Umělecký text v didaktickém aparátu čítanek pro primární školy: výsledky analýzy
Roč.25,č.2(2015)
umělecký text; literární výchova; primární škola; čítanka; didaktický aparát čítanek; obsahová analýza
Bubeníčková, P., Čuřín, M., Izáková, E., Markoš, M., Vaníčková, V., & Zachová, A. (2012). Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus.
Campbel, J. R., & Mullis, I. V. S. (Eds.). (2001). Framework and specificationsfor PIRLS Assesment 2001. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
Carley, K. (1993). Coding choices for textual analysis: A comparison of content analysis and map analysis. Sociological Methodology, 23(1), 75–126. https://doi.org/10.2307/271007">https://doi.org/10.2307/271007
Červenka, M. (2003). Fikční světy lyriky. Praha: Paseka.
Doležel, L. (2000). Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Od Aristotela až k Pražské škole. Brno: Host.
Doležel, L. (2003). Heterocosmica: Fikce a možné světy. Praha: Karolinum.
Doležel, L. (2004). Identita literárního díla. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR.
Ďoubalová, K., Hník, O., Homolová, K., Krabsová, V., Lomenčík, J., & Wildová, R. (2012). Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Gejgušová, I. (2011). Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole: Podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Germušková, M. (2003). Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitních a prírodnýchvied prešovské univerzity.
Haman, A. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda. Praha: Arsci.
Helmers, H. (1969). Geschichte des deutschen Lesebuchs in Grundzügen. Stuttgart: Klett.
Hník, O. (2010). Literární výchova: reflexe v oborové didaktice. In E. Príhodová (Ed.), Oborová didaktika v príprave a ďalšom vzdělávání učitel materinského jazyka a literatury (s. 152–158). Ružomberok: Filozofická fakulta Katolickej univerzity v Ružomberku.
Hník, O. (2011). Čtenářsky pojatá literární výchova a její klíčové kategorie. In R. Wildová (Ed.), Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Hoppe, H. (2011). Aufgaben im Schulbuch. In E. Matthes, & S. Schütze (Eds.), Aufgaben im Schulbuch (s. 211–221). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Hrabák, J. (1977). Poetika. Praha: Československý spisovatel.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Janoušek, P. (2009). Didaktici všech českých zemí, spojte se! Tvar, 9(7),10–11.
Komenský, J. A. (1930). Jana Amosa Komenského Didaktika velká. Praha: Dědictví Komenského.
Lavičková, H. (2012). Analýza kvality čítanek pro primární školu: od vymezení pojmů k výzkumnému nástroji. In T. Janík, & K. Pešková, et al., Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (s. 116–127). Brno: Masarykova univerzita.
Lavičková, H. (2013). Kvalita čítanek pro primární školu: finalizace výzkumného nástroje. In T. Janík, & K. Pešková, et al., Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (s. 59–76). Brno: Masarykova univerzita.
Lederbuchová, L. (2001). Literatura ve škole jako učivo, nebo jako literatura? Ergo, 3(4), 73–84.
Lederbuchová, L. (2003–2004). K čítankám na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na čítanky pro 6. ročník) I. Český jazyk a literatura, 54(1), 1–7.
Lederbuchová, L. (2003–2004b). K čítankám na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na čítanky pro 6. roč.) II. Český jazyk a literatura, 54(2), 53–56.
Lederbuchová, L. (2008). Čtenářská zkušenost žáka jako didaktický prekoncept. In J. Zítková (Ed.), Komunikace a výuka českého jazyka a literatury (s. 81–88). Brno: Masarykova univerzita.
Lesňák, R. (1982). Literárne dielo a čitateľ. Bratislava: Slovenský spisovateľ.
Ligoš, M. (2009). Dynamika slova a obrazu vo vyučování materinského jazyka a literatúry. In R. Šink (Ed.), 12. kulatý stůl – Komunikace s dětmi a mládeží – spojující i rozdělující: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí (s. 44–52). Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Liptáková, Ľ. (Ed.). (2011). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárne vzdelávanie. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovské univerzity v Prešove.
Macura, V., & Jedličková, A. (Eds.). (2012). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host.
Mikk, J. (2007). Učebnice: Budoucnost národa. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (s. 11–23). Brno: Paido.
Mukařovský, J. (1966). Studie z estetiky. Praha: Odeon.
Müller, R., & Šidák, P. (Eds.). (2012). Slovník novější literární teorie. Academia.
Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Brno: Masarykova univerzita.
Peterka, J. (2009). Teorie literatury pro učitele. Praha: Mercury Music & Entertainment.
Plch, J. (1981). O výchově slovesným uměním. Praha: SPN.
Pokorná, I. (2003). Didaktická vybavenost čítanek pro 6. ročník základní školy. Český jazyk a literatura, 63(4), 161–166.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: VÚP.
Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta.
Ruebsamen, B., & Erner, J. (1993). Ist das Lesebuch passe? Ergebnisse einer Umfrage in der Grundschule. Grundschule, 26(12), 57–60.
Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova – Karolinum.
Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno: Paido.
Vařejková, V. (1998). Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy.Brno: Masarykova univerzita.
Výzkumný ústav pedagogický (2011). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP v Praze.
Wilde, D. (2000). Lesebuch als Universalbuch für sämtliche Schulfächer, lesebuchfixierte Phase. Berlin: Freie Universität Berlin.
Zítková, J. (2005). Čítanka jako prostředek kultivace osobnosti žáka primární školy (Disertační práce). Dostupné z https://is.muni.cz/auth/th/789/pedf_d/A-Uvod.doc
Analyzované čítanky
Čeňková, J., & Ježková, A. (2010). Čítanka 2 pro základní školy. Praha: SPN.
Čeňková, J., & Ježková, A. (2010). Čítanka 3 pro základní školy. Praha: SPN.
Čeňková, J., & Jonák, Z. (2010). Čítanka 5 pro základní školy. Praha: SPN.
Čeňková, J., & Jonáková, A. (2010). Čítanka 4 pro základní školy. Praha: SPN.
Šebesta, K., & Váňová, K. (2008). Čítanka 2. Plzeň: Fraus.
Šebesta, K., & Váňová, K. (2009). Čítanka 3. Plzeň: Fraus.
Šebesta, K., & Váňová, K. (2010). Čítanka 4. Plzeň: Fraus.
Šebesta, K., & Váňová,K. (2011). Čítanka 5. Plzeň: Fraus.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2015 Hana Lavičková