Automobil a film: Antropologické entity moderní a postmoderní doby

Roč.2,č.2(2011)

Abstrakt
Tématem studie je teoretická analýza zobrazení automobilu ve filmovém umění. Představená typologie s využitím konkrétních příkladů filmových snímků reflektuje vozidlo jako sociokulturní prvek, jemuž jsou připisovány různé funkce. Dále tento text podrobuje zkoumání vzájemný vztah člověk – automobil tak, jak se manifestoval na filmovém plátně.

Klíčová slova:
automobil; kinematografie; gender; životní styl; road movie; masová kultura
Reference

Bauman, Zygmunt (1999): Globalizace: Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta

Berger, Michael L. (2001): The Automobile in American History and Culture: A Reference Guide. Westport (Connecticut): Greenwood Press.

Gennep, Arnold van (1997): Přechodové rituály. Praha: Lidové noviny.

Marsh, Peter – Collet, Peter (1986): Driving Passion: The Psychology of the Car. London: Jonathan Cape.

Miller, Daniel, ed. (2001): Car Cultures. Oxford: Berg.

Neil, Dan (2006): A Grease Geek Will Guide You: Cars Decoded. Los Angeles Times, June 4, 2006. Retrieved November 1, 2006.

Petříček, Miroslav (2009): Myšlení obrazem. Praha: Herrmann & synové.

Postman, Neil (2010): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta.

Seiler, Cotten (2008): Republic of Drivers: A Cultural History of Automobility in America. Chicago: The University of Chicago Press.

Thompson, Kristin – Bowel, David (2007): Dějiny filmu. Praha: Lidové noviny

Volti, Rudi (2006): Cars and Culture: The Life Story of a Technology. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Weber, Bruce (2011): Peter Yates, Filmmaker, Is Dead at 81. The New York Times, January 11, 2011.

Metriky

276

Views

246

PDF views