Srovnání koncepce finanční gramotnosti ČR a vybraných států USA

Roč.31,č.1(2021)

Abstrakt
Přestože se koncept rozvíjení finanční gramotnosti u žáků stal nedílnou součástí edukační a finanční politiky mnoha států, konkrétní podmínky (kulturní, sociální a ekonomické) realizace tohoto konceptu ve školním kurikulu se mohou vý­znamně lišit, což má dopady na samotný obsah vzdělávání. Studie se proto zamě­řuje na analýzu a komparaci standardů finanční gramotnosti, jež jsou stěžejními dokumenty pro finanční vzdělávání, v České republice a ve vybraných státech USA, konkrétně Utahu, Virginii a Tennessee. Srovnání standardů vychází z kvantitativní obsahové analýzy založené na vytvořeném kategoriálním systému. Výsledky studie naznačují nedostatečnou obsáhlost a návodnost standardů finanční gramotnosti Čes­ké republiky. Také zastoupení významových jednotek v rámci kategorií obsahové di­menze nelze považovat za rovnovážné, jelikož je kladen nižší důraz na témata týkající se povolání a makroekonomických poznatků. Dále lze říci, že u českého standardu finanční gramotnosti převládají kognitivně méně náročné aktivity, což platí i u stan­dardů Utahu a Virginie. 

Klíčová slova:
finanční gramotnost; finanční vzdělávání; kvantitativní obsahová ana¬lýza; projektované kurikulum; standardy finanční gramotnosti
Reference

Agarwal, S., Driscoll, J. C., Gabaix, X., & Laibson, D. (2008). Learning in the credit card market. National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w13822

Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 56−80. https://doi.org/10.1177/2047173417719555

Artavanis, N., & Karra, S. (2020). Financial literacy and student debt. The European Journal of Finance, 26(4−5), 382−401. https://doi.org/10.1080/1351847X.2019.1711435

Asarta, C. J., Hill, A. T., & Meszaros, B. T. (2014). The features and effectiveness of the keys to financial success curriculum. International Review of Economics Education, 16, 39−50. https://doi.org/10.1016/j.iree.2014.07.002

Carrns, A. (2020, 7. únor). More states require students to learn about money matters. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/02/07/your-money/states-financial-education.html

České bankovní asociace. (2019, 18. září). Finanční gramotnost Čechům stále nic neříká, zlepšili jsme se o jediný bod. https://cbaonline.cz/financni-gramotnost-cechu-2019

Davies, P., Syed, F., & Appleyard, L. (2016). Secondary school students’ understanding of the financial system. In E. Wuttke, J. Seifried, & S. Schumann (Eds.), Economic Competence and Financial Literacy of Young Adults. Status and Challenges (s. 41−62). Barbara Budrich Publishers. https://doi.org/10.2307/j.ctvbkk29d.5

Dinwoodie, J. T. (2010). Ignorance is not bliss: Financial illiteracy, the mortgage market collapse, and the global economic crisis. University of Miami Business Law Review, 18(2), 181−219. https://doi.org/10.2139/ssrn.1734531

Doležalová, J. (2009). Gramotnost. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 223–230). Portál.

Eurostat (2020). Early leavers from education and training. https://ec.europa.eu/eurostat/ statistics-explained/index.php/Early_leavers_from_education_and_training#Overview

FLin€VET. (2013). Document analysis scheme: Final vision. FLin€VET 2013.

Garg, N., & Singh, S. (2018). Financial literacy among youth. International Journal of Social Economics, 45(1), 173−186. https://doi.org/10.1108/IJSE-11-2016-0303

Garrett, T. A. (2007). The rise in personal bankruptcies: The eighth federal reserve district and beyond. Federal Reserve Bank of St. Louis Review, 89(1), 15–37. https://doi.org/10.20955/r.89.15-38

Gerardi, K. S., Goette, L. F., & Meier, S. (2010) Financial literacy and subprime mortgage delinquency: Evidence from a survey matched to administrative data. Federal Reserve Bank of Atlanta. https://doi.org/10.2139/ssrn.1600905

Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Sociologické nakladatelství (SLON).

Hamburg, M. P. (2009). Financial mathematical tasks in a middle school mathematics textbook series: A content analysis [Disertační práce]. University of Akron.

Hastings, J. S., Madrian, B. C., & Skimmyhorn, W. S. (2013). Financial literacy, financial education, and economic outcomes. Annual Review of Economics, 5(1), 347–373. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-082312-125807

Hesová, A. (2014). Katalog materiálů pro rozvoj finanční gramotnosti [online]. NÚV. https:// digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=63902&view=2939

Hesová, A., & Zelendová, E. (2011). Finanční gramotnost ve výuce: metodická příručka [online]. NÚV. http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/Financni_gramotnost_ve_ vyuce_definitivni.pdf

Huston, S. J. (2010). Measuring financial literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296−316. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x

Hyhlíková, V. (1984). Informační analýza dokumentu. Ústředí vědeckých, technických a ekonomických informací.

Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada.

Jones, D., & Tarr, J. (2007). An examination of the levels of cogitive demand required by probability tasks in middle grades mathematics textbooks. Statistics Education Research Journal, 6(2), 4–27.

Johnson, E., & Sherraden, M. S. (2007). From financial literacy to financial capability among youth. The Journal of Sociology & Social Welfare, 34(3), 119−145.

Kaiser, T., & Menkhoff, L. (2017). Does financial education impact financial literacy and financial behavior, and if so, when? The World Bank Economic Review, 31(3), 611−630. https://doi.org/10.1093/wber/lhx018

Kasman, M., Heuberger, B., & Hammond, R. (2018). A review of large scale youth financial literacy education policies and programs. The Brookings Institution.

Lin, J., Bumcrot, C., Ulicny, T., Lusardi, A., Mottola, G., Kieffer, C., & Walsh, G. (2016). Financial capability in the United States 2016. FINRA Investor Education Foundation.

Luksander, A., Béres, D., Huzdik, K., & Németh, E. (2014). Analysis of the factors that influence the financial literacy of young people studying in higher education. Public Finance Quarterly, 59(2), 220−241.

Lusardi A., & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: Theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5–44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

Marzano, R. J., & Kendall, J. S. (Eds.). (2008). Designing and assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Corwin Press.

Melcer, M. (2013). Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy [Rigorózní práce]. Univerzita Karlova.

Ministerstvo financí ČR. (2010). Národní strategie finančního vzdělávání. http://www.msmt.cz/ vzdelavani/zakladni-vzdelavani/narodni-strategie-financniho-vzdelavani-2010

Ministerstvo financí ČR. (2017a). Shrnutí výsledků mezinárodního měření úrovně finanční gramotnosti dospělých. https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/mereni-urovne-financni-gramotnosti/2016/shrnuti-vysledku-mezinarodniho-mereni-ur-2988

Ministerstvo financí ČR. (2017b). Standard finanční gramotnosti. https://www.mfcr.cz/assets/ cs/media/PSFV_2017_Standard-financni-gramotnosti.pdf

Ministerstvo financí ČR. (2019). Členové a jejich role. https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/ pro-odborniky/pracovni-skupina-pro-financni-vzdelavani/clenove-a-jejich-role

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.nuv.cz/t/upraveny-rvp-zv

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.msmt.cz/file/43792/

MoneySKILL. (2019). State Standards Interactive Map. http://afsaef.org/MoneySKILL/State- Standards-Interactive-Map

Mottola, G. R. (2014). The financial capability of young adults − A generational view. FINRA Foundation Financial Capability Insight − March 2014. FINRA Investor Education Foundation.

National Center for Education Statistics. (2021). Public High School Graduation Rates [online]. https://nces.ed.gov/programs/coe/indicator/coi

OECD. (2012). Koncepční rámec finanční gramotnosti. https://www.csicr.cz/Prave-menu/ Mezinarodni-setreni/PISA/Metodika-setreni/Koncepcni-ramec-financni-gramotnosti-ve-vyzkumu-PI

OECD. (2013). Advancing national strategies for financial education. http://www.oecd.org/ finance/financial-education/G20_OECD_NSFinancialEducation.pdf

OECD. (2016). OECD/INFE International survey of adult financial literacy competencies. [online]. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/OECD-INFE-InternationalSurvey-of- Adult-Financial-Literacy-Competencies.pdf

OppU. (2018). Getting an “A”: Financial literacy. https://www.opploans. com/?s=Getting+an+%E2%80%9CA%E2%80%9D&post_type=oppu

Palečková, J., Řezáčová, L., & Tomášek, V. (2014). Mezinárodní šetření PISA 2012: Finanční gramotnost patnáctiletých žáků. Česká školní inspekce.

Pelletier, J. (2017). Is your state making the grade: 2017 national report card on state efforts to improve financial literacy in high schools. Center for Financial Literacy at Champlain College.

Poucher, D. R. (2017). Teaching personal finance as a general education course in a liberal arts institution. Christian Business Academy Review, 12, 45–74.

Remund, D. L. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of consumer affairs, 44(2), 276–295. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x

Schwab, C., Iannicola Jr, D., Beck, T., Hira, T., Bryant, J. H., Parker, J., … & Dawson, C. (2008). President’s advisory council on financial literacy. Annual Report to the President. The department of the treasury.

Stolper, O. A., & Walter, A. (2017). Financial literacy, financial advice, and financial behavior. Journal of business economics, 87(5), 581–643. https://doi.org/10.1007/s11573-017-0853-9

Ševčík, K. (2017). Finanční gramotnost v projektovaném kurikulu Austrálie. Scientia in educatione, 8(1), 46–64. https://doi.org/10.14712/18047106.385

Ševčík, K., & Janko, T. (2017). Komparativní analýza standardů finanční gramotnosti v České republice a vybraných zahraničních státech. Orbis scholae, 11(2), 11–29. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.55

Tennessee Department of Education. (2020). Personal finance. https://www.tn.gov/content/ dam/tn/education/ccte/fin/cte_std_personal_finance_21.pdf Utah State Board of Education. (2019). General financial literacy strands and standards. https:// www.schools.utah.gov/file/0ef7870d-abb3-4efe-aba0-f186609eee9d

Virginia Department of Education. (2009). Economics and personal finance standards of learning. http://www.doe.virginia.gov/testing/sol/standards_docs/economics_personal_finance/ economics_personal_finance_sol.pdf

Wuttke, E., Seifried, J., & Schumann, S. (Eds.). (2016). Economic competence and financial literacy of young adults: Status and challenges. Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.2307/j.ctvbkk29d

Yoong, J. (2010). Financial illiteracy and stock market participation: evidence from the RAND American Life Panel. In O. S. Mitchell & A. Lusardi (Eds.), Financial literacy: Implications for retirement security and the financial marketplace (s. 76–97). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199696819.003.0005

Zahirovic-Herbert, V., Gibler, K. M., & Chatterjee, S. (2016). Financial literacy, risky mortgages, and delinquency in the US during the financial crisis. International Journal of Housing Markets and Analysis, 9(2), 164–189. https://doi.org/10.1108/IJHMA-12-2014-0060

Metriky

0

Crossref logo

0


384

Views

206

PDF views