Tvorba učebních úloh založených na kreativních postupech s akcentem na interdisciplinární potenciál výtvarné edukace na 1. stupni základní školy

Roč.33,č.3(2023)

Abstrakt

Předkládaná stať reaguje na aktuální pojetí výtvarné výchovy v prostředí základní školy a na základě teoretické opory stanovuje kritéria pro tvorbu učebních úloh, které směřují k rozvíjení kulturní kompetence, studentkami oboru Učitelství prvního stupně základní školy. Cílem této výzkumné studie je objasnit proces tvorby učebních úloh založených na kreativních postupech studentkami Učitelství pro první stupeň ZŠ. Zaměřujeme se na přípravu a realizaci výuky založené na propojování vzdělávacích obsahů, konkrétně prostřednictvím jedné didaktické disciplíny (výtvarné výchovy) do neuměleckých předmětů. Ve výzkumu je uplatněn kvalitativní design. Studie je rozdělena na část teoretickou, kde je popsán normativní metodický rámec práce, a část empirickou. Výzkumná data měla podobu příprav (n = 33) studentek na výuku výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ a byla shromážděna v rámci výuky Didaktiky výtvarné výchovy na vysoké škole. Následně byly vedeny nestrukturované rozhovory se studentkami oboru Učitelství pro 1. stupeň základní školy také v počtu 33. Z výsledků šetření vyplývá, že i přes neviditelnou náročnost přípravy a realizace expresivních úloh studentky vytvářely učební úlohy, které směřovaly ke skutečnému obsahu výtvarné výchovy. Klíčovou teoretickou oporou při zpracování tématu byla didaktická znalost obsahu. Následně také teoretické konstrukty (symetrická korelace, kognitivní integrace, expresivní experimentace) a jejich aplikace do praktické roviny. Po aplikaci kognitivní integrace, expresivní experimentace a za využití reflektivního dialogu se učební úlohy posouvají v pomyslném evaluačním poli směrem k inovaci. Poznatky z výzkumu jsou využitelné pro koncipování kurikula v didaktické přípravě budoucích učitelů.


Klíčová slova:
didaktika výtvarné výchovy; pregraduální příprava učitele; učební úloha; exprese; expresivní experimentace; kognitivní integrace; reflektivní dialog
Reference

Begovic, E. (2023). Structural correlation between mathematics and art in the classroom education. Research in Education and Rehabilitation, 6(1), 35–45. https://rer.ba/index.php/rer/article/view/123

Brezovnik, A. (2015). The benefits of fine art integration into mathematics in primary school. Center for Educational Policy Studies Journal, 5(3), 11–32. https://eric.ed.gov/?id=EJ1128967

Doporučení Rady EU ze dne 22. května 2018 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení Evropské unie. Úřední věstník Evropské unie. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)

Gavora, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitativního výskumu. Univerzita Komenského.

Goodman, N. (2007). Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Academia.

Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 40(3), 247–256.

Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido.

Lukavský, J., & Slavík, J. (2013). Kvalita tvořivých úloh ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 53(1), 14–20.

Pechová, Z. (2015). Přístup učitelů k integraci složek výtvarné výchovy do neuměleckých předmětů na 1. stupni ZŠ. Výtvarná výchova, 55(3–4), 23–26.

Pechová, Z., & Valešová, H. (2020). A na konci hodiny všechny pochválíme… Jak studenti učitelství vnímají stereotypní přístupy k výuce výtvarné výchovy? Výtvarná výchova, (1–2), 36–47.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2023). MŠMT. https://www.edu.cz/rvpramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavanirvp-zv/

Rodová, V., & Slavík, J. (2018). Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: analytické zobecnění poznatků z praxe. Studia paedagogica, 23(3), 9–47.

Russell-Bowie, D. (2009). Syntegration or disintegration? Models of integrating the arts across the primary curriculum. International Journal of Education & the Arts, 10(28), 2–22. http://www.ijea.org/v10n28/

Slavík, J., Dytrtová, K., & Fulková, M. (2010a). Konceptová analýza tvořivých úloh jako nastroj učitelské reflexe. Pedagogika, 60(3−4), 27−46.

Slavík, J., Dytrtová, K., Hník, O., Jakubcová, L., Nohavová, A. Rodová, V., Skřivanová, & Uhl, V. (2022). Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení. Studia paedagogica, 27(3), 11–32.

Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum.

Slavík, J., Janík, T. Navar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita.

Slavík, J., & Lukavský, J. (2012). Hodnocení kvality expresivních tvořivých úloh ve výuce (na příkladu výtvarné výchovy). Orbis scholae, 6(3), 77–97.

Slavík, J., Lukavský, J., & Hajdušková, L. (2010b). Konceptová analýza výuky: didaktické poznatky z výzkumu reflexí studentu učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 20(4), 69–91.

Šobáňová, P. (2011). Učitelé výtvarné výchovy a jejich znalosti kurikula. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 322–327). Masarykova univerzita.

Šobáňová, P. (2015). Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově. Univerzita Palackého. https://kvv.upol.cz/images/upload/files/Metodick%C3%BD% 20material%20Sobanova.pdf

Šobáňová, P. (2019). Kvalita ve vzdělávání jako téma (výtvarné) pedagogiky – současný stav řešení problematiky. In A. Pospíšil, K. Řepa, & P. Šobáňová, Kvalita ve výtvarné výchově. (s. 14–43). Česká sekce INSEA.

Štěpánková, K. (2013). Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1), 1–12. http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni cislo&casopis=3&clanek=21

Švaříček, R., Šeďová, K., Janík, T., Kaščák, O., Miková, M., Nedbálková, K., Novotný, P., Sedláček, M., & Zounek, J. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.

Valachová, D. (2015). Možnosti integrácie edukačného obsahu vo výtvarnej výchove. CREA-AE (s. 177–184). https://konferencia.kreativnevzdelavanie.sk/wp-content/uploads/2017/09/CREA2015.pdf

Metriky

0

Crossref logo

0


15

Views

11

pdf views