Vyučující na filmovém plátně: Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících

Roč.32,č.3(2022)

Reference

Anderson, S., & Anderson, B. (2012). Preparation and socialization of the education professoriate: Narratives of doctoral student-instructors. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 24(2), 239–251.

Canning, R. (2011). Reflecting on the reflective practitioner: Vocational initial teacher education in Scotland. Journal of Vocational Education & Training, 63(4), 609–617.

Coffey, M. A. (2014). Using video to develop skills in reflection in teacher education students. Australian Journal of Teacher Education, 39(9), 86–97.

Čejková, I. (2017). Vysokoškolský učitel bez učitelského vzdělání: Problém nebo výzva? Pedagogická orientace, 27(1), 159–179.

Dvořáčková, J., Pabian, P., Smith, S., Stöckelová, T., Šima, K., & Virtová, T. (2014). Politika a každodennost na českých vysokých školách: Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum. Sociologické nakladatelství.

Grantham-Caston, M. (2017). The impact of video self-reflection on teacher practice. Louisiana State University.

Hativa, N., Barak, R., & Simhi, E. (2001). Exemplary university teachers: Knowledge and beliefs regarding effective teaching dimensions and strategies. The Journal of Higher Education, 72(6), 699–729.

Hollingsworth, H., & Clarke, D. (2017). Video as a tool for focusing teacher self-reflection: Supporting and provoking teacher learning. Journal of Mathematics Teacher Education, 20(5), 457–475.

Iglesias-Martínez, M., Lozano-Cabezas, I., & Martinez-Ruiz, M. A. (2014). Listening to the voice of novice lecturers in higher education: A qualitative study. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 26(2), 170–181.

Janík, T., Minaříková, E., Haláková, Z., Uličná, K., Kubiatko, M., Píšová, M., Slavík, J., Vondrová, N., Šmerdová, D., Švecová, Z., Vaculová, I., & Valkounová, E. (2011). Video v učitelském vzdělávání: Teoretická východiska – výzkum – aplikace. Paido.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., Lukavský, J., Minaříková, E., Sliacky, J., Šalamounová, Z., Šebestová, S., Vondrová, N., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.

Johannes, C., Fendler, J., & Seidel, T. (2013). Teachers’ perceptions of the learning environment and their knowledge base in a training program for novice university teachers. International Journal for Academic Development, 18(2), 152–165.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Paido.

Korthagen, F. (2014). Je škoda, když se reflexe stane jen fintou. In J. Nehyba, B. Lazarová, D. A. Kolb, F. Korthagen, D. Boud, P. Jarvis, J. A. Moon, J. Kolář, S. Dobrovolná, J. Švec, & J. Valenta, Reflexe v procesu učení. Desetkrát a stejně jinak… (s. 31–38). Masarykova univerzita.

Macek, Z. (1997). Technika videozáznamu v učitelském vzdělávání. Pedagogická orientace, 7(4), 41–44.

Moon, J. A. (2013). Proč v procesu zkušenostního učení reflektovat? In J. A. Moon, M. Diviš, J. Kolář, V. Dočekal, J. Valenta, H. Kasíková, H. Horká, V. Rodriguezová, K. Brücknerová, & M. Dubec, Krajinou zkušenostně reflektivního učení (s. 8–15). Masarykova univerzita.

Nagro, A. S., deBettencourt, U. L., Rosenberg, S. M., Carran, T. D., & Weiss, P. M. (2017). The effects of guided video analysis on teacher candidates’ reflective ability and instructional skills. Teacher Education and Special Education, 40(1), 7–25.

Nehyba, J., & Lazarová, B. (2014). O rozplétání reflexe. In J. Nehyba, B. Lazarová, D. A. Kolb, F. Korthagen, D. Boud, P. Jarvis, J. A. Moon, J. Kolář, S. Dobrovolná, J. Švec, & J. Valenta, Reflexe v procesu učení. Desetkrát a stejně jinak… (s. 11–22). Masarykova univerzita.

Pellegrino, M. A., & Gerber, L. B. (2012). Teacher reflection through video-recording analysis. Georgia Educational Researcher, 9(1), 1–20.

Rozmahel, I. (2020). Videoreflexe jako součást profesní přípravy budoucích učitelů v programu Učitel naživo [Bakalářská diplomová práce]. Masarykova univerzita.

Schön, D. (2003). The reflective practitioner: How professionals think in action. Ashgate.

Slavík, J., & Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 43(2), 155–164.

Spilková, V. (2008). Cesta k učitelské profesi – význam osobnostního rozvoje studenta učitelství. In J. Kolář & B. Lazarová (Eds.), K sobě, k druhým, k profesi: Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků (s. 81–94). Masarykova univerzita.

Svojanovský, P., & Švec, V. (2014). Sebereflexe jako pomocník učitele. Institut pedagogického vývoje a inovací PdF MU.

Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláčková, J., Čejková, I., Šmardová, A., Novotný, P., & Zounek, J. (2016). Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů. Studia paedagogica, 21(1), 9–34.

Šima, K., & Pabian, P. (2013). Ztracený Humboldtův ráj: Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Sociologické nakladatelství.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido.

Vašutová, J. (2005). Pedagogické vzdělávání vysokoškolských učitelů jako aktuální potřeba. Aula, 13(3), 73–78.

Whitmore, J. (2009). Koučování: Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Metoda transparentního koučování. Management Press.

William, D., & Leahy, S. (2020). Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. EDUkační LABoratoř.

Metriky

0

Crossref logo

0


167

Views

136

PDF views