Konstruktivistické teorie učení a jejich využití v edukační realitě muzea

Roč.28,č.3(2018)

Abstrakt

Edukace je součástí nejen školního prostředí, ale i dalších institucí, mezi které se dnes výraznou měrou řadí muzea. Ta mohou edukovat a kultivovat své návštěvníky, přičemž vhodným ukotvením muzejně edukačních aktivit se zdají být konstruktivistické teorie učení. Ty vycházejí z konstruktivistického paradigmatu sociálních věd i myšlenek klasiků, jako je např. Dewey. Představení konstruktivistických teorií učení, jejich ukotvení v konstruktivistickém paradigmatu i jejich následná aplikace do prostředí muzea tvoří klíčovou osu i téma předkládané studie. Hlavním cílem studie ale není pouze představit konstruktivisticky orientovanou muzejní edukaci, ale především vymezit a definovat základní prvky konstruktivistických teorií učení, které mohou být využitelné (nejen) pro muzejně-edukační realitu, její praxi i následnou evaluaci.


Klíčová slova:
konstruktivismus; konstruktivistické teorie učení; edukace; muzeum
Reference

Al-Saggaf, Y., & Williamson, K. (2006). Doing ethnography from within a constructivist paradigm to explore virtual communities in Saudi Arabia. Qualitative Sociology Review, II(2), 5–20.

Alieva, D. (2016). Kto sa bojí sociálneho konštruktivizmu. Sociální studia, 3(2016), 37–60.

Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.

De Corte, E. (2012). Constructive, self-regulated, situated and collaborative learning: An approach for the acquisition of adaptive kompetence. Journal of Education, 192(2/3), 33–47. https://doi.org/10.1177/0022057412192002-307

Dewey, J. (1997). Experience and Education. New York: Touchstone Book.

Dodd, J., Jones, C., Sawyer A., & Tseliou, M. (2012). Voices from the Museum: Qualitative Research Conducted in Europe’s National Museums. EuNaMus Report No 6. (Linköping University Interdisciplinary Studies 17). Sweden: Linköping University ElectronicPress.

Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2000). Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: Alta Mira Press.

Falk, J. H., Dierking, L. D., & Adams, M. (2006) Living in a Learning Society: Museums and Free-choice Learning. In S. Macdonald, A Companion to Museum Studies (s. 323–339). Malden, MA: Blackwell Publishing.

Hein, G. E. (1995). Evaluating Teaching and Learning in Museums. In E. Hooper-Greenhill ed., Museum: Media: Message (s. 189–203). London: Routledge.

Hein, G. E. (1995b). The Constructivist Museum. Journal for Education in Museums, 16(1995), 21–23.

Hein, G. E. (1999). Is Meaning Making Constructivism? Is Constructivism Meaning Making? The Exhibitionist, 18(2), 15–18.

Hein, G. E. (2001). The Challenge and Significance of Constructivism. In: Hands-On! Europe Conference (s. 35–42). London.

Hein G. E. (2004). John Dewey and Museum Education. Curator, 47(4), 413–427. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2004.tb00136.x

Hein, G. E. (2006). John Dewey’s „Wholly Original Philosophy“ and Its Significance for Museums. Curator, 49(2), 181–203. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2006.tb00211.x

Holman, P. (2014). Úvod do muzeologie. In J. Dolák, P. Holman, L. Jagošová, V. Jůva, L. Mrázová, M. Šerák, & P. Šobáňová, Základy muzejní pedagogiky: Studijní texty (s. 11–23). Brno: Moravské zemské muzeum.

Hooper-Greenhill, E. (2006). Studying Visitors. In S. Macdonald, A Companion to Museum Studies (s. 362-376). Malden, MA: Blackwell Publishing.

Jagošová, L., Jůva, V., & Mrázová, L. (2010). Muzejní pedagogika: Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido.

Jiang, X., & Perkins, K. (2013). A Conceptual Paper on the Application of the Picture Word Inductive Model Using Bruner's Constructivist View of Learning and the Cognitive Load Theory. Interdisciplinary Journal of Teaching and Learning, 3(1), 8­–17.

Jůva, V. (2004). Dětské muzeum: Edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido.

Kaščák, O. (2002). Je pedagogika připravena na změny perspektiv? Rekontextualizace pohledů na výchovně-vzdělávací proces pod vlivem radikálního individuálního konstruktivismu a postmoderního sociálního konstruktivismu. Pedagogika, LII(4), 388–414.

Kolaříková, V. (2018). Sociologie vědění jako cesta k promýšlení sociálních praktik. Sociální pedagogika, 6(1), 11–27. https://doi.org/10.7441/soced.2018.06.01.01

Kolaříková, V. (2017). Videostudie v muzejněpedagogickém výzkumu: případová studie. Museologica Brunensia, 6(2), 56–67. https://doi.org/10.5817/MuB2017-2-5

Kolaříková, V. Využití konstruktivistických teorií učení v edukačním programu muzea: empirická případová studie (v recenzním řízení).

Kwan, Y. W., & Wong, A. F. L. (2015). Effects of the constructivist learning environment on students’ critical thinking ability: Cognitive and motivational variables as mediators. International Journal of Educational Research, 70(2015), 68–79. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.02.006

Lloyd, K. (2014). Beyond the rhetoric of an “inclusive national identity”: Understanding the potential impact of Scottish museums on public attitudes to issues of identity, citizenship and belonging in an age of migrations. Cultural Trends, 23(3), 148–158. https://doi.org/10.1080/09548963.2014.925279

Lokajíčková, V. (2014). Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika, 64(3), 287–306.

Mannheim, K. (1991). Ideologie a utopie. Bratislava: Archa.

Maříková, H., Petrusek, M., & Vodáková, A. et al. (1996). Velký sociologický slovník. I, A-O. Praha: Karolinum.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy.

Mlynář, J., & Paulíček, M. (2016). Vlastní problém sociologické teorie spočívá v praxi. Interview s profesorem Iljou Šrubařem. Sociální studia, 13(3) 73–81.

Murawska-Muthesius, K., & Piotrowski, P. eds. (2015). From Museum Critique to the Critical Museum. United Kingdom: Ashgate Publishing Compny.

Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, & A. J., Moodyová, CH. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Paulíček, M., Mlynář, J., & Vido, R. (2016). Sociální konstruktivismus padesátiletý. Sociální studia, 13(3) 7–9.

Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Savicke, J., & Juceviciene, P. (2012). Educating Students in Museums: Possibilities for Forming Personal Learning Environments. Social Sciences, 4(78), 75-83.

Scheer, A., Noweski, Ch., & Meinel, Ch. (2012). Transforming Constructivist Learningin to Action: Design Thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17(3), 8–19.

Siebert, H. (2006). Der Konstruktivismus – viel Lärm um nichts? Eine erkenntnistheoretische Kontroverse und ihre Folgen. Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte, 58(1). 49-61.

Singule, F. (1991). Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Stam, H. J. (2001). Introduction: Social constructionism and its critics. Theory &Psychology, 11(3), 291–296. https://doi.org/10.1177/0959354301113001

Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), 671–699. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-5-671

Šobáňová, P. (2012). Muzejní edukace. Olomouc: Universita Palackého v Olomouci.

Šobáňová, P. (2012b). Kritické teorie muzea – podnět k reflexi. Muzeum, 50(2), 26–28.

Šobáňová, P. (2012c). Edukační potenciál muzea. Olomouc: Universita Palackého v Olomouci.

Štech, S. (2003). Vzdělávací programy mají umožnit edukaci aneb Brána mysli otevřená. In A. Brabcová (ed), Brána muzea otevřená (s. 66–85). Praha: JUKO.

Štech, S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, 23(5). 615–633. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-615

Taber, K. S. (2011). Constructivism as educational theory: Contingency in learning, and optimally guided instruction. In J. Hassaskhah (Ed.), Educational Theory (s. 39–61). New York: Nova.

Vollmers, B. (1997). Learning by Doing: Piagets konstruktivistische Lerntheorie und ihre Konsequenzen für die pädagogische Praxis. Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 43(1). 73–85.

Weber, M. (2009). Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh.

Wilde, M., & Urhahne, D. (2008). Museum learning: a study of motivation and learning achievement. Journal of Biological Education, 42(2), s. 78–83. https://doi.org/10.1080/00219266.2008.9656115

Witcomb, A. (2006). Interactivity: Thinking Beyond. In S. Macdonald, A Companion to Museum Studies (s. 354-361). Malden, MA: Blackwell Publishing.

Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada.

Metriky

0


1628

Views

573

PDF views