Towards the development of academic teacher education in the Czech lands

Vol.33,No.1(2023)

Abstract

This paper is based on knowledge derived from printed archival sources such as official documents, contemporary periodicals, professional publications in contemporary journals, and memoirs, as well as analysis of secondary scientific and professional literature. The aim of this paper is to provide a comprehensive overview of the historical development of teacher training academization in the Czech Lands, in order to understand the roots of current politically motivated attempts to restrict this training to universities in the Czech Republic. The paper describes the transformations in teacher training and its gradual improvement towards university-level education, from the Theresian reforms to the present. The authors‘ main focus is on the analysis of initial ideas from the end of the 19th century (J. Keprta, T.G. Masaryk, F. Drtina), the sense, structure, content, and goals of institutionalization in the form of extensions, two-year academies, and the School of Higher Pedagogical Studies in the interwar period, followed by the importance of the post-war establishment of faculties of education, their dismantling, and re-installation during the 1950s, and attempts to increase the scientific quality of teacher training at the end of the 1960s. In the next phase, the authors focus on the significance of partial changes in teacher training based on ideological links with the political regime in the Czech Republic. The last part of the paper focuses on reform efforts to “optimize” academic teacher training, the emergence of various alternative proposals, attempts to implement them, including attempts to dismantle academic teacher training due to economic and ideological reasons, and comparisons of the situation in foreign countries.


Keywords:
pre-service teacher training, academization development, positive and negative trends, teacher professionalization, teacher training ideologization, reform efforts, effectiveness.
References

Akční program Komunistické strany Československa přijatý na plenárním zasedání ÚV KSČ dne 5. dubna 1968. (1968).

Čálek, F., Kádner, B., Keprta, J., Pacák, O., Soukup F. A., & Velický, J. (1919). Universitní vzdělání učitelské. Návrh rámcového zákona o zřízení školských fakult a studijního a zkušebního řádu pro učitelství na školách národních. B. Kočí.

Čapek, K. (1969). Hovory s T. G. Masarykem. Československý spisovatel.

Další rozvoj československé výchovně vzdělávací soustavy. Projekt a důvodová zpráva. (1976).

Drtina, F. (1903). Universita budoucnosti. Pedagogické rozhledy, XVII.

Drtina, F. (1905). O reformě učitelského vzdělání. Dědictví Komenského.

Dvořák, J. (1995). K dějinám jihočeského regionalismu. Jihočeský sborník historický, 64, 140-150.

Felbiger, J. I. (1777). Methodenbuch für Lehrer der deutschen Schulen in den kaiserlich-königlichen Erbländern darinn, ausführlich gewiessen wird, wie die in der Schulordnung bestimmte Lehrart nicht allein überhaupt, sondern aus insbesondere, den jedem Gegenstande, der zu lehren befohlen ist, soll beschaffen sein. Kniha metodní pro učitele českých škol v císařských královských Zemích, v níž důkladně, a jadrně se ukazuje, jakby v školním řádu určitý způsob učení netoliko vesměs, ale i zvláštně, při každé k učení nařízené věci, zříditi se měl.

Hloušková, L. (1998). Prameny k dějinám didaktiky 19. století v českých zemích. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. U, Řada pedagogická, 46(U2), 149–153.

Chlup, O. (1935). Středoškolská didaktika.

Chlup, O. (1937). Vysokoškolské vzdělání učitelstva.

Jedenáctý valný sjezd českého učitelstva a přátel školství. (1903). ZÚSJU.

Kasper, T., & Pánková, M. (2015). Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě. Academia.

Kasperová, D. (2018). Československá obec učitelská. Academia.

Koloušek, B. (1938). Masarykove pedagogické názory a ciele. EOS.

Kožíšek, J., & Pospíšil, K. (1908). O reformě učitelského vzdělání. Dědictví Komenského.

Lindner, G. A. (1874). Die Pädagogische Hochschule. A. Hölder.

Novotný, M. (Ed.). (2020). Velké dějiny zemí Koruny české. Paseka.

Novotný, M. (2021). Gymnázia a střední školy v jižních Čechách v 16.–19. století. In Vlastivědný sborník Pelhřimovska 27/2021, 7-38.

Novotný, M., Dvořák, J., Jiroušek, B., & Šilhan, M. (2021). Jihočeská univerzita. Minulost a přítomnost vysokého učení v Českých Budějovicích. Jihočeská univerzita.

Pařízek, A. (1797, 1811). O pravém způsobu cvičení mládeže ve školách českých. Kašpar Widtmann.

Pařízek, A. V. (1790, 1822). Obraz dokonalého učitele. Jan Frant. Pospjssil.

Peitl, J. (1824). Kniha metodní aneb Navedení k dokonalému vedení učitelského úřadu pro učitele triviálních a hlavních škol.

První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti. (1921). Československá obec učitelstva.

Příhoda, V. (1937). Vědecká příprava učitelstva. Dědictví Komenského.

Spilková, V., & Reimannová, I. (2021). Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele. Pedagogika, 71(3), 351–376.

Starý, E. (1930). Masaryk o školství. Dědictví Komenského.

Valenta, J. (1982). Škola vysokých studií pedagogických v Praze. Pedagogika, 33(4), 435–452.

Metrics

0


433

Views

242

PDF (Čeština) views