Kurz pobytu v letní přírodě: zkušenosti z olomoucké cesty

Roč.31,č.2(2021)

Abstrakt

Kurz pobytu v letní přírodě (dále KPLP) je jedním z předmětů, který pa­tří do základu kurikul všech studijních oborů na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Přes jeho jasné a silné postavení v kurikulech, založeném na sportech v přírodě, jej garanti pro studijní obor Rekreologie již od samého počátku v roce 1994 uchopili v duchu metod zážitkové pedagogiky. Na základě inspirace me­todikou Prázdninové školy Lipnice pro přípravu a vedení autorských zážitkových kurzů vytvořili specifický kurzový styl intenzivního programu vědomého učení pro­žitkem a holistické výchovy. V textu článku prezentujeme kompilaci vybraných vý­stupů kvalitativní sondy se sedmi vedoucími instruktory KPLP, jež vedli kurzy mezi roky 1995–2018, s názory tří stávajících vedoucích instruktorů a dvou současných garantů a vedoucích kurzu. Cílem textu je zprostředkovat zkušenosti s dosavadní rea­lizací předmětu KPLP, představit klíčová vodítka pro aktuální pojetí, poskytnout zpět­nou vazbu související s jeho praktickými dopady a v neposlední řadě skrze zmíněné nabídnout inspiraci dalším pracovištím. Závěrem je formulace 10 doporučení, které charakterizují současné pojetí předmětu KPLP zaměřeného mimo jiné i na osobnost­ně-sociální rozvoj účastníků.


Klíčová slova:
rekreologie; zážitková pedagogika; intenzivní program; vědomé učení prožitkem; holistická výchova
Reference

Bowen, D. J., & Neill, J. T. (2013). A meta-analysis of adventure therapy outcomes and moderators. The Open Psychology Journal, 6(1), 28–53. https://doi.org/10.2174/1874350120130802001

Břicháček, V. (1988). Pedagogika přiměřená prázdninám (I). Teorie a praxe tělesné výchovy, 36(7), 442–444.

Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–21. https://doi.org/10.1007/BF00988593

Damašková, T. (2009). Vliv kurzů zážitkové pedagogiky na osobnost klienta (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Gintel, A. (1996). 12 dnů na přežití. In R. Hanuš & M. Vážanský (Eds.), Výchova a pobyt v přírodě na konci 20. století: sborník příspěvků konference (s. 21–23). Nadace Pangea a Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého.

Gintel, A., et al. (1980). Prázdniny v pohybu. Mladá fronta.

Holec, O., Břicháček, V., Hanuš, R., Holcová, M., Holeyšovský, J., Klusáček, M., Lata, J., Paša, L., Smékal, V., Stránský, B., & Svatoš, V. (1994). Instruktorský slabikář. Prázdninová škola Lipnice.

Hanuš, M., & Hanuš, R. (Eds.). (2016). Instruktorský slabikář. Třetí, doplněné vydání. Nadační fond Gymnasion.

Hora-Hořejš, P. (1984). Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka. Mladá fronta.

Hutchison, D., & Bosacki, S. (2000). Over the edge: Can holistic education contribute to experiential education? Journal of Experiential Education, 23(3), 177–182. https://doi.org/10.1177/105382590002300310

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory. Sage Publications.Jirásek, I. (2007). Ideové podloží rekreologie. Univerzita Palackého v Olomouci.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Portál.

Klímek, O. (2008). Vnímání rizika obsaženého v programech kurzu KPLP 1 Lipnice účastníky kurzu (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Krátký, K. (2011). Příprava a realizace kurzu pobytu v zimní a letní přírodě na KRL FTK UP Olomouc (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Kubátová, M. (2013). Odraz psychicky náročných her v prožitkové sféře (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Kubica, M. (2013). Rekreologické programové premiéry – sběr (Bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Mahmoudi, S., Jafari, E., Nasrabadi, H. A., & Liaghatdar, M. J. (2012). Holistic education: An approach for 21 century. International Education Studies, 5(2), 178–186. https://doi.org/10.5539/ies.v5n3p178

Martin, A., Leberman, S., & Neill, J. (2002). Dramaturgy as a method for experiential program design. Journal of Experiential Education, 25(1), 196–206. https://doi.org/10.1177/105382590202500103

Martin, A., Franc, D., & Sobková Zounková, D. (2004). Outdoor and experiential learning: An holistic and creative approach to programme design. Gower.

Martin, A. J. (2011). The dramaturgy approach to education in nature: reflections of a decade of International Vacation School Lipnice courses, Czech Republic, 1997–2007. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 11(1), 67–82. https://doi.org/10.1080/14729679.2011.575691

Másilka, D. (2006). Jevy ovlivňující život vybrané sociální skupiny (zakotvená teorie v kinantropologické praxi) (Disertační práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Michna, J. (2013). Analýza závěrečných prací v oblasti zážitkové pedagogiky (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Okrouhlý, J. (2006). Edukační proces na Kurzu pobytu v letní přírodě 1 „Ostrov svobody“ (2006) KRL FTK UPOL: Kvalitativní neexperimentální studie (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Pandit, N. R. (1996). The creation of theory: A recent application of the grounded theory method. The Qualitative Report, 2(4), 1–18. https://doi.org/10.46743/2160-3715/1996.2054

Prášilová, B. (2019). Zmapování realizace předmětu KPLP1: Kvalitativní analýza (Diplomová práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Prázdninová škola Lipnice. (2020). O nás. https://www.psl.cz/o-nas/

Russell, K., Gillis, H. L., & Lewis, T. G. (2008). A five-year follow-up of a survey of north american outdoor behavioral healthcare programs. Journal of Experiential Education, 31, 55–77. https://doi.org/10.1177/105382590803100106

Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. ALBERT.

Zappe, P. (2011). Výchova prožitkem očima účastníků vysokoškolského výukového kurzu (kvalitativní analýza edukačního procesu) (Disertační práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

Metriky

0


301

Views

179

PDF views