Clint Eastwood’s Gran Torino and the Death of the West

Vol.2,No.2(2011)

Abstract
This article is a thematic analysis of Gran Torino – a movie made by American actor and director Clint Eastwood. We interpret its story as a symbolic illustration of the end of one world’s era. The main character Walt Kowalski is for us the incarnation of the Western civilization, which loses its dominant position in the world. But the Western values, the values of Christian civilization, are not forgotten. The essential on both, the material and ideological level, is transfered by Walt Kowalski to his disciple, young Hmong boy Thao.

Keywords:
film analysis; sociological imagination; Western civilization; individual change; cultural shift
References

Améry, Jean (2008): O stárnutí: Revolta a rezignace. Praha: Prostor.

Baudrillard, Jean (2000): Amerika. Praha: Dauphin.

Bauman, Zygmunt (2004): Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta.

Bauman, Zygmunt (2002): Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství.

Beck, Ulrich (2004): Riziková společnost: Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství.

Beck, Ulrich (2007): Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona: (včetně deuterokanonických knih): český ekumenický překlad (2005): Praha: Česká biblická společnost.

Buchanan, Patrik J. (2004): Smrt Západu: Jak vymírání obyvatel a invaze přistěhovalců ohrožují naši zemi a civilizaci. Praha: Mladá fronta.

Casetti, Francesco (2008): Eye of the Century: Film, Experience, Modernity. New York: Columbia University Press.

Casetti, Francesco: The filmic Experience: An Introduction [online]. [cit. 2009-05-19]. Dostupný z WWW: www.francescocasetti.net/saggi/FilmicExperience.pdf.

Ford, Henry (1930): Moje filosofie průmyslu. Praha: Ústřední dělnické knihkupectví a nakladatelství.

Jirsa, Lukáš (2010): Sociologická imaginace a film v kulturologické perspektivě. Disertační práce. Praha: Katedra teorie kultury (kulturologie) Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

King, Alexandr – Schneider Bertrand (1991): První globální revoluce: Svět na prahu nového tisíciletí. Bratislava: Bradlo.

Machuco, Antonio (2009): Violence and Truth in Clint Eastwoods Gran Torino [online]. [cit. 2011-08-08]. Dostupný z WWW: http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap1602/1602machuco.htm.

Mills, Charles Wright (2002): Sociologická imaginace. Praha: Sociologické nakladatelství.

Mokrejš, Antonín (1995): Filosofie a život – život a umění. Praha: Filosofia.

Mokrejš, Antonín (2002): Umění: A k čemu? Praha: Triton.

Morin, Edgar (2000): Les sept savoirs nécessaires à ľéducation du futur. Paris: Seuil.

Palouš, Radim (1991): Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Palouš, Radim (2000): Světověk a časování. Praha: Vyšehrad.

Patočka, Jan (1990): Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Academia.

Petrusek, Miloslav (2007): Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství.

Pieper, Josef (2007): Co znamená filozofovat? Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.

Postman, Neil (2010): Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta.

Tomeš, Jaroslav (2008): Naše nynější modernita: Diskuse o dějinné perspektivě modernity v pojetí Jaroslava Krejčího. Praha: Sociologické nakladatelství.

Wallerstein, Immanuel (1999): The End of the World as We Know It: Social Science for the Twenty-first Century. Minneapolis – London: University of Minnesota Press.

Metrics

0

Crossref logo

0


506

Views

284

PDF (Čeština) views