Gran Torino Clinta Eastwooda a smrt Západu

Bd.2,Nr.2(2011)

Abstract

Článek se zabývá rozborem filmu amerického herce a režiséra Clinta Eastwooda Gran Torino. Děj tohoto filmu interpretujeme jako symbolické zobrazení konce jedné epochy světa. Hlavní hrdina Walt Kowalski zde představuje západní civilizaci, která ztrácí své dominantní postavení. Zároveň ale západní hodnoty, hodnoty křesťanské civilizace, nejsou zapomenuty. To nejpodstatnější na rovině materiální i ideové Walt Kowalski předává svému svěřenci, hmongskému mladíkovi Thaovi.


Schlagworte:
rozbor filmu; sociologická imaginace; západní civilizace; proměna jednotlivce; kulturní změna
Literaturhinweise

Améry, Jean (2008): O stárnutí: Revolta a rezignace. Praha: Prostor.

Baudrillard, Jean (2000): Amerika. Praha: Dauphin.

Bauman, Zygmunt (2004): Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta.

Bauman, Zygmunt (2002): Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství.

Beck, Ulrich (2004): Riziková společnost: Na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství.

Beck, Ulrich (2007): Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona: (včetně deuterokanonických knih): český ekumenický překlad (2005): Praha: Česká biblická společnost.

Buchanan, Patrik J. (2004): Smrt Západu: Jak vymírání obyvatel a invaze přistěhovalců ohrožují naši zemi a civilizaci. Praha: Mladá fronta.

Casetti, Francesco (2008): Eye of the Century: Film, Experience, Modernity. New York: Columbia University Press.

Casetti, Francesco: The filmic Experience: An Introduction [online]. [cit. 2009-05-19]. Dostupný z WWW: www.francescocasetti.net/saggi/FilmicExperience.pdf.

Ford, Henry (1930): Moje filosofie průmyslu. Praha: Ústřední dělnické knihkupectví a nakladatelství.

Jirsa, Lukáš (2010): Sociologická imaginace a film v kulturologické perspektivě. Disertační práce. Praha: Katedra teorie kultury (kulturologie) Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

King, Alexandr – Schneider Bertrand (1991): První globální revoluce: Svět na prahu nového tisíciletí. Bratislava: Bradlo.

Machuco, Antonio (2009): Violence and Truth in Clint Eastwoods Gran Torino [online]. [cit. 2011-08-08]. Dostupný z WWW: http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap1602/1602machuco.htm.

Mills, Charles Wright (2002): Sociologická imaginace. Praha: Sociologické nakladatelství.

Mokrejš, Antonín (1995): Filosofie a život – život a umění. Praha: Filosofia.

Mokrejš, Antonín (2002): Umění: A k čemu? Praha: Triton.

Morin, Edgar (2000): Les sept savoirs nécessaires à ľéducation du futur. Paris: Seuil.

Palouš, Radim (1991): Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Palouš, Radim (2000): Světověk a časování. Praha: Vyšehrad.

Patočka, Jan (1990): Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Academia.

Petrusek, Miloslav (2007): Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství.

Pieper, Josef (2007): Co znamená filozofovat? Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.

Postman, Neil (2010): Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta.

Tomeš, Jaroslav (2008): Naše nynější modernita: Diskuse o dějinné perspektivě modernity v pojetí Jaroslava Krejčího. Praha: Sociologické nakladatelství.

Wallerstein, Immanuel (1999): The End of the World as We Know It: Social Science for the Twenty-first Century. Minneapolis – London: University of Minnesota Press.

Metriky

0

Crossref logo

0


506

Views

284

PDF (Čeština) views