi. In J. Nehyba & J. Kolář (Eds.), Reflexe mezi lavicemi a katedrou (s. 87–98). Masarykova univerzita.

Marcos, J. J. M., Miguel, E. S., & Tillema, H. (2009). Teacher reflection on action: What is said (in research) and what is done (in teaching). Reflective Practice, 10(2), 191–204.

Mayring, P. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse, Grundlagen und Techniken. Beltz.

McCormick, A. (2023). Writing an excellent reflective diary: Ten suggestions from a QSEP assessor. Sport & Exercise Psychology Review, 18(1), 108–114. DOI: 10.53841/bpssepr.2023.18.1.108

Nehyba, J., & Lazarova, M. (2014). O rozplétání reflexe. In J. Nehyba (Ed.), Reflexe v procesu učeni: Desetkrát stejně a přece jinak (s. 11–22). Masarykova univerzita.

Nezvalová, D. (1994). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Pedagogika, 44(3–4), 241–245.

Nezvalová, D. (1998). Reflexe v pregraduální přípravě učitelů (zahraniční zkušenosti). Pedagogická orientace, 8(4), 33–42.

Nezvalová, D. (2000). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Univerzita Palackého v Olomouci.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage.

Pavlovich, K., Collins, E., & Jones, G. (2009). Developing students’ skills in reflective practice: Design and assessment. Journal of Management Education, 33(1), 37–58.

Rajsiglová, I., & Přibylová, K. (2020). Vliv pregraduálního vzdělání na profesní počátky ve školní praxi pohledem začínajících učitelů. Pedagogika, 70(2), 225–251. https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1502

Rodgers, C. (2002). Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, 104(4), 842–866.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. Basic Books.

Svačinová, I. (2022). Characterizing reflective diary writing as an argumentative activity type. Informal Logic, 42(4), 705–747. https://doi.org/10.22329/il.v42i4.6974

Svojanovský, P. (2015). Kvalita reflexe ve vzdělávání učitelů optikou jádrových kategorií reflexe. In V. Švec (Ed.), Znalostní báze učitelství (s. 145–163). Masarykova univerzita.

Swindell, M., & Watson, J. (2006). Teaching ethics through self–reflective journaling. Journal of Social Work Values and Ethics, 3(2), 4–12.

Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Masarykova univerzita.

Šeďová, K. (2016). Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie. Pedagogika, 66(4), 2016, 477–494.

Šimůnková, B. (2015). Reflexe v procesu osvojování tacitních znalostí studentů učitelství. In V. Švec (Ed.), Znalostní báze učitelství (s. 117–129). Masarykova univerzita.

Švec, V. (1996). Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika, 46(3), 266–276.

Švec, V. (2006). Od znalostí k pedagogické kondici: Nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 91–102.

Vinjamuri, M., Warde, B., & Kolb, P. (2017). The reflective diary: An experiential tool for enhancing social work students’ research learning. Social Work Education, 36(8), 933–945. https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1362379

Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Paido.

Wolff, C., Jarodzka, H., & Boshuizen, H. (2017). See and tell: Differences between expert and novice teachers’ interpretations of problematic classroom management events. Teaching and Teacher Education, 66(5), 295–308. DOI: 10.1016/j.tate.2017.04.015

Zeichner, K. M. (2008). A critical analysis of reflection as a goal for teacher education. Educação & Sociedade, 29, 535–554. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000200012

Metriky

0

Crossref logo

0


29

Views

19

pdf views