Dětské čtenářství v didaktických souvislostech a perspektivy neurovědních poznatků

Roč.23,č.5(2013)

Abstrakt

Cílem této přehledové studie je vyhledat výzkumné práce, které funkčními či elektrofyziologickými metodami vyšetřovaly aktivaci korových oblastí mozku v průběhu čtení vyprávění (tj. narativu či diskurzu), a s pomocí přehledových studií podat systematický souhrn výsledků, k nimž vybrané výzkumy dospěly. První část příspěvku je věnována současnému dětskému čtenářství v didaktických souvislostech a didaktické transformaci obsahu v literární výchově. V následující části je podán přehled výzkumných studií mapujících aktivaci korových oblastí mozku v průběhu čtení a porozumění narativu/diskurzu. Jako zdroj dat byly použity databáze (2007–2012): Medline, Bibliomedica, Science Direct, Web of Science, Google Scholar.
Do analýzy bylo zařazeno 16 výzkumných studií. Ukázalo se, že dohledané práce jen ojediněle zohledňovaly specifika pubescentních a prepubescentních čtenářů, i přesto však podaly široký přehled možností, jimiž lze objasňovat mechanismy procesu čtení narativního textu na úrovni korové aktivace mozku. Velký význam byl v hodnocených článcích přisouzen zejména výzkumu činnosti mozkových oblastí/hemisfér v průběhu konstrukce tzv. situačních modelů (ev. během segmentace vyprávění do jednotlivých akcí/událostí) a vymezování kontrastů, které charakterizují neuronální koreláty inferenčních procesů.


Klíčová slova:
neurovědy; dětské čtenářství; didaktická transformace obsahu
Reference

Baretta, L., Tomitch, L. M. B., Lim, V. K., & Waldie, K. E. (2012). Investigating reading comprehension through EEG. Ilha do Desterro, 63, 69–99.

Berl, M. M., Duke, E. S., Mayo, J., Rosenberger, L. R., Moore, E. N., VanMeter, J., ... Gaillard, W. D. (2010). Functional anatomy of listening and reading comprehension during development. Brain and Language, 114(2), 115–125. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2010.06.002

Benelli, E., Mergenthaler, E., Walter, S., Messina, I., Sambin, M., Buchheim, A., … Viviani, R. (2012). Emotional and cognitive processing of narratives and individual ppraisal styles: Recruitment of cognitive control networks vs. modulation of deactivations. Frontiers in Human Neuroscience, 6(AUGUST), 1–16.

Chow, H. M., Kaup, B., Raabe, M., & Greenlee, M. W. (2008). Evidence of fronto- temporal interactions for strategic inference processes during language comprehension. NeuroImage, 40(2), 940–954. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2007.11.044

Deen, B., & McCarthy, G. (2010). Reading about the actions of others: Biological motion imagery and action congruency influence brain activity. Neuropsychologia, 48(6), 1607–1615. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2010.01.028

Emmott, C. (1997). Narrative comprehension. Oxford: Oxford University Press.

Ezzyat, Y., & Davachi, L. (2011). What constitutes an episode in episodic memory? Psychological Science, 22(2), 243–252. https://doi.org/10.1177/0956797610393742

Ferstl, E. C. (2007). The functional neuroanatomy of text comprehension: what’s the story so far? In F. Schmalhofer & C. A. Perfetti (Eds.), Higher level language processes in the brain: Inference and comprehension processes (s. 53–102). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Ferstl, E. C., Neumann, J., Bogler, C., & Von Cramon, D. Y. (2008). The extended language network: A meta-analysis of neuroimaging studies on text comprehension. Human Brain Mapping, 29(5), 581–593. https://doi.org/10.1002/hbm.20422

Friedrich, G. (2005). Allgemeine Didaktik und Neurodidaktik. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Friese, U., Rutschmann, R., Raabe, M., & Schmalhofer, F. (2008). Neural indicators of inference processes in text comprehension: An event-related functional magnetic resonance imaging study. Journal of Cognitive Neuroscience, 20(11), 2110–2124. https://doi.org/10.1162/jocn.2008.20141

Gabal, I., & Václavíková-Helšusová, L. (2005). Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. Knihovnický zpravodaj Vysočina, 5(2). Dostupné z http://kzv.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=171&idr=1&idci=1

Gerrig, R. (1998). Experiencing narrative worlds. New Haven: Westview Press.

Herrmann, U. (2006). Neurodidaktik – Grundlagen und Vorschläge für gehirngerechtes Lehren und Lernen. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Hluštík, P., Horák, D., Herzig, R., & Kaňovský, P. (2008). Funkční zobrazování mozku pomocí magnetické rezonance v neurologii. Neurologie pro praxi, 9(2), 83–86.

Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Praha: Nakl. H+H.

Houdek, P. (2008). Časové preference z pohledu kognitivní neurovědy. E-Logos. Electronic Journal for Philosophy. Dostupné z http://nb.vse.cz/kfil/elogos/mind/houdek08.pdf

Hruby, G. G., & Goswami, U. (2011). Review of research: Neuroscience and reading. A review for reading education researchers. Reading Research Quarterly, 46(2), 156–172. https://doi.org/10.1598/RRQ.46.2.4

Chlebus, P., Mikl M., Brázdil M., & Krupa P. (2005). Funkční magnetická rezonance – úvod do problematiky. Neurologie pro praxi, 6(3), 133–139.

Janík, T. (2009). Oborové a předmětové didaktiky. In J. Průcha (Ed.), Pedagogická encyklopedie (s. 656–660). Praha: Portál.

Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.

Janko, T. (2012). Reprezentace obsahu: psychologická východiska a didaktické souvislosti. Pedagogická orientace, 22(1), 23–40. https://doi.org/10.5817/PedOr2012-1-23

Jedličková, A. (2010). Zkušenost prostoru. Vyprávění a vizuální paralely. Praha: Academia.

Jonák, Z. (2007). Úloha emocí při recepci literárního díla. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/1131/uloha-emoci-pri-recepci-literarniho-dila.html

Kim, S., Yoon, M., Kim, W., Lee, S., & Kang, E. (2012). Neural correlates of bridging inferences and coherence processing. Journal of Psycholinguistic Research, 41(4), 311–321. https://doi.org/10.1007/s10936-011-9185-z

Knecht, P. (2007). Didaktická transformace aneb od „didaktického zjednodušení“ k „didaktické rekonstrukci“. Orbis scholae, 1(1), 67–81. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.152

Koten, J. (2012). Prostorová reference v teorii vyprávění. In P. Komenda, L. Malinová, & R. Změlík (Eds.), Místo – prostor – krajina v literatuře a kultuře. Olomouc: UP.

Koukolík, F. (2010). Lidství. Neuronální koreláty. Praha: Galén.

Koukolík, F. (2012). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Galén.

Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., & Šlapal, M. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.

Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.

Kusá, J. (2012). Pedagogická reflexe multikulturní výchovy při práci s literárními texty na 2. stupni základních škol (Disertační práce). Olomouc: UP.

Lederbuchová, L. (2004). Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk.

Lederbuchová, L. (2006). Literárněteoretické poznatky v literární výchově. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVA/444/literarneteoreticke-poznatky-v-literarni-vychove.html/

Marmolejo-Ramos, F., de Juan, M. R. E., Gygax, P., Madden, C. J., & Roa, S. M. (2009). Reading between the lines: The activation of background knowledge during text comprehension. Pragmatics and Cognition, 17(1), 77–107. https://doi.org/10.1075/pc.17.1.03mar

Martín-Loeches, M., Casado, P., Hernández-Tamames, J. A., & Álvarez-Linera, J. (2008). Brain activation in discourse comprehension: A 3t fMRI study. NeuroImage, 41(2), 614–622. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2008.02.047

Mason, R. A., & Just, M. A. (2011). Diff erentiable cortical networks for inferences concerning people’s intentions versus physical causality. Human Brain Mapping, 32(2), 313–329. https://doi.org/10.1002/hbm.21021

Mashal, N., Faust, M., Hendler, T., & Jung-Beeman, M. (2009). An fMRI study of processing novel metaphoric sentences. Laterality, 14(1), 30–54. https://doi.org/10.1080/13576500802049433

Mashal, N. & Faust, M. (2010). The eff ects of metaphoricity and presentation style on brain activation during text comprehension. Metaphor and Symbol, 25(1), 19–33. https://doi.org/10.1080/10926480903538464

Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.

Pourová, J. (1996). Výzkum současného stavu četby a příjmu literárních děl 14–18letými čtenáři se zaměřením na estetickou funkci. Čtenář, 48(7–8), 256–262.

Prat, C. S., Mason, R. A., & Just, M. A. (2011). Individual diff erences in the neural basis of causal inferencing. Brain and Language, 116(1), 1–13. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2010.08.004

Preis, G. (1998). Neurodidaktik. Theoretische und praktische Beiträge. Herbolzheim: Centaurus Verlag.

Preiss, M., & Kučerová, H. et al. (2006). Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada.

Pulvermüller, F. (2005). Brain mechanisms linking language and action. Nature Reviews Neuroscience, 6(7), 576–582. https://doi.org/10.1038/nrn1706

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: VÚP.

Robertson, D. A., Gernsbacher, M. A., Guidotti, S. J., Robertson, R. R. W., Irwin, W., Mock, B. J., & Campana, M. E. (2000). Functional neuroanatomy of the cognitive process of mapping during discourse comprehension. Psychological Science, 11(3), 255–260. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00251

Ryan, M.-L. (2001). Narrative as virtual reality. Baltimore: John Hopkins University Press.

Schmiedtová, B., & Flanderková, E. (2012). Neurolingvistika: předmět, historie, metody. Slovo a slovesnost, 73(1), 46–62.

Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha: Grada.

Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky I. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta.

Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.

Speer, N. K., Zacks, J. M., & Reynolds, J. R. (2007). Human brain activity time-locked to narrative event boundaries: Research article. Psychological Science, 18(5), 449–455. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2007.01920.x

Speer, N. K., Reynolds, J. R., Swallow, K. M., & Zacks, J. M. (2009). Reading stories activates neural representations of visual and motor experiences. Psychological Science, 20(8), 989–999. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02397.x

Šafránková, K. (2012). Jak vizualizace napomáhá čtení. Kritické listy, (48), 4–8.

Šlapal, M. (2010). Dílna čtení v praxi. In H. Košťálová, et al., Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka (s. 28–42). Praha: Česká školní inspekce.

Taylor, L. J., & Zwaan, R. A. (2008). Motor resonance and linguistic focus. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61(6), 896–904. https://doi.org/10.1080/17470210701625519

Toman, J. (1999). Aktuální profil dětského čtenáře. In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi (s. 6–14). Ostrava: Pedagogická fakulta OU.

Toman, J. (2004). Současný prepubescentní čtenář a jeho proměny. Knihovnický zpravodaj Vysočina, 4(1). Dostupné z http://kzv.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=404&idr=2&idci=6

Toman, J. (2009). Profil dětského čtenáře 21. století v badatelské reflexi (česká realita). In E. Koudelková (Ed.), Současnost literatury pro děti a mládež (s. 33–44). Liberec: Technická univerzita v Liberci.

Tuček, J. (2002). Transkraniální magnetická stimulace a její možnosti v psychiatrii. Psychiatrie pro praxi, 3(3), 121–123.

Vala, J. (2011). Poezie v literární výchově. Olomouc: UP.

Vul, E., Harris, C., Winkielman, P., & Pashler, H. (2009). Puzzlingly high correlations in fMRI studies of emotion, personality, and social cognition. Perspectives on Psychological Science, 4(3), 274–290. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2009.01125.x

Yarkoni, T., Speer, N. K., & Zacks, J. M. (2008). Neural substrates of narrative comprehension and memory. NeuroImage, 41(4), 1408–1425. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2008.03.062

Zacks, J. M., Braver, T. S., Sheridan, M. A., Donaldson, D. I., Snyder, A. Z., Ollinger, J. M. et al. (2001). Human brain activity timelocked to perceptual event boundaries. Nature Neuroscience, 4(6), 651–655. https://doi.org/10.1038/88486

Zwaan, R. A., Taylor, L. J., & de Boer, M. (2010). Motor resonance as a function of narrative time: Further tests of the linguistic focus hypothesis. Brain and Language, 112(3), 143–149. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2008.11.004

Metriky

0

Crossref logo

0


982

Views

549

PDF views