Kvalita vrstevnické zpětné vazby při badatelské úloze z biologie člověka v hodinách přírodopisu

Roč.29,č.1(2019)

Abstrakt

Příspěvek sleduje kvalitu vrstevnické zpětné vazby, kterou poskytli žáci svým spolužákům při řešení badatelské úlohy z biologie člověka. Cílem studie bylo porovnat hodnocení žáků, učitele a výzkumníka a také posoudit obsahovou stránku poskytnuté zpětné vazby, její propracovanost či emoční zatížení. Do studie se zapojilo 15 žáků ze základní školy a 30 žáků z odpovídajícího ročníku víceletého gymnázia. Žáci vyplňovali protokol, který poté jejich spolužáci hodnotili a poskytovali jim písemnou zpětnou vazbu. Pro analýzu poskytnuté zpětné vazby byl použit kódovací nástroj, s jehož pomocí se ukázalo, že ve většině případů žáci poskytli svým spolužákům zpětnou vazbu, v níž se snažili poradit, jak vylepšit jejich dosavadní práci. Problémem je ale nízká zkušenost žáků s badatelskými úlohami, která má vliv i na schopnost poskytnout zpětnou vazbu. Malá zkušenost žáků s tímto typem úloh vede v některých krocích bádání k nejistotě při formulování rad, jak vylepšit původní protokol, zejména ve vztahu k hodnocení návrhu provedení pokusu. Zároveň mají žáci problém s použitím popisného jazyka, neboť nedokáží své myšlenky a návrhy formulovat, což může vést až k neposkytnutí adekvátního písemného komentáře. Bylo zjištěno, že efektivním krokem byla diskuze žáků nad formulací zpětné vazby ve skupině, čímž došlo k vyjasnění správného řešení a žáci zároveň prokázali schopnost pracovat s vlastní chybou.


Klíčová slova:
formativní hodnocení; vrstevnické hodnocení; písemná zpětná vazba; badatelsky orientované vyučování; biologie; projekt ASSIST-ME
Reference

Anderson, R. D. (2002). Reforming science teaching: What research says about inquiry. Journal
of Science Teacher Education, 13(1), 1–12. https://doi.org/10.1023/A:1015171124982">https://doi.org/10.1023/A:1015171124982

Berry, R. (2008). Assessment for learning. Hong Kong: Hong Kong University Press.

Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational
Assessment Evaluation and Accountability, 21(5), 5–31. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5">https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5

Black, P. (2005). Formative assessment: Views through different lenses. Curriculum Journal,
16(2), 133–135. https://doi.org/10.1080/09585170500135889">https://doi.org/10.1080/09585170500135889

Black, P., & Wiliam, D. (1998a). Assessment and classroom learning. Assessment in Education:
Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–74.

Black, P., & Wiliam, D. (1998b). Inside the black box: Raising standards through classroom
assessment. Phi Delta Kappa, 80(2), 139–148.

Blažek, R. (2017). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA 2015. Praha:
Česká školní inspekce.

Blažek, R., & Příhodová, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015: národní zpráva – přírodovědná
gramotnost. Praha: Česká školní inspekce.

Brown, S. (2004). Assessment for learning. Learning and Teaching in Higher Education, 1, 81–89.

Brusenbauch Meislová, M., Daniel, S., Folwarczný, R., Hájek, O., Lebeda, T., Lysek, J., … Žídková, M.
(2018). Vliv složení třídy, metod uplatňovaných učitelem a využívání technologií na výsledky
českých žáků – sekundární analýza PISA 2015. Praha: Česká školní inspekce.

Buck, B. L., Bretz, S. L., & Towns, M. H. (2008). Characterizing the level of inquiry in the
undergraduate laboratory. Journal of College Science Teaching, 38(1), 52–58.

Carless, D., Salter, D., Min, Y., & Lam, J. (2011). Developing sustainable feedback practices. Studies in Higher Education, 36(4), 395–407. https://doi.org/10.1080/03075071003642449">https://doi.org/10.1080/03075071003642449

Cowie, B. (2005). Pupil commentary on assessment for learning. The Curriculum Journal, 16(2),
137–151. https://doi.org/10.1080/09585170500135921">https://doi.org/10.1080/09585170500135921

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.

Činčera, J. (2013). Badatelé.cz: evaluační zpráva. Liberec: Technická Univerzita.

Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci.

Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham:
Open University Press.

Ducasse, A. M., & Hill, K. (2019). Developing student feedback literacy using educational technology and the reflective feedback conversation. Practitioner Research in Higher Education, 12(1), 24–37.

Duschl, R. A., Schweingruber, H., & Shouse, A. (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. Washington: National Academies Press.

Earl, L. M. (2003). Assessment as Learning: Using classroom assessment to maximize student learning. Thousand Oaks: Corwin Press.

Evans, R. H., Ropohl, M., Nielsen, J. A., & Papadouris, N. (2016). Affordances and challenges of written feedback as formative assessment in inquiry-based STEM education. Abstract from NARST Conference, Baltimore, USA.

Ewers, T. G. (2001). Teacher-directed versus learning cycles methods: Effects on science process
skills mastery and teacher efficacy among elementary education students. (Dissertation
thesis.) Moscow: University of Idaho.

Garrison, C., & Ehringhaus, M. (Eds.). (2007). Formative and summative assessments in the classroom. Dostupné z https://www.amle.org/portals/0/pdf/articles/Formative_Assessment_Article_Aug2013.pdf

Grandy, R. E. (1997). Constructivism and objectivity: Disentangling metaphysics from pedagogy. Science & Education, 6(1–2), 42–53. https://doi.org/10.1023/A:1008665913766">https://doi.org/10.1023/A:1008665913766

Harlen, W., & Allende, J. (2009). Teacher professional development in pre-secondary school inquiry-based science education (IBSE). Santiago: University of Chile.

Hattie, J. A. C., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. https://doi.org/10.3102/003465430298487">https://doi.org/10.3102/003465430298487

Chappuis, S., & Chappuis, J. (2008). The best value in formative assessment. Informative Assessment, 65(4), 14–19.

Koenig, J. A. (Ed.). (2011). Assessing 21st century skills. Washington: The National Academies Press.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

Le Hebel, F., Constantinou, C. P., Hospesova, A., Grob, R., Holmeier, M., Montpied, P., … Zlabkova, I. (2018). Students’ perspectives on peer assessment. In J. Dolin & R. Evans (Eds.), Transforming Assessment. Contribution from Science Research 4 (s. 141–174). Cham: Springer International Publishing.

Millar, R., & Abrahams, I. (2009). Practical work: Making it more effective. School Science Review, 91(334), 59–64.

Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.

Nieminen, P., Correia, C. F., Hähkiöniemi, M., Serret, N., Viiri, J., & Harrison, Ch. (2016). Formative assessment in inquiry-based science education using interactions on-the-fly. Abstract from NARST Conference, Baltimore, USA.

Papáček, M. (2010a, březen). Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. In M. Papáček (Ed.), Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010) (s. 145–162). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta.

Papáček, M. (2010b). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování – cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33–49.

Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, A. J., & Moodyová, Ch. D. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petr, J. (2014). Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie – inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Petr, J., Ditrich, T., Závodská, R., & Papáček, M. (2015). Inquiry based biology education in the Czech Republic: A reflection of five years dissemination. In K. Maaß, B. Barzel, G. Törner, D. Wernish, D. Schäfer, & K. Reiz-Konzebovski (Eds.), Education the Educators: International Approaches to Scaling-up Professional Development in Mathematic and Science Education (s. 118–124). Münster: WTM – Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Radvanová, S. (2017). Efektivita vybraných vzdělávacích postupů ve výuce biologie. (Dizertační práce.) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Radvanová, S., Čížková, V., & Martinková, P. (2018). Mění se pohled učitelů na badatelsky orientovanou výuku? Scientia in educatione, 9(1), 81–103.

Rokos, L. (2017). Hodnocení badatelsky orientované výuky biologie. (Dizertační práce.) České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Rokos, L., & Lišková, J. (2018). Simulace určení krevních skupin. Biologie – Chemie – Zeměpis, 27(2), 2–10. https://doi.org/10.14712/25337556.2018.2.1">https://doi.org/10.14712/25337556.2018.2.1

Rokos, L., & Vomáčková, V. (2017). Hodnocení efektivity badatelsky orientovaného vyučování v laboratorních pracích při výuce fyziologie člověka na základní škole a nižším stupni gymnázia. Scientia in educatione, 8(1), 32–45.

Rokos, L., Závodská, R., Petr, J., & Papáček, M. (2016). Formative assessment methods in biology education: Pedagogical study at primary school in the Czech Republic. Bulletin of the South Ural State University. Series Education, Educational Sciences, 8(4), 94–99.

Rönnebeck, S., Bernholt, S., & Ropohl, M. (2016). Searching for a common ground – A literature review of empirical research on scientific inquiry activities. Studies in Science Education, 52(2), 161–197. https://doi.org/10.1080/03057267.2016.1206351">https://doi.org/10.1080/03057267.2016.1206351

Ryplová, R., & Reháková, J. (2011). Přínos badatelsky orientovaného vyučování (BOV) pro environmentální výchovu: případová studie implementace BOV do výuky na ZŠ. Envigogika, 6(3), 1–9. https://doi.org/10.14712/18023061.65">https://doi.org/10.14712/18023061.65

Shepard, L. A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership, 63(3), 70–74.

Sivan, A. (2010). The implementation of peer assessment: An action research approach. Assessment in Education, 7(2), 193–213.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Sluijsman, D., & Prins, F. (2006). A conceptual framework for integrating peer assessment in teacher education. Studies in Educational Evaluation, 32(1), 6–22. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.01.005">https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.01.005

Starý, K. et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Stuchlíková, I. (2010, březen). O badatelsky orientovaném vyučování. In Papáček, M. (Ed.), Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010) (s. 129–135). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta.

Stuchlíková, I., & Janík, T. (Eds.) (2015). Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Stuchlíková, I., Hošpesová, A., Papáček, M., Petr, J., Rokos, L., Závodská, R., & Žlábková, I. (2017). Formative peer-assessment in biology and mathematics inquiry lessons by Czech students. Abstracts from ESERA 2017 Conference, Dublin, Irsko.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Škoda, J. & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická
orientace, 19(3), 24–44.

Škoda, J., Doulík, P., Bílek, M., & Šimonová, I. (2015). The efficiency of inquiry-based science instruction in relation to the learners’ motivation types. Journal of Baltic Science Education, 14(6), 791–803.

Škoda, J., Pečivová, M., & Doulík, P. (2003). The importance of illustrative presentations in teaching chemistry by applying constructivist methods. In M. Bílek (Ed.), Visualization in science and technical education (s. 13–19). Hradec Králové: Gaudeamus.

Torrance, H., & Pryor, J. (2001). Developing formative assessment in the classroom: Using action research to explore and modify theory. British Educational Research Journal, 27(5), 615–631. https://doi.org/10.1080/01411920120095780">https://doi.org/10.1080/01411920120095780

Värlander, S. (2008). The role of students’ emotions in formal feedback situations. Teaching in Higher Education, 13(2), 145–156. https://doi.org/10.1080/13562510801923195">https://doi.org/10.1080/13562510801923195

Vickerman, P. (2009). Student perspectives on formative peer assessment: An attempt to deepen learning? Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(2), 221–230.

Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington: Solution Tree Press.

Wiliam, D., & Leahy, S. (2015). Embedding formative assessment: Practical techniques for K-12 classrooms. West Palm Beach: Learning Sciences International.

Wren, D. G., & Cotton, J. A. (2008). Using formative assessment to increase learning. Research Brief: Report From The Department Of Research, Evaluation, And Assessment, 1, 1–8.

Xu, F., & Kushnir, T. 2013. Infants are rational constructivist learners. Current Directions in Psychological Science, 22(1), 28–32. https://doi.org/10.1177/0963721412469396">https://doi.org/10.1177/0963721412469396

Metriky

0


707

Views

257

PDF views