Využití sociálních sítí univerzitními studenty (Jak mladí lidé používají Facebook)
Roč.6,č.1(2015)
Internetové sociální sítě (Facebook, MySpace, LinkedIn, Twitter, …) se staly skutečně významným jevem mezilidské komunikace a mají výrazný vliv na to, jakým způsobem mezi sebou lidé udržují spojení. V současnosti užívají sociální sítě milióny mladých lidí. Mezi nejaktivnější uživatele patří mládež ve věku 13-19 let. Z recentních studií vyplývá, že mládež tráví značnou část dne interakcemi na sociálních médiích a je třeba hledat fundované odpovědi na palčivou otázku vlivu sociálních sítí na vývoj mladých lidí. Jen málo je známo o základních údajích – v jaké míře, proč a jak mládež tyto sítě využívá. V rámci této studie se 561 univerzitních studentů různých národností zúčastnilo průzkumu, který pomáhá osvětlit aktivity mladých lidí v těchto internetových komunitách. Naše zjištění naznačují, že aktivní působení na sociálních sítích je pro tuto novou generaci zcela typické a že Facebook je nejčastěji využíván k udržení kontaktu, udržení se ve středu dění. Dále byl zjištěn silný vztah mezi užíváním Facebooku a závislostí na udržení sociálního kapitálu.
Sociální sítě; Facebook; univerzitní studenti; online průzkum; mladí dospělí
Anderson, D. R. – Field, D. E. – Collins, P. A. – Lorch, E. P. – Nathan, J. G. (1985): Estimates of young children's time with television: A methodological comparison of parent reports with time-lapse video home observation. Child Development, 56, 1345–1357. DOI: https://doi.org/10.2307/1130249
Becker, H. J. (2000): Who's wired and who's not: children's access to and use of computer technology. Future Child, 10(2), 44-75. DOI: https://doi.org/10.2307/1602689
Boyd, D. (2007): Why youth (heart) social network sites: The role of networked publics in teenage social life. MacArthur foundation series on digital learning–Youth, identity, and digital media volume, 119-142.
Cheung, C. M. – Lee M. K. (2010): A theoretical model of intentional social action in online social networks. Decision support systems, 49(1), 24-30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dss.2009.12.006
Cheung, C. M. – Chiu, P. Y. – Lee, M. K. (2011): Online social networks: Why do students use facebook? Computers in Human Behavior, 27(4), 1337-1343. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.028
D’Esposito, J. E. – Gardner, R.M. (1999): University students’ perceptions of the Internet: an exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 25(6), 456-461. DOI: https://doi.org/10.1016/S0099-1333(99)00078-6
Jones, S. (2002): The Internet goes to college: How students are living in the future with today's technology. Internet & American Life.
Kandell, J. J. (2009): Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students. CyberPsychology & Behavior, 1.
Lenhart, A. M. M. (2007): Teens, Privacy and Online Social Networks: How teens manage their online identities and personal information in the age of MySpace. Pew Internet & American Life Project.
Nosko, A. – Wood, E. – Molema, S. (2010): All about me: Disclosure in online social networking profiles: The case of FACEBOOK. Computers in Human Behavior, 26(3), 406-418. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.11.012
Noyes, D. (2014): The Top 20 Valuable Facebook Statistics. Social Media.
Pempek, T. A. – Yermolayeva, Y. A. – Calvert, S. L. (2009): College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238. DOI: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.010
Rideout V, F.U. – Roberts D. (2010): Generation M2: Media in the lives o 8- to 18- year olds. A Kaiser Family Foundation Study.
Valkenburg, P. M. – Schouten, A. P. – Peter J. (2005): Adolescents’ identity experiments on the internet. New Media & Society, 7 (3), 383-402. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444805052282
Wang, W. E. I. (2001): Internet dependency and psychosocial maturity among college students. International Journal of Human-Computer Studies, 55(6), 919-938. DOI: https://doi.org/10.1006/ijhc.2001.0510
Wiley, C. – Sisson, M. (2006): Ethics, accuracy and assumption: The use of face book by students and employers. Paper presented at the Southwestern Ohio Council for Higher Education Special Topics Forum, Dayton, OH.
Copyright © 2015 Diana Santos, Martin Čuta