Vývoj koncepce výchovy v přírodě v kontextu vývoje mezinárodního a její vymezení v České republice
Roč.31,č.2(2021)
V české akademické sféře se začal zvyšovat zájem o přesnější charakteristiku výchovy v přírodě v souvislosti s akreditováním studijních směrů, specializací či oborů pod názvy „Aktivity v přírodě“ či „Výchova v přírodě“ nebo zařazováním předmětů podobných názvů do oborů pedagogického zaměření. Cílem této přehledové studie je předložit české odborné veřejnosti vývoj koncepce výchovy v přírodě v českém prostředí v kontextu vývoje mezinárodního. Vybrané zahraniční koncepce výchovy v přírodě jsou analyzovány a kriticky zhodnoceny. Dále se pokoušíme o vymezení výchovy v přírodě v České republice. Porovnáváme-li zaměření naší práce s různými teoriemi, přikláníme se ke strategii, kterou zvolil tým amerických odborníků vedený Kenem Gilbertsonem v roce 2006.
aktivity v přírodě; ekologická výchova; osobnostní a sociální rozvoj; učení v přírodě
Bartůněk, D. (2008). Systematický přehled výsledků hodnocení programů výchovy v přírodě v českých zemích. Doctoral thesis. UK FTVS.
Bentsen, P., Andkjaer, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv, natur, samfund og peadagogik. Mungsgård.
Bunting, C. (2005). Interdisciplinary teaching through outdoor education. Human Kinetics.
Dahlgren, L. O., & Szepanski, A. (1998). Outdoor education. Literary education and sensory experience. Kinda Education Center.
Donaldson, G. E., & Donaldson, L. E. (l958). Outdoor education a definition. Journal Health, Physical Education, Recreation, 29(5), 17–65. https://doi.org/10.1080/00221473.1958.10630353
Faalund, N. (2009). Outdoor activities – Time for a paradigm-change! In I. Turčová & A. Martin (Eds.), Outdoor Activities in Educational and Recreational Programmes (s. 61–64). International Young Nature Friends.
Gilbertson, K., Bates, T., McLaughlin, T., & Ewert, A. (2006). Outdoor education. Methods and strategies. Human Kinetics.
Gilbertson, K., Ewert, A., Sikandar, P., & Bates, T. (2022). Outdoor education. Methods and strategies (2nd ed.). Human Kinetics.
Hammerman, D. R., Hammerman, W. H., & Hammerman, E. L. (l985). Teaching in the outdoors. Interstate Publishers.
Hanuš, R., & Jirásek, I. (1996). Výchova v přírodě. Technická Univerzita Ostrava.
Higgins, P., & Loynes, C. (1997). On the nature of outdoor education. In P. Higgins, C. Loynes & N. Crowther (Eds.), A guide for outdoor educators in Scotland (s. 6–8). Adventure Education and Scottish Natural Heritage.
Honzíčková, M. (1982). Rekreace v přírodě a výchova v přírodě (Diplomová práce). UK FTVS.
Končelíková, E. (1975). Sporty a pobyt v přírodě v kapitalistických státech (USA) a jejich kritické posouzení (Diplomová práce). UK FTVS.
Liedtke, G., & Lagerstrom, D. (Eds.). (2007). Friluftsliv – Entwicklung, Bedeutung und Perspektive. Meyer und Meyer Verlag.
Louv, R. (2005). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. Algonquin.
Lutovská, Z. (1985). Problematika dobrodružných programů v přírodě (zhodnocení zahraničních zkušeností) (Diplomová práce). UK FTVS.
Martin, A., Turčová, I., & Neuman, J. (2007). The Czech outdoor experience: Turistika and connections to Friluftsliv. In B. Henderson & N. Vikander (Eds.), Nature first: Outdoor life the friluftsliv way (s. 197–208). Natural Heritage Books.
Martin, A. J., Turčová, I., & Neuman, J. (2016). Turistika activities and games, dramaturgy, and the Czech outdoor experience. In B. Humberstone, H. Prince, & K. A. Henderson (Eds.), Routledge international handbook of outdoor studies (s. 297–306). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315768465-34
Neill, J. T., & Richards, G. E. (1998). Does outdoor education really work? A summary of recent meta-analyses. Australian Journal of Outdoor Education, 3(1), 2–8. https://doi.org/10.1007/BF03400671
Neill, J. T. (2010). Outdoor education theories: A review and synthesis. https://www.slideshare. net/jtneill/outdoor-education-theories-a-review-and-synthesis?qid=e1d7fd77-7a6f- 42da-9e21-69aa2cdd73f7&v=&b=&from_search=1
Neuman, J. (1981). Tělocvičné aktivity v přírodě v systému tělesné kultury. In Sborník k 25. výročí založení FTVS UK (s. 179–182). Univerzita Karlova.
Neuman, J. (1996). Výchova v přírodě: (sborník textů). Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.
Neuman, J. (2011). Úvodní kapitoly pro teorii a metodiku kurzů v přírodě. Projekt Odyssea.
Neuman, J. (2013a). Osobnostní rozvoj prostřednictvím učení a výchovy v přírodě. ACORát 2(1), 47–67.
Neuman, J. (2013b). O smyslu výchovy v přírodě. In A. Gintel (Ed.), Hranice citlivosti. 2. konference o všestranné výchově k poctě Václava Břicháčka. Praha 10. 11. 2012 (s. 39–46). Gasset.
Neuman, J. (2015). Výchova v přírodě – učení a výchova bezprostředními prožitky a zkušenostmi. In M. Šauerová & V. Hošek (Eds.), Zážitková pedagogika – zdroj inspirace v edukační praxi (s. 17–25). Palestra.
Neuman, J. (2019). Současný pohled na výchovu v přírodě v ČR. In M. Švamberk-Šauerová (Ed.), Přínosy a možnosti využití učení prožitkem a výchovy v přírodě v aktuálním edukačním kontextu i v historických souvislostech (s. 28–38). Palestra.
Neuman, J., Brtník, J., Ďoubalík, P., Šafránek, J., Vomáčko, L., & Vomáčková, S. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Portál.
Neuman, J., & Hanuš, R. (2007). Kristova léta školy prázdninového času. Gymnasion, 7, 17–55.
Neuman, J., & Turčová, I. (2018). International history – Czech Republic. In S. Priest, & M. Gass (Eds.), Effective leadership in adventure programing (s. 95–97). Human Kinetics.
Neuman, J., Turčová, I., & Martin, A. J. (2013). Czech research and international trends in outdoor experiential education. Journal of Outdoor Activities, 7(1), 74–78.
Neuman, J., Turčová, I., & Martin, A. (2018). Education in nature programmes in the Czech Republic since 1989. In P. Becker, C. Loynes, B. Humberstone, & J. Schirp (Eds.), The changing world of the outdoors – European reflections (s. 235–250). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315170671-20
Pelikán, J. (2009). Fenomén výchova. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 19–23). Portál.
Priest, S. (1986). Redefining outdoor education: A matter of many relationships. Journal of Environmental Education, 3(17), 13–15. https://doi.org/10.1080/00958964.1986.9941413
Smith, W. J. (1955). Outdoor education and youth. AAHPER. https://doi.org/10.1080/00221473.1955.10630814
Smith, W. J. (1963). Outdoor education. Prentice Hall, Inc.
Snopek, V. (1969). Tábornická škola. ČTU Mladá fronta.
Ševčíková, J. (1983). Výchova v přírodě (Diplomová práce). UK FTVS.
Turčová, I. (2005). Diversity in language: Outdoor terminology in the Czech Republic and the UK (Dizertační práce). UK FTVS. https://doi.org/10.1080/14729670585200641
Turčová, I. (2007). „Terminologická džungle“ – česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion, 2007(8), 23–35.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2021 Jan Neuman, Ivana Turčová, Tomáš Brtník, Andrew J. Martin