A student teacher on the pathway to teaching profession: Reviewing research and proposing a model

Roč.23,č.6(2013)
ENGLISH ISSUE

Abstrakt
Výzkumy věnované učiteli, jeho profesnímu vývoji v edukačních i sociálních souvislostech mají dlouho tradici a jsou v nejen v českém výzkumném prostředí neustále obohacovány novými badatelskými podněty. Intenzitou, ale také četností se výzkumný zájem soustředí především do dvou profesních stádií: směrem k poznání začínajícího učitele a popisu učitele-experta. Je ke škodě pedeutologické teorie i praxe, že bádání jen v některých případech směřují k pregraduální přípravě a poznávání proměn studenta v budoucího učitele. Předkládaná stať poukazuje na dvě okolnosti: první – potvrzující zmiňovanou skutečnost o menším zájmu českých badatelů o výzkumy „uvnitř“ učitelského vzdělávání, a druhou – že je možné popsat vývojové profesionalizační etapy v pregraduální přípravě a také je výzkumně ověřovat. Zvláště významné je to v období tzv. ranné profesionalizace, kdy dochází k podstatným změnám v postojích začínajících studentů učitelství k sobě samému, učitelskému vzdělávání i pojetí edukační praxe (dochází k redefinování studentské role). Zvýšení badatelského zájmu tímto směrem má dva významné efekty: především vede k poznávání „člověka v roli studenta učitelství“ a současně dává instituci učitelského vzdělávání příležitost k autentickým a individuálně zaměřeným intervencím.

Klíčová slova:
pedeutologické výzkumy; učitel-expert; začínající učitel; etapy pregraduálního vzdělání; redefinice studentské role; raná profesionalizace
Reference

Berliner, D. C. (1995). Teacher expertise. In L. V. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (pp. 46–52). Oxford: Elsevier Science Ltd.

Brooks, V., & Sikes, P. (1997). The good mentor guide – Initial teacher education in secondary schools. Buckingham: Open University Press.

Duschinská, K. (2011). Mentoring v přípravném vzdělávání učitelů. In M. Píšová & K. Duschinská, et al. (2011), Mentoring v učitelství (pp. 94–125). Praha: PdF UK.

Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada.

Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnimanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Pedagogika, 58(3), 222–235.

Grossman, P. L. (1995). Teachers’ knowledge. In L. V. Anderson (Ed.), International encyclopedia of teaching and teacher education (pp. 20–24). Oxford: Elsevier Science Ltd.

Hanušová, S. (2005). Reflexe v pedagogické praxi v rámci pregraduální přípravy učitelů anglického jazyka. In T. Janík & T. Havel (Eds.), Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů (pp. 96–100). Brno: MU.

Havlík, R. (1995). Motivace k učitelskému povolání. Pedagogika, 45(2), 154–163.

Havlík, R. (2003). Postoje mladých učitelů k vlastní přípravě. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí. Brno: Paido. [CD-ROM]

Chlebíková, A. (2013). Začínajúcí učiteľ a jeho etablovanie v školskom prostredí (Dissertation thesis). Bratislava: PdF UK.

Chráska, M. (2003). Postoje k učitelské profesi v pregraduální učitelské přípravě. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy. 11. výroční konference ČAPV s mezinárodní účastí (pp. 1–12). Brno: Paido. [CD-ROM]

Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.

Janík, T., Janíková, M., Janko, T., Knecht, P., Najvar, P., Najvarová, V., ... & Vlčková, K. (2009). Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Brno: MU.

Janík, T. (2010a). Integrace idejí zaměřených k profesionalizaci učitelství. Pedagogika, 60(3–4), 329–341.

Janík, T. (2010b). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20(2), 5–22.

Janík, T., & Havel, J. (Eds.). (2005). Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: MU.

Juklová, K. (2008). „Jaká budu učitelka? Jaký budu učitel?”: Profesní sebepojetí studentů 2. ročníku. In T. Svatoš & I. Loudová (Eds.), Katedra pedagogiky a psychologie se představuje (pp. 76–83). Hradec Králové: Gaudeamus UHK.

Juklová, K. (2009). Identita začínajících učitelů (Disertační práce). Brno: FF MU.

Kasáčová, B. (2009). Učitel: Profesia a príprava. Banská Bystrica: Acta Universitatis M. Belii.

Kocúrová, K. (2005). Projekce vzdělávací a profesní cesty u studentů sociální práce a učitelství. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník z XIII. konference ČAPV (pp. 123–128). Olomouc: PdF UP.

Lazarová, B. (2011). Starší učitelé (konečně) v centru pozornosti. Řízení školy, 8(7), 23–25.

Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů. Pedagogika, 57(4), 364–379.

Lukášová-Kantorková, H. (2002). Decizní kompetence v pedagogické přípravě studentů 1. stupně základní školy. In V. Švec (Ed.), Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností (pp. 127–149). Brno: Paido.

Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: PedF OU.

Nelešovská, A. (2001). K některým výsledkům výzkumu „Uplatnění absolventů kombinovaného studia učitelství pro 1. stupeň ZŠ”. In Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Sborník z IX. celostátní konference ČAPV s mezinárodní účastí (pp. 121–124). Ostrava: PdF OU.

Nezvalová, D. (2000). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc: UP.

Píšová, M. (1999). Novice teacher. Pardubice: Univerzita Pardubice.

Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: UPCE.

Píšová, M. (2010). Učitel-expert: Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků. Pedagogika, 60(3–4), 242–253.

Píšová, M., & Duschinská, K., et al. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: PdF UK.

Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

Seberová, A. (2010). Pedagogické praxe v pregraduální přípravě učitelů 1. stupně ZŠ. Ostrava: OU.

Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.

Spilková, V. (2011). Development of student teachers’ professional identity through constructivist approaches and self-reflective techniques. Orbis scholae, 5(2), 117–138. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.104

Stehlíková, N. (2010). Interpretace některých didakticko-matematických jevů u studentů učitelství a u učitelů matematiky. Pedagogika, 60(3–4), 303–313.

Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 56(1), 31–44.

Svatoš, T. (2006). Studentské portfolio jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 45–57.

Svatoš, T. (2010). Metoda focus group – příklad kvalitativní metodologie. Pedagogická revue, 62(1–2), 21–41.

Svatoš, T. (2012). Začínající studenti učitelství a self-efficacy. In A. Wiegerová, et al., Self-efficacy. Osobně vnímaná zdatnost (pp. 84–104). Bratislava: SPN.

Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: PdF MU.

Štech, S. (1995). Artikulace teorie a praxe v učitelství (dilemata profese). In Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu (pp. 80–83). Brno: Paido.

Švaříček, R. (2011). Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk, 2(4), 247–274.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: PdF TU.

Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In E. Walterová (Ed.), Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný system (pp. 19–46). Praha: PedF UK.

Vašutová, J. (Ed). (2007). Učitel v reflexi změn školního vzdělávání. Orbis scholae, 1(3).

Vašutová, J., et al. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.

Wallace, M. J. (1994). Training foreign language teachers. A reflective approach. Cambridge: CUP.

Wernerová, J. (2009). Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků. Pedagogická orientace, 19(3), 107–116.

Whitte, B. (2000). Pre-service teachers’ epistemology viewed through perspectives on problematic classroom situations. Journal of Education for Teaching, 26(3), 279–305. https://doi.org/10.1080/713676891

Wiegerová, A., et al. (2012). Self-efficacy. Osobně vnímaná zdatnost v edukačních souvislostech. Bratislava: SPN.

Metriky

0


756

Views

377

PDF (English) views