Sociálně-psychologické aspekty volby technického a humanitního studijního zaměření při tranzici žáků do maturitních oborů na středních školách
Roč.22,č.4(2012)
Vzdělání je jedním z významných faktorů, který spoluurčuje sociální status jedince a umožňuje zmenšování nerovností ve stratifikačním systému. Tematickým ohniskem příspěvku je volba střední školy, neboť významně predeterminuje jeho budoucí uplatnitelnost na trhu práce a šanci uspět v přechodu do terciárního vzdělávání. Prezentovány jsou dílčí závěry dotazníkového šetření, které bylo uskutečněno v roce 2010 mezi žáky 9. ročníků v okrese Ostrava (n = 1 032) a v jehož rámci byl zjišťován vztah mezi sociálně-psychologickými faktory (vzdělanostní aspirace žáků, postoje žáků ke vzdělání, struktura rodiny, vzdělání a zaměstnání rodičů, zájem rodičů o vzdělávání, studijní prostředí aj.) a rozhodnutím žáků pro vzdělávání v technických nebo humanitních oborech vzdělání ukončených maturitní zkouškou na středních školách.
volba střední školy; vzdělanostní aspirace; technický obor vzdělání; humanitní obor vzdělání; střední škola; základní škola; rodina; rodinné prostředí
Anderson, S., et al. (2004). 17 in 2003 – Scotland’s young people: Findings from the Scottish school leavers survey. Dostupné z http://dera.ioe.ac.uk/5617/1/0033791.pdf
Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.
ČSÚ. (2011). Statistická ročenka České republiky: 2011. Praha: Český statistický úřad.
David, M., West, A., & Ribbens, J. (1994). Mother’s intuition? Choosing secondary schools. East
Sussex: Falmer Press.
Foskett, N. H., & Hesketh, A. J. (1997). Constructing choice in contiguous and parallel markets:
Institutional and school leavers’ responses to the new post-16 marketplace. Oxford Review of Education, 23(3), 299–319. https://doi.org/10.1080/0305498970230303">https://doi.org/10.1080/0305498970230303
Friedmann, Z. (2011). Motivy a okolnosti oboru u studentů středních odborných učilišť. In
Z. Friedmann, et al., Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce (s. 243–254). Brno: Masarykova univerzita.
Goldthorpe, J. H. (1996). Class analysis and reorientation of class theory: The case of persisting
diff erentials in education attainment. The British Journal of Sociology, 47(3), 481–505. https://doi.org/10.2307/591365">https://doi.org/10.2307/591365
Gorard, S. (1997). School choice in an established market. Hants: Ashgate Publishing.
Hlaďo, P. (2010). Vliv sociálního okolí na kariérové rozhodování žáků při přechodu do vyššího
sekundárního vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(3), 66–81.
Kalousková, P., & Vojtěch, J. (2008). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol –
souhrnný pohled. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
Katrňák, T. (2006). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace žáků devátých tříd základních škol
v České republice. In P. Matějů & J. Straková, et al., Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní
nerovnosti v České republice (s. 173–193). Praha: Academia.
Kleňhová, M., & Vojtěch, J. (2011). Přechod absolventů středních škol do terciárního vzdělávání.
Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
Martinec, L., et al. (2007). Motivace, aspirace, učení II: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: ÚIV.
Matějů, P., et al. (2006). Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice.
Praha: Academia, 2006.
Matějů, P., et al. (2007). Determination of college expectations in OECD countries: The role of
individual and structural factors. Sociologický časopis, 43(6), 1121–1148.
Matějů, P., Smith, M. L., & Basl, J. (2008). Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti: změny
v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003. Sociologický časopis, 44(2),
371–399.
NÚOV. (2003). Výzkum služeb kariérového poradenství a potřeb jeho klientů na základních
a středních školách v ČR. Souhrnná zpráva. Praha: NÚOV.
Otto, L. B. (2000). Youth perspectives on parental career influence. Journal of Career Development, 27(2), 111–118. https://doi.org/10.1177/089484530002700205">https://doi.org/10.1177/089484530002700205
Patton, W., & McMahon, M. (2006). The systems theory framework of career development and
counseling: Connecting theory and practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28(2), 153–166. https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1">https://doi.org/10.1007/s10447-005-9010-1
Procházková, L. (2011). Mladí lidé se zdravotním postižením na cestě za zaměstnáním. In J. Klenková & M. Vítková, et al., Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení (s. 209–218). Brno: Masarykova univerzita. Předmět a účel klasifikace KKOV. Dostupné z http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/predmet_a_ucel_klasifikace_kkov
Přinosilová, D. (2011). Diagnostika ve speciální pedagogice v rámci profesní orientace žáků
se zdravotním postižením. In Z. Friedmann, et al., Profesní orientace žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce (s. 73–84). Brno: Masarykova
univerzita.
Reay, D., & Ball, S. J. (1998). Making their minds’ up: Family dynamics of school choice. British
Educational Research Journal, 24(4), 431–448. https://doi.org/10.1080/0141192980240405">https://doi.org/10.1080/0141192980240405
Smetáčková, I. (2009). Okolnosti přechodu žáků/yň ze základní na střední školu (s důrazem
na genderovou perspektivu). In E. Walterová & D. Greger, et al., Přechod žáků a žákyň ze
základní na střední školu: pohledy z výzkumů (s. 49–66). Brno: Paido.
Smetáčková, I. (Ed.). (2005). Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
Šmídová, I., Janoušková, K., & Katrňák, T. (2008). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace
a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický
časopis, 44(1), 23–53.
Trhlíková, J., & Eliášková, I. (2009). Volba střední školy a kariérové poradenství. In E. Walterová
& D. Greger, et al., Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů
(s. 23–47). Brno: Paido.
Trhlíková, J., Vojtěch, J., & Úlovcová, H. (2008). Rozhodování žáků při volbě vzdělávací cesty
a úspěšnost vstupu na trh práce: sonda založená na šetření absolventů středních škol, kteří
se zúčastnili jako patnáctiletí výzkumu PISA-2003 a vybraného vzorku jejich zaměstnavatelů.
Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
Vojtěch, J., & Chamoutová, D. (2011). Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve
středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu
práce ve srovnání se stavem v Evropské unii: 2010/11. Praha: Národní ústav odborného
vzdělávání.
Walterová, E., & Greger, D. (2009). Přechod žáků ze základní na střední školu v kontextu teorií,
výzkumů a vzdělávací reality. In E. Walterová & D. Greger, et al., Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů (s. 9–22). Brno: Paido.
Walterová, E., et al. (2009). Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. Brno: Paido.
Whiston, S. C., & Keller, B. K. (2004). The influence of the family of origin on career development: A review and analysis. The Counseling Psychologist, 32(4), 493–568. https://doi.org/10.1177/0011000004265660">https://doi.org/10.1177/0011000004265660
White Wolf Consulting. (2009). Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory: výzkumná zpráva. Dostupné z http://vzdelavani.unas.cz/duvody_nezajmu_obory.pdf
White, P. (2007). Education and career choice: A new model of decision making. New York: Palgrave Macmillan.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society