Aktivita a tvořivost v Maňákově pojetí a jeho pedagogické činnosti

Roč.24,č.5(2014)

Abstrakt

Cílem studie je charakterizovat Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti a nastínit, jak se toto pojetí projevuje v jeho pedagogické činnosti. V její první části je charakterizováno Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti. Druhá část si všímá kořenů tohoto pojetí a třetí se pokouší ukázat toto pojetí v jeho pedagogické činnosti. Zjištění plynoucí z kvalitativní analýzy lze shrnout do několika tezí. Jádrem Maňákova pojetí je triáda pojmů aktivita – samostatnost (samostatná práce) – tvořivost žáků. J. Maňák dospěl na základě svých výzkumů k tzv. principu postupnosti, který vyjadřuje požadavek, aby aktivita, samostatnost a tvořivost byly u žáků rozvíjeny postupně a respekto valy žákovy možnosti. Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti má kořeny již v období, kdy byl žákem, a dále v jeho teoretické, badatelské, ale i výukové činnosti. Promítá se do jeho pedagogického působení, které je založeno na Maňákových tacitních pedagogických znalostech a zkušenostech.


Klíčová slova:
aktivita; tvořivost; samostatná práce; Maňákovo pojetí aktivity a tvořivosti; princip postupnosti; tacitní znalosti
Reference

Jůva, V. (2009). Pedagogika potřebuje výjimečné osobnosti. Zdravice k významnému životnímu jubileu profesora Josefa Maňáka. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám školního vzdělávání (s. 243–244). Brno: Paido.

Maňák, J. (1965). Problém postupnosti při řízení samostatné práce žáků. Jednotná škola, 9(1), 50–61.

Maňák, J. (1992). Problém domácích úkolů na základní škole. Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (1993). Jak jsem objevil Ameriku. In J. Malina, et al., O tvořivosti ve vědě, politice a umění III. (s. 30–31). Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (1996). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky (s. 25–31). Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (1997). Proces výchovy k tvořivosti. In Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků (s. 15–18). Brno: Paido.

Maňák, J. (1998). Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (2000). Dovednost diagnostikovat tvořivé aktivity žáků. In V. Švec (Ed.), Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností (s. 160–163). Brno: Paido.

Maňák, J. (2001). Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido.

Maňák, J. (2002). Kompetence učitele pro diagnózu tvořivosti jako výrazné vlastnosti osobnosti žáka. In V. Švec, et al., Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností(s. 203–207). Brno: Paido.

Maňák, J. (2003a). Aktivizující výukové metody. In J. Maňák & V. Švec, Výukové metody (s. 105–130). Brno: Paido.

Maňák, J. (2003b). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (2005). Hledání orientace moderní základní školy. In J. Maňák & T. Janík (Eds.), Orientace české základní školy (s. 21–28). Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (2006). Determinanty kurikula. In J. Maňák & T. Janík (Eds.), Problémy kurikula základní školy (s. 23–28). Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J. (2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257–271.

Maňák, J., & Švec, V. (1981). K rozvoju samostatnej práce žiakov. Jednotná škola, 33(3), 246–261.

Maňák, J., & Švec, V. (2009). Formy a metody výuky. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 194–199). Praha: Portál.

Maňák, J., et al. (1992). Profesionální praktika z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita.

Maňák, J., et al. (1997). Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita.

Mareš, J., & Mareš, J. (2014). Autonomie dospívajícího jedince: složitý proces, nejistý výsledek. Pedagogika, 64(1), 81–97.

Minkowski, E. (2011). Vstříc kosmologii. Praha: Malvern.

Pelikán, J. (2009). Řeka života. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám školního vzdělávání (s. 256–257). Brno: Paido.

Pol, M., & Rabušicová, M. (2009). Džentlmenu naší pedagogiky. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám školního vzdělávání (s. 245). Brno: Paido.

Ries, L. (2009). Profesor Josef Maňák. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám školního vzdělávání (s. 250–251). Brno: Paido.

Rýdl, K. (2009). Zamyšlení nad životním jubileem profesora Josefa Maňáka. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám školního vzdělávání (s. 249). Brno: Paido.

Spousta, V. (2009). Josefu Maňákovi k významnému životnímu výročí. In T. Janík & V. Švec, et al., K perspektivám školního vzdělávání (s. 239–242). Brno: Paido.

Šíp, R., & Švec, V. (2013). Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 23(5), 664–690. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664

Švec, V. (2003). Životní cesta jako proces výchovy a sebevýchovy. Dialogy s Josefem Maňákem nejen o pedagogice. Brno: Konvoj.

Švec, V. (2005). K jubileu prof. Josefa Maňáka. Pedagogická revue, 57(2), 203–206.

Švec, V. (2012). Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 22(3), 387–403. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-387">https://doi.org/10.5817/PedOr2012-3-387

Švec, V., & Maňák, J. (1981). Uplatnenie problémových metód vo vzdelávaní dospelých. Osvetová práca, 31(7), 9–12.

Metriky

0


1652

Views

580

PDF views