School case studies: Stories of self-evaluation
Roč.23,č.6(2013)
ENGLISH ISSUE
autoevaluace; škola; případová studie; změna
Bardach, E. (2000). A practical guide for policy analysis. The eightfold to more effective problem solving. New York: Chatham House Publishers.
Dvořák, D., Chvál, M., Starý, K., Urbánek, P., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
Chvál, M., et al. (2012). Školy na cestě ke kvalitě. Systém podpory autoevaluace škol v ČR. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Kyriakides, L., & Campbell, R. J. (2004). School self-evaluation and school improvement. A critique of values and procedures. Studies in Educational Evaluation, 30(1), 23–36. https://doi.org/10.1016/S0191-491X%2804%2990002-8">https://doi.org/10.1016/S0191-491X(04)90002-8
Largeweij, N. (1995). Izmenenije obrazovanija čerez razvitije školy. In P. Karstanje & P. Ušakov (Eds.), Upravlenije v obrazovanii: problemy i podchody (pp. 15–37). Moscow: Sentjabr.
Lakerveld, J. V., & Caals, A. (2006). Self-evaluation in life long adult learning. Grundtvig. Retrieved from http://www.sealll.eu/docs/SealllframetextJaapAnita.pdf
Meuret, D., & Morlaix, S. (2003). Condition of success of school’s self-evaluation: Some lessons of a European experience. School Effectiveness and School Improvement, 14(1), 53–71.
MacBeath, J. (1995, February). Reflections on school self-evaluation. Plenary speech presented at School self-evaluation conference, Athens.
MacBeath, J., et al. (2006). Serena aneb Autoevaluace škol v Evropě. Žďár nad Sázavou: Fakta.
McNamara, G., & O’Hara, J. (2008). The importance of the concept of self-evaluation in the changing landscape of education policy. Studies in Educational Evaluation, 34(1), 173–179. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2008.08.001">https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2008.08.001
Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Nevo, D. (1994). Combining external and internal evaluation. A case for school-based evaluation. Studies in Educational Evaluation, 20(1), 87–98. https://doi.org/10.1016/S0191-491X%2800%2980007-3">https://doi.org/10.1016/S0191-491X(00)80007-3
Poláchová Vašťatková, J., et al. (2012). Autoevaluace v praxi českých škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage.
Syslová, Z. (2010). Průběh vzdělávání jako jedna z oblastí vlastního hodnocení mateřské školy. Praha: PedF UK.
Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Veselý, A. (2010). Teoretické a metodologické základy „výzkumu“ dobré praxe. Aula, 18(3), 3–17.
Vašťatková, J. (2010). Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex.
Vašťatková, J. (2007, April). K realizaci autoevaluace v českém prostředí. Plenary speech at the SKAV conference Uděláme z vlastního hodnocení nástroj pro řízení a rozvoj školy?, Praha.
Vašťatková, J. (2005). Autoevaluace jako nástroj změny české základní školy. Olomouc: PdF UP v Olomouci.
Vanhoof, J., & Petegem, V. P. (2007). Matching internal and external evaluation in an era of accountability and school development: Lessons from a Flemish perspective. Studies in Educational Evaluation, 33(2), 101–119. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2007.04.001">https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2007.04.001
Walterová, E. (2002). Fungování základní školy: pilotní případová studie. In Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. II. (pp. 9–23). Praha: PdF UK.
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0.
Copyright © 2014 Czech Pedagogical Society