Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů

Roč.28,č.3(2018)

Abstrakt
Cílem této empirické studie je prozkoumat vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ČJL) na vyučování ČJL ve střední škole. Metodou polostrukturovaného rozhovoru s šestnácti učiteli gymnázií a středních odborných škol jsme zkoumali (1) jak a v čem konkrétně ovlivňuje (na základě výpovědí učitelů) podoba maturitní zkoušky vyučování ČJL na střední škole; (2) jak učitelé ČJL maturitní zkoušku z ČJL hodnotí a jak toto jejich hodnocení souvisí s jejich přístupem k vyučování a přípravě na maturitní zkoušku. Z výsledků vyplývá, že nový maturitní model přinesl některé pozitivní změny, avšak v některých ohledech jde proti požadavkům současné didaktiky českého jazyka i didaktiky literatury a také cílům vzdělávání obecně deklarovaným pro současnou školu.

Klíčová slova:
washback; maturita; střední škola; český jazyk; vyučování; literární výchova; komunikační a slohová výchova; jazyková výchova
Reference

Alderson, J. Ch., & Wall, D. (1993). Does washback exist? Applied Linguistics, 14(2), 115–129. https://doi.org/10.1093/applin/14.2.115">https://doi.org/10.1093/applin/14.2.115

Andrews, S., Fullilove, J., & Wong, Y. (2002). Targeting washback: A case study. System, 30(2), 207–223. https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00005-2">https://doi.org/10.1016/S0346-251X(02)00005-2

Au, K. H., & Carroll, J. H. (1997). Improving literacy achievement through a constructivist approach: The KEEP demonstration classroom project. The Elementary School Journal, 97(3), 203–221. https://doi.org/10.1086/461862">https://doi.org/10.1086/461862

Baumgartnerová, G., & Kapustová, A. (2013). Jak na to: písemná práce z českého jazyka. Praha: Cermat.

Bílek, P. A. (2001/2002). Rýžujeme na maturitě z českého jazyka 1: literatura. Český jazyk a literatura, 52(1–2), 6–10.

Cermat. (2014). Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky: český jazyk a literatura. Praha: Cermat.

Cermat. (2015). Sdělení ředitele Centra – Seznam literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury. Praha: Cermat.

Cermat. (2016a). Ciskom: 3. Komplexní jazyková zkouška. 3.1 Český jazyk a literatura. 3.1.2 Hodnocení písemné práce – český jazyk a literatura. Praha: Cermat.

Cermat. (2016b). Ciskom: 3. Komplexní jazyková zkouška. 3.1 Český jazyk a literatura. 3.1.1 Metodologie písemné práce – český jazyk a literatura. Praha: Cermat.

Cermat. (2017). Metodický materiál pro hodnotitele písemných prací z českého jazyka. Odborná příprava centrálních hodnotitelů PP: MZ 2017. Praha: Cermat.

Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.

Čechová, M. (1996/1997). Tvořivostí učitelů k tvořivosti žáků? Český jazyk a literatura, 47(3–4), 68–81.

Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.

Čechová, M. (2011/2012). Zrušíme nejen větné rozbory? Český jazyk a literatura, 62(5), 237–241.

Čechová, M. (2013/2014). Smysl středoškolského studia češtiny ve stínu maturit. Český jazyk a literatura, 64(1), 1–6.

Čechová, M. (2017). Život s češtinou: Nomen omen: Češtinářka – Češka – Čechová. Praha: Academia.

Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.

Green, A. (2013). Washback in language assessment. International Journal of English Studies, 13(2), 39–51. https://doi.org/10.6018/ijes.13.2.185891">https://doi.org/10.6018/ijes.13.2.185891

Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum.

Hník, O. (2015). Didaktika literatury: od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In I. Stuchlíková, & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (s. 41–66). Brno: MU.

Hrubý, D. (2015). Ta naše maturita česká. Pedagogická orientace, 25(5), 722–726.

Hübelová, D. (2009). Výukové metody a styly učitelů zeměpisu: případové (video)studie. Pedagogická orientace, 19(2), 53–57.

Cheng, L. (2005). Changing language teaching through language testing: A washback study. Studies in Language Testing 21. Cambridge: CUP and Cambridge ESOL.

Cheng, L., Sun, Y., & Ma, J. (2015). Review of washback research literature within Kane’s argument-based validation framework. Language Teaching, 48(4), 436–470. https://doi.org/10.1017/S0261444815000233">https://doi.org/10.1017/S0261444815000233

Chvál, M. (2011). Zamotané problémy maturitní zkoušky. Pedagogika, 61(3), 211–214.

Ibrahim, R. (2013/2014). K ústní zkoušce z češtiny (Máj Karla Hynka Máchy). Český jazyk a literatura, 64(5), 209–212.

Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634">https://doi.org/10.5817/PedOr2013-5-634

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU.

Jedlička, R. (2003). Bude reformovaná maturita zkouškou dospělosti i pro učitele? Pedagogika, 53(3), 249–252.

Jeník, P. (2008/2009). Přežijeme novou maturitu? Český jazyk a literatura, 59(3), 135–138.

Kostečka, J. (2001/2002). Návrh nové koncepce výuky předmětu český jazyk a literatura. Český jazyk a literatura, 52(9–10), 209–212.

Kostečka, J. (2012/2013). Hodnocení slohových prací středoškoláků, včetně maturitních. Český jazyk a literatura, 63(3), 134–145.

Koťa, J. (2011). Úvaha o maturitě anebo cesta mezi vědou a politikou. Pedagogika, 61(2), 113–116.

Krejčová, L. (2009). Význam učitelů a školního prostředí pro motivaci dospívajících při studiu ve středních školách. Studia paedagogica, 14(2), 85–106.

Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75.

Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole. Plzeň: ZČU.

Lippmann, K. (2010/2011). Dokážeme to? Český jazyk a literatura, 61(3), 131–133.

Lippmann, K. (2011/2012). Byla to ještě maturita? Český jazyk a literatura, 62(2), 76–81.

Machová, S. (2003/2004). Studium českého jazyka na gymnáziích a středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 54(3), 138–139.

Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

Myhill, D. (2012a). Grammar for writing? The impact of contextualised grammar teaching on pupils’ writing and pupils’ metalinguistic understanding. End of grant report. Dostupné z http://www.researchcatalogue.esrc.ac.uk/grants/RES-062-23-0775/outputs/read/c5bff83b-28d3-4945-8b8c-eb4b4c8406ae

Myhill, D. A., Jones, S. M., Lines, H., & Watson, A. (2012b). Re-thinking grammar: the impact of embedded grammar teaching on students’ writing and students’ metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), 139–166. https://doi.org/10.1080/02671522.2011.637640">https://doi.org/10.1080/02671522.2011.637640

Pieniążek, M. (2016). Teaching Polish language and literature in Poland. In M. Pieniążek & S. Štěpáník (Eds.), Teaching of national languages in the V4 countries (s. 103–134). Praha: PedF UK.

Průžová, H. (2013/2014). Maturitní fórum. Český jazyk a literatura, 64(1), 34–37.

Rysová, K. (2005/2006). Několik postřehů z výuky českého jazyka a literatury na SŠ. Český jazyk a literatura, 56(5), 232–234.

Rysová, K. (2009/2010). Ještě o nové maturitě. Český jazyk a literatura, 60(1), 27–31.

Rysová, K. (2011/2012). Cizincem ve vlastní zemi. Český jazyk a literatura, 62(4), 183–185.

Rysová, K. (2013/2014). Originalita a invence v písemných maturitních pracích. Český jazyk a literatura, 64(2), 76–79.

Shih, C.-M. (2009). How tests change teaching: A model for reference. English Teaching: Practice and Critique, 8(2), 188–206.

Skalková, J. (2000). Maturita – dlouhodobý problém a aktuální výzva. Pedagogika, 50(3), 272–284.

Soukal, J. (2005/2006). Jak (ne)učit český jazyk a literaturu. Český jazyk a literatura, 56(3), 127–133.

Soukal, J. (2008/2009). Kánon není jen seznam. Český jazyk a literatura, 59(2), 70–73.

Soukal, J. (2010/2011). Tvorba pracovních listů. Český jazyk a literatura, 61(2), 81–91.

Soukal, J., & Skalská, I. (2011/2012). Maturitní zkouška 2011. Český jazyk a literatura, 62(1), 29–42.

Šmejkalová, M. (2010). Čeština a škola – úryvky skrytých dějin: český jazyk a jeho vyučování na středních školách, 1918–1989. Praha: Karolinum.

Štěpáník, S. (2016/2017). Co přinesou centrálně zadávané přijímací zkoušky? Český jazyk a literatura, 67(3), 105–111.

Štěpáník, S. (2016). Výuková situace: transformace větného členu na větu a naopak v kontextu větného rozboru. Komenský, 140(4), 30–39.

Štěpáník, S., & Šmejkalová, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK.

Tabášek, V. (2007/2008). Několik poznámek k podobě státní maturity z českého jazyka (a literatury?). Český jazyk a literatura, 58(2), 72–75.

Walterová, E. (1994). Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU.

Zimová, L. (2005/2006). Když se řekne skladba... Český jazyk a literatura, 56(5), 209–214.

Metriky

0


1382

Views

680

PDF views